Süleyman DEMİRKAN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 10, 2009 00:00
Melih Gökçek’in 15 yıldır her seçimde vaat etmesine rağmen bir kilometre ray eklemediği metro sistemi, yine belirsizliğe gidiyor. Gökçek’in son seçimde de en önemli vaatleri arasında yer alan Ulaştırma Bakanlığı ile ortak şirket sözü, suya düştü.
ANKARA Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek’in
seçim döneminde metroyu Ulaştırma Bakanlığı ile birlikte tamamlayacağı vaadi suya düştü. TBMM Plan ve Bütçe Alt Komisyonu’nda ele alınan tasarıda yer alan ve şehirlerde metro sistemlerinin inşa işinin Ulaştırma Bakanlığı’na devrini öngören madde yine bakanlığın görüşü çerçevesinde son anda tasarıdan çıkarıldı. Tasarının komisyon görüşmeleri sırasında yeni bir değişiklik yapılmazsa Ankara Metrosu’nun yapım işinin de Ulaştırma Bakanlığı’na devrinden vazgeçilmiş oldu.
Meclis’e sevk edilen ve TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu’nda bulunan torba yasanın 27.maddesine göre; metro yapımlarından artık Ulaştırma Bakanlığı sorumlu olacaktı. Ancak alt komisyonda yapılan değişiklikle madde tasarıdan çıkarıldı. Tasarının yasalaşması halinde, başta 1.5 milyar dolara gereksimin duyulan Ankara Metrosu olmak üzere, diğer şehirlerde ihalesi tamamlanmış metro ve hafif raylı projelerin sözleşmeleri Ulaştırma Bakanlığı’na devredilecekti.
Hesaplar karıştı
Tasarının konuyla ilgili 27.maddesine göre, şehiriçi raylı ulaşım sistemleriyle, sözleşmesi yapılmış metroların Ulaştırma Bakanlığı’na devrini öngörüyordu. Bakanlık şehiriçi raylı ulaşım sistemlerini ve metroları 2023 yılına kadar yapma ve yaptırma yetkisini üstleniyordu.
Bakanlık, yasanın çıkmasının ardından Ankara metrosunun inşaatını devralacaktı. 29 Mart seçimleri öncesinde hem Başbakan Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım metroyu devletin yapacağını açıklamıştı.
Yapılan hesaplamalara göre projenin tamamlanması için 1.2-1.5 milyar dolar arasında kaynağa gereksinim bulunduğu da ifade edilmişti. Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek de, metro tartışmalarında, dünyanın birçok ülkesinde metro inşaatlarını, belediyelerin değil, devletin üstlendiğini öne sürmüştü.
Yasa tasarısındaki değişikliğin ilk sinyali de aslında Başbakan Tayyip Erdoğan’dan gelmişti. Erdoğan, geçen hafta Ankara Büyükşehir Belediyesi yeni hizmet binasını hizmete açarken yaptığı konuşmada, birçok konuyla birlikte su ve ulaşım sorununa değindiği halde, "metro"dan hiç söz etmemişti.
Başkan: Bakanlık görüşüyle çıkarttık
BAŞTA Ankara Metrosu olmak üzere şehiriçi metroların Ulaştırma Bakanlığı’nca yapılması kararından vazgeçilmesi ve Plan Bütçe Alt Komisyonu’nda tasarıdan çıkarılması konusunda Alt Komisyon Başkanı AKP Kütahya Milletvekili Hasan Fehmi Kınay, Ankara Hürriyet’e şunları söyledi:
"Ulaştırma Bakanlığımızın görüşü çerçevesinde bu tasarıdan çıkarılmasının daha doğru olacağını düşündük ve çıkardık. Konu, Bayındır ve Ulaştırma Komisyonu’nda da değerlendirilebilir. Aciliyeti yok. Büyük kent metrolarını Ulaştırma Bakanlığı’nın ve Merkezi Hükümetin üstlenmesinin isabetli olup olmadığı daha daha önce de gündemdeydi ve tartışılıyordu. Biz, Plan Bütçe Komisyonu olarak olaya bütçe dengeleri yönünden bakıyoruz. Maliye Bakanlığı’nca Afet Fonunda yapılan ödemeler ile adli personelle ilgili seçim ücretleri konusundaki maddeyi de çıkarttık. Bazı maddeler, tekrar müzakere edilecek. Ama, metro maddesi görüş birliğiyle çıkarıldı. Ulaştırma Bakanlığı, il karayollarını illere devretmeyi düşünürken, kentiçi metroları üstlenmesi bir çelişki olarak görülüyor. Öte yandan, Ulaştırma Bakanlığı’na bütçeye teknik anlamda ciddi bir yük getireceği aşikar. Çünkü, birçok kentin Bakanlık’tan metro talebi var."
15 yıllık tefrika
TBMM Plan ve Bütçe Alt Komisyonu’nda, yasa tasarısında yer alan ve şehirlerde metro sistemlerinin inşa işinin Ulaştırma Bakanlığı’na devrini öngören madde son anda tasarıdan çıkarıldı.
Yeni bir değişiklik yapılmazsa Ankara Metrosu’nun yapım işini Ulaştırma Bakanlığı üstlenmeyecek. Böylece Gökçek’in 15 yıldır her seçimde vaat ettiği metrolar, yine bir bilinmezliğe ve "bahane kaosu"na dönüşecek.