Güncelleme Tarihi:
Ankara’nın, “uzay üssü” görünümlü Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı’nda ilk kazma vuruluyor. Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) ile ihaleyi kazanan Limak-Kolin-Cengiz Ortak Girişim Grubu arasında sözleşme imzalandı. Demiryollarında yap-işlet-devret modelinin ilk kez uygulanacağı Ankara Yüksek Hızlı Tren Garı ihalesi 28 Ağustos 2012’de yapılmış ve ihalede tek teklifi 19 yıl 7 ay işletme süresiyle Limak İnşaat-Kolin İnşaat-Cengiz İnşaat Ortak Girişim Grubu vermişti. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım tarafından da onaylanan ihale kapsamında, TCDD ile Limak-Kolin-Cengiz Ortak Girişim Grubu arasında sözleşme imzalandı.
İKİ YILDA TAMAMLANACAK
Gerekli işlemler tamamlandıktan sonra en kısa süre içerisinde konsorsiyuma yer teslimi yapılarak garın inşasına başlanacak. Şartname gereği konsorsiyum, Ankara YHT Garı’nın yapımını 2 yılda tamamlayacak. Celal Bayar Bulvarı ile mevcut gar binasının arasındaki araziye yapılması planlanan Ankara Hızlı Tren Garı, 21 bin 600 metrekarelik alan üzerine inşa edilecek. Günde 50 bin, yılda 15 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak garın zemin katında yolcu dinlenme salonları ve büfeler bulunacak. Garın iki katına 5 yıldızlı otel yapılacak, çatı katında ise restoran ve kafeler olacak. Tesisin zemin katının altında peronlar ve bilet satış gişeleri, bir alt katta ise 3 bin araçlık kapalı otopark yer alacak.
MALTEPE’DEN GAR’A YÜRÜYEN YOL
Mevcut gardaki hatların deplase edilmesinin ardından yeni garda, aynı anda 12 hızlı tren setinin yanaşabileceği 420 metre uzunluğunda 6 hızlı tren, 4 konvansiyonel, 2’şer banliyö ve yük treni hattı yapılacak. Ankara YHT Garı ile mevcut garın eş güdümlü olarak kullanılması planlanıyor. İki gar binasının yer altından ve yer üstünden bağlantısı sağlanacak. Projeye göre, hafif raylı toplu taşıma sistemi Ankaray’ın Maltepe istasyonundan yeni gar binasına içinde yürüyen bant bulunan tünel yapılacak. YHT Garı, ulusal ve uluslararası standartlar dikkate alınarak ve diğer ülkelerdeki yüksek hızlı tren garlarının yapısı, düzeni, kullanım ve işletme şekilleri incelenerek planlandı. Gar ve çevresini başkent için cazibe merkezi haline dönüştürmeyi hedefleyen proje, günümüz teknolojisi ve mimari anlayışının yanında hız ve dinamizmi simgeleyecek ve TCDD’nin yeni vizyonunu temsil edecek şekilde tasarlandı.
İLK İHALESİ 2011’DE YAPILDI
TCDD, “uzay üssü” görünümündeki hızlı tren istasyonu için ilk olarak 20 Ocak 2011’de ihaleye çıkacağını duyurmuştu. Şartname satın alan firmaların tesisin altından geçmesi planlanan metronun sıkıntı yaratabileceği yönündeki çekinceleri nedeniyle ihale, 22 Şubat 2011’e ertelenmişti. Bu tarihte de firmaların talebi nedeniyle 2 Mart 2011’e ertelenen ihaleye, Limak İnşaat ve (Hindistan Merkezli) GMR Infrastructure Ortak Girişimi ile İÇTAŞ ve Cengiz İnşaat Ortak Girişimi teklif vermişti. YİD modeli ile toplam 100-150 milyon dolarlık yatırımla inşa edilecek projenin ihalesi daha sonra iptal edilmişti.
TCDD, daha sonra ihalenin, YİD modeliyle 17 Temmuz 2012’de yapılacağını duyurmuş ancak şartnameyi alan firmaların talebi üzerine ihale 28 Ağustos 2012’ye ertelenmişti. Bu tarihte yapılan ihaleye tek teklifi, Limak İnşaat-Kolin İnşaat-Cengiz İnşaat konsorsiyumu vermişti.