Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek, sürücüleri kış aylarında kesinlikle aşınmış lastiklerle trafiğe çıkmamaları konusunda uyardı.
Katıldığı radyo programında gündemi ilişkin değerlendirmelerde bulunan Başkan Gökçek, Ankara’daki
trafik düzeninden, cadde ve yol kenarlarındaki otoparklara, teleferikten yeni yol yapımlarına kadar kent yaşamını ilgilendiren bir çok konuda önemli açıklamalarda bulundu.
AŞINMIŞ LASTİKLE TRAFİĞE ÇIKMAK CİNAYETTİR
Kış mevsimi nedeniyle konuşmasına sürücüleri uyararak başlayan Başkan Gökçek, “Kış günlerinde, yağışlı zamanlarda aşınmış ve yazlık lastiklerle trafiğe çıkmayın. Yazlık lastiklerle trafiğe çıkmak cinayettir. Hem kendi hayatınızı hem de karşınızdakinin hayatını tehlikeye atmayın” dedi.
Ticari araçların lastiklerini değiştirmelerinin zorunlu olmasına karşın binek araçlarda böyle bir uygulama olmadığına dikkat çeken Başkan Gökçek, “Karayolları Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün bir genelgesi var. Bu genelgede ticari araçlarla sınırlama var… Sadece ticari araçlara ceza var. Ticari araçlar kayar, kaza yapar ama binek araçlarda kaza olmaz diye böyle bir kaide olmaz. Bunun değiştirilmesi lazım. Lastiklerini değiştiremeyen vatandaşlar da toplu taşıma araçlarını kullanmaları lazım” diye konuştu.
Havaların karlı ve buzlu olduğu zamanlar kaza olunca vatandaşların ‘belediye nerede?’ diye sorduğunu dile getiren Başkan Gökçek, şunları söyledi:
“Belediye her yerde de… Örneğin Konya yolunda kaza oluyor TIR yolu kapatıyor. Belediye Kapanmış yola aynı anda nasıl ulaşacak ve o anda TIR’a ne yapabilir. Bizim hangi noktada, hangi anda aracın kayarak kaza yapacağını bilmemiz mümkün mü? Değil tabii…
Biz, kar ve buzlanma zamanı nerede buzlanma varsa oraya tuz döküyoruz. Ama tuz asfaltı, araba lastiklerini hatta bitkileri perişan ediyor. O yüzden bunun en iyi çözümü aşınmış ve yazlık lastiklerle trafiğe çıkmamaktır. Tüm araçların kışlık lastik kullanması zorunluluğu getirilmesi için İçişleri Bakanlığı yetkilileri ile gerekli teması kurdum”
Ankara’da çok sayıda kaçak hafriyat sorunu olduğunu, bunun da yollara zarar verdiğine değinen Başkan Gökçek, “Bu konu da trafiği ilgilendiriyor. Yolları yapıyorsunuz pırıl pırıl ama vijdan yok. Kaldırıyor kamyonun arkasını, molozu döküyor ve kaçıp gidiyor. Yakala ki ceza yazasın. Yakalayınca da sadece Kabahatlar Kanunu’na göre ceza yazılıyor. 50 kez kaçak hafriyat dökecek… 1 kez yakalanacak. 150 lira gibi para verecek. Bunun caydırıcı olması mümkün değildi” dedi.
Çevre Bakanlığı’ndan yetki alarak, 8 bin liradan 48 bin liraya kadar ceza yazdıklarını ifade eden Başkan Gökçek, cezalardan sonra kaçak hafriyat dökmenin bıçak gibi kesildiğini söyledi.
Doğalgaz, fiber optik gibi alt yapı kazılarının da yasal boşluklardan faydalanılarak izinsiz yapıldığını ve büyük sorun teşkil ettiğini vurgulayan Başkan Gökçek, “Diledikleri gibi kazı yapıyorlar. Mahkemeden engellediler, biz ceza yazamıyoruz. Vatandaşlarımız böyle kazılar olunca 153’e bildirsinler. Ceza yazamazsak da engel oluruz” dedi.
Avrupa’da trafik kurallarına birebir uyulduğunu söyleyen Başkan Gökçek, Avrupa’nın medeniyeti ceza ile getirdiğini, birine verilen cezanın ise diğerinin hayatını kurtardığını kaydetti.
“YOL KENARI OTOPARKLARINDAN ÇOK ŞİKAYET VAR”
Programda Başkentteki yol kenarlarındaki otoparklarla ilgili soruları da yanıtlayan Başkan Gökçek, cadde kenarlarındaki otoparklar ücretliyken aldıkları tepki nedeniyle her tarafı serbest bırakarak ücretsiz yaptıklarını vurgulayarak, şimdiki durumdan ise hiç kimsenin memnun olmadığını daha çok şikayet aldıklarını söyledi.
