Oluşturulma Tarihi: Aralık 20, 2006 00:00
Bilgisayar mağazacılığında Ankaralı bir ilk olarak dikkat çeken Mavi Bilgisayar’ın kurucusu Hamza Hakan, yedi yıllık tecrübe ve başarılarındaki en önemli itici gücün üniversite öğrencileri olduğunu kaydetti.
HACETTEPE Üniversitesi Elektrik Elektronik Bölümü’nde öğrenim görürken kişisel merakın da etkisiyle Gima’nın üzerindeki gökdelenin 15. katında bilgisayarcılığa başlayan ve kısa zamanda bir marka haline gelen Mavi Bilgisayar’ın kurucusu Hamza Hakan, "Arkadaş çevresi ve üniversite öğrencilerinin büyümemizde çok önemli katkısı oldu" dedi.
Ankara Hürriyet’e konuşan Hakan, Başkentte nasıl bir marka haline geldiklerini, müşteri profillerini, bilgisayar mağazacılığının püf noktalarını anlattı, IT (bilgi teknolojisi) müşterilerine taviyelerde bulundu:
BİZE DANIŞMADAN BİLGİSAYAR ALMAZLARDI 1999’da Hacettepe Üniversitesi’nde okurken sınıf arkadaşımla birlikte başladık bu işe. Daha sonra o arkadaşımla yollarