ankaratuketici@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Eylül 11, 2007 00:00
Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş, bankaların iptal edilen kredi kartından üyelik ücreti alınamayacağını anlatıyor. Pektaş, talebe rağmen iptal edilen kredi kartıyla ilgili olarak da BDDK’ya ve Tüketici Hakem Heyeti’ne başvuruda bulunulabileceğini belirtiyor.
Yapı Kredi Bankası’ndan yaklaşık 10 yıl önce aldığım ve kullandığımWorld Kart’ım var. Bu yılın Temmuz ayında kartımın kullanım süresi doldu ve doğal olarak banka bana yeni bir kart gönderdi. Son gelen harcama pusulasında söz konusu bu kart için üyelik ücreti olarak 40 YTL tarafıma borç çıkartıldığını gördüm. Bunun üzerine bankayı aradım ve ’Bu ücretin haksızlık olduğunu, bu ücretin alınması durumunda üyelik ücreti ödemediğim eşdeğer başka bir kartı kullanabileceğimi ve kartımın iptal edilmesi gerektiğini" söyledim. 25 yıllık kamu çalışanı yüksek mühendisim. İnanır mısınız bir günlük çalışma karşılığı elime 40 YTL geçmektedir. Bankanın yaptığı doğru mu? Neden kartım iptal edilmiyor? Benimle konuşan hanımın söylediğine göre ’Kartın iptali için, kartı almadan, henüz eski kartım elimdeyken başvuru yapmam gerektiği, bu durumda kart iptal edilse bile üyelik ücretini ödemek zorunda olduğum’ belirtildi. Ben kartın üyelik ücreti konusunda önceden uyarılsaydım dedikleri doğru olabilirdi. Bu durumda ne yapabilirim?
Ali UĞURLU
5464 sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanununun Şikayet ve itirazlar başlıklı ll. maddesinde şöyle denilmektedir: "Kart çıkaran kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin kart kullanımıyla ilgili olarak yapacakları şikayet ve itiraz başvurularını, başvuru tarihinden itibaren yirmi gün içinde hamilin başvuru yöntemi kullanılarak ve gerekçeli bir şekilde cevaplandırmak zorundadır. Kuruluşlar, kart ve ek kart hamillerinin şikayet ve itirazlarının ilgili birimlerine kolaylıkla ulaşmasını sağlayacak tedbirleri almakla yükümlüdür. Kredi kartı ile yapılan işlemlere, son ödeme tarihinden itibaren on gün içinde, kart çıkaran kuruluşa başvurmak suretiyle itiraz edilebilir. Kredi kartı hamili, yapacağı başvuruda, hesap özetinin hangi unsurlarına itiraz ettiğini gerekçesiyle belirtmek zorundadır. Süresi içerisinde itiraz edilmeyen hesap özeti kesinleşir. Hesap özetinin kesinleşmesi genel hükümlere göre dava hakkını ortadan kaldırmaz." Bu hüküm çerçevesinde bankaya süresi içerisinde itiraz etmeniz yerinde olacaktır. İptal talebinizin gerekçesiz biçimde işleme konulmaması yasanın amir hükmüne aykırıdır. Talep ettiğiniz halde kartınızın iptal edilmemesi ve yıllık ücret alınması yasaya aykırıdır. İptal ettirdiğinz halde yıllık ücretin alınması durumunda Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne müracaat ederek haksız biçimde alınan ücretin iadesi talebinde bulunabilirsiniz.