Otoparkların yeni durumlarına ilişkin yaşanan sorunları örneklerle anlatan Başkan Gökçek, “Esat’ta esnaflar vale tutarak yollara 3 sıra araba park ettirmişler. Tunalı’da, Hoşdere’de araçları sağa sola park ediyorlar, ana arterleri tıkıyorlar” dedi.
Cumhuriyet Halk Partililerin “İstanbul’da uygulanan İSPARK modelini Ankara’ya uygulamıyorsun, orası trilyonlarca kar ediyor” diye kendisini eleştirdiğini ifade eden Başkan Gökçek, vatandaşların bu modellerden çok kar ettiğini düşündüğünü oysa, İSPARK’ın geçen yıl 2 trilyon zarar ettiğini belirtti.
Otoparklar için Avrupa’da olan kartlı sistem üzerinde çalıştıklarını ama yapılan her modern uygulamada olduğu gibi vandalların saldırısına uğradıklarını belirten Başkan Gökçek, sözlerini şöyle sürdürdü:
“ Nereden biliyoruz. Şentepe’ye teleferik yaptık. Günde 25 bin kişi biniyor. İçine bindikten sonra kamerayı kapatıyorlar. Kapıların alt kısmını zorlayarak açıyorlar. Oradan aşağıya bir şeyler atıyorlar. İçinde bıçakla bir şeyler yazıyorlar. Ama biz yapmaktan vazgeçecek miyiz? Tabi ki hayır. Caydırıcı cezalar konulması gerekir.”
Kendileri ne yaparsa yapsın, CHP’nin, Mimarlar Odası’nın karşı çıktığını, o yüzden otopark sorunu karşısında beklediğini, gelinen noktada ise Belediye Meclisi’nde CHP ve MHP’lilerin artık bu işe çözüm bul demeye başladığını vurgulayan Başkan Gökçek, “Refarandum yapacağım. Herkesin kolayca ulaşacağı yerlere sandıklar koyacağım. Halkın nabzını tutacağım. Ne isterlerse onu yapacağım” diye konuştu.
“ARACI OLMAYANDAN ASFALT PARASI ALINMAMALI"
Bütün dünyada binaların otopark yeri yoksa vatandaşlarının belediyelere mutlaka park yeri bedeli ödediğini ama Türkiye’de böyle olmadığını söyleyen Başkan Gökçek, şunları söyledi:
“Bence de belediyeye bir bedel ödenmeli, çünkü her konforun bir bedeli var. Sizin verdiğiniz bedel kadar belediye karşı hizmeti veriyor. Bu bedel ne olmalı, ne kadar olmalı bu konuşulmalı. Yeni belediye kanunu hazırlanıyor. Asfalt katılım parasının ve temizlik vergisinin kaldırılarak, sadece kullananlardan alınması lazım. Aracı olmayandan asfalt parası alınmamalı. Ve buralardan alınan paralarda sadece bu amaçla kullanılsın.”
Ankara’da yapılan alt üst geçitler, Ankara bulvarı, ODTÜ Yolu gibi yollarla trafiğin rahatlatıldığını anlatan Başkan Gökçek, yapılan bu çalışmaların büyük bir aklın, büyük planlamanın sonuçları olduğunu kaydetti.
TOPLU TAŞIMACILIKTA TELEFERİK ÇOK ÖNEMLİ”
Trafiğin rahatlatılmasında toplu taşımacılığın çok önemli olduğunu, bu sistemler içinde Teleferik taşımacılığının da ön plana çıkmaya başladığına değinen Başkan Gökçek, Ankara’da yapmayı planladığı yeni teleferik hatları hakkında şu bilgileri verdi:
“İki yerde daha teleferik hattı yapmayı planlıyoruz. Birincisi Dikmen Vadisi’nde. Dikmen Vadisi’nin içinden geçecek. Ayrıca Dikmen Vadisi’nden de çatallar olacak. Diğer yandan Etlik hastaneler bölgesinden Sıhhiye’ye kadar olacak. Ayrıca, Turan Güneş Bulvarı felç durumda . Orayı çözmek çok zor. Ama yazın bu yolu 2 şeritten 3’e çıkaracağız, ama bu da yetmeyecek. Burayı çevre yoluna atacağız. Ve bölgeyi rahatlatmaya çalışacağız.”
“SABANCI BULVARI’NI BAĞLICA’YA BAĞLAYACAĞIZ"
Bu yıl trafik tıkanıklıklarının daha çok olmaya başladığı şeklindeki soruya Başkan Gökçek, “1994 yılında ilk belediye başkanı olduğumda 350 bin araç vardı. Şimdi ise 1 milyon 650 bin araç var. Yeni yollar için çalışıyoruz. Ama CHP ve Mimar Odası dava açıyor. Mahkemeler de kapatılması lehine karar veriyorlar. Vatandaşların rahatlaması için Sabancı Bulvarı’nın büyütülmesini devreye almalıyız. Alan geniş olduğu için burayı 5 şerite çıkartabiliriz. Bulvarın devamında MİT’in yeri var, onun altından da yol yaparak, Bağlıca’ya bağlantı yapmak zorundayız. Bilkent ve Hacettepe civarından aşağıya doğru trafiği daha rahat indirebilmek için ODTÜ’nün yanından yeni yollar açacağız. ODTÜ bencillik yapmazda Ankaralıyı düşünüp ‘gelip şu trafiği düzenleyin’ derse ki bunu söyleyeceklerine inanmıyorum” şeklinde yanıt verdi.
“TRAFİK DENETLEME YETKİSİ BELEDİYE’DE OLMALI”
Trafik ile ilgili sorunların en aza indirilmesi için trafik denetleme yetkisinin büyük kentlerde büyükşehir belediyelerinde olması gerektiğini belirten Başkan Gökçek, “Yolu, asfaltı, alt üst geçitleri, çizgiyi, sinyalizasyonu, yön istikametini biz yapıyoruz. Ama trafiği biz yönetemiyoruz. Bunun doğru olması mümkün olamaz. Biz bir dönemde bize verilmesini istedik ama valiler karşı çıktı. Tüm gelişmiş ülkelerde, bu belediyelerdedir. Yeni belediye kanunu hazırlanıyor. Bu kanunlarda trafik yetkisinin mutlaka belediyelere verilmesi gerekiyor” diye konuştu.
Programda
Atatürk Bulvarı üzerinde yer alan Rixsos oteli nedeniyle “Rixsos trafiği” diye birşey oluştuğunun sorulması üzerine Başkan Gökçek, “Rixsos Oteli bir cinayettir” diyerek tepkisini dile getirdi.
Başkan Gökçek, otelin planlarını Büyükşehir’den geçiremediklerini belirterek, şunları söyledi:
“Otelin içinde sayısız kaçak yer var. Garajları salon haline getirmişler. Soruşturmalarını yaptırıyorum. Orayı düğün dernek haline getirdiler. Oranın oradaki kalabalığı kaldırması mümkün değil. ”
Otelin yanında yer alan Rusya elçiliğinin satın alındığını, yeni sahiplerinin ise oraya sembol dev bir bina yapmak istemiyle kendisine geldiklerini kaydeden Başkan Gökçek, “Rixsos orayı mahvediyor. Size böyle bir izin verir miyim? dedik. Düşünün o trafiği. Bizden sormadan inanılmaz emsal verilerek izin verilmiş. Ama yanında Avusturya elçiliği var. Onlardan rica ettik Tabiat Varlıklarına başvurdular. Ve orayı koruma altına aldırdılar. 2 katı geçemiyorlar. Yeni bir çalışma yaptırıyoruz. Rixsos’u ana bulvarından kesip arka caddeye vermeye çalışacağız” diye konuştu.
“ANKARA’DAKİ ARAÇ SAYISI İSTANBUL’DAN DAHA FAZLA”
Kişi başına düşen araç sayısının Ankara’da İstanbul’dakinden çok daha fazla olduğunu ifade eden Başkan Gökçek, tek yönlü ve newjersey bariyerleri ile bölünmüş yollar sayesinde Ankara’da ölümlü kazaların en aza indiğine dikkat çekti.
“KEÇİÖREN’E YOL VE KENTSEL DÖNÜŞÜM MÜJDESİ”
Konuşmasını Keçiörenlilere iki müjdesi olduğunu belirterek devam eden Başkan Gökçek, Keçiören’de çok zor ve özel bir yol projesini hayata geçireceklerini dile getirerek,şunları söyledi:
“Senatoryum Caddesi’ne giriş çıkışları organize eden Fatih Köprüsü’ne alternati ve ikinci bir yol yapıyoruz. Ama öyle bir yol da yapmalıyız ki trafiğinde aksamaması lazım. Çok zor ama, çok zor bir proje. Uzun süredir çalışılıyor. O yol Basınevleri Caddesi’ne de giden yol. O caddenin de trafiğini düzenleyecek. Eşref Bitlis Caddesi’nin de trafiğini düzenleyecek. Senatoryum Caddesi’nin de trafiğini düzenleyecek, çok önemli bir alternatif ve alt üst geçit olacak. Şu anda keşif yapılıyor.”
Keçiörenlerilere ikinci bir müjdesinin de Gümüşdere Mahallesi ile ilgili olduğunu ifade eden Başkan Gökçek, “Burası çok küçük bir mahalledir. Sokakları daracık olduğu için itfaiye zor girer. Evleri eskidir. Orada da kentsel dönüşüm yapılacak. Hem orası yenilenecek. Hem de buradan elde edilen gelirle yol yapılacak” diye konuştu.