Yıllardır kredi kartı kullanıyorum. Ama her zaman borçlarımı zamanında ödedim, zaten ödeyemeyeceğim bir sorumluluğun altına girmem. Ben emekli bir insanım, ileriyi de düşünmeliyim. Fortis Bank’ın İdeal Kredi Kartı’nı kullanıyorum. Borcum yok ama puanlarım birikmiş ve alacağım varmış. Ben artık bu kartı kullanmak istemiyorum ve bankaya gittim. Bana telefonla müşteri hizmetlerini arayıp,kartımın iptalini gerçekleştirebileceklerini söylediler. Ben de aradım. Ama danışman bana gereksiz yere bir sürü laf söyleyip, o kadar ısrar etmeme rağmen, kartımı iptal etmedi ve ben çok sinirlendim. Hala bana kartımla kontur alabileceğimi, 1.60 kuruş borcum olduğunu söyledi. Ben de içindeki puanlardan borcumu düşün dedim. Buna rağmen bayan ısrarla bankanın avantajlarından,kredilerinden bahsetti. Ben de çok sinirlendim ve telefonu kapattım. Benim işlemim dışında herşeyi konuştu danışman. Bu yüzden bende Fortis Bank Genel Müdürlüğü’ne şikayet dilekçemi gönderdim. Eğer bu da etkili olmazsa ne yapmalıyım?
Malik ACAR
Banka kredi kartınızın iptali ile ilgili olarak yaptığınız yazılı başvuruya 20 gün içerisinde yazılı cevap vermek zorundadır. Başvurunuza cevap verilmemesi halinde Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu’na bir dilekçe ile başvurarak kredi kartınızı iptal ettirmek istediğiniz halde bankanın gerekli işlemi yapmadığını ve ilgili banka hakkında idari para cezası verilmesi talebinizi iletebilirsiniz. Ayrıca, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne müracaat ederek bankanın ayıplı hizmeti nedeniyle şikayet edebilirsiniz. Bunun için bankaya yaptığınız başvurunun neticesinin beklenmesinde yarar vardır.
Hakkınızı aramaktan asla vazgeçmeyin
Mayıs ayında Journeyisimli ünlü markadan takım elbise aldım. Yalnız benim bu takımımı kullanmamdan 10 gün kadar geçmeden almış olduğum takımın ceketi, içine giymiş olduğum bluzlerimi ve gömleklerimi boyadı. Ben de ceketi Bahçelievlerdeki 7.Cadde’deki aldığım mağazaya geri götürdüm. Onlar fabrikaya gönderip ürün incelemesi yapacaklarını söylediler. Üstünden üç hafta geçti beni arayan olmadı. Mağazayı arayan ben oldum. Bana, "Benim terlememden dolayı ceketin giydiğim gömlekleri ve bluzleri boyadığını, astarı değiştirebileceklerini" söylediler. Hem telefonla hem de mağazaya giderek başka bir takımla değiştirilmesini istedim. Ama sonuç vermedi. Çankaya Kaymakamlığı’ndaki Tüketici Hakem Heyeti’ne gidip form aldım. Ürünün para iadesini almak için başvurucaktım ama o kadar moralim bozuldu ki bu konuyla ilgili sonuç alamayacağımı düşündüm ve öylece kaldı. Bu mağazaya karşı ne yapabilirim? Kullanmamama rağmen, halen 280 YTL’ye mal olan takımın taksitini ödüyorum. Nerelere başvurmam gerekiyor?
Hiç vakit geçirmeden Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne (TSHH) bir dilekçe ile başvurup ödemiş olduğunuz bedelin iadesini veya ayıpsız bir elbise ile değiştirilmesini talep edebilirsiniz. Hakem Heyetleri her ay iki defa toplanıp gündemlerindeki şikayetleri inceler ve en geç üç ay içerisinde karar verirler. Gündemlerindeki şikayetler az ise üç aydan önce de karar verebililer. TSHH lehinize karar vermesi halinde satıcı firmadan kararın yerine getirilmesini istersiniz. 15 gün içerisinde firmanın Tüketici Mahkemesi’ne itiraz etmemesi halinde karar kesinleşir. Karara uymamakta direnirse İcra Müdürlüğü’ne başvurarak TSHH kararının icra marifetiyle yerine getirilmesini sağlayabilirsiniz. Hakkınızı aramaktan asla vazgeçmeyin.
Özcan PEKTAŞ
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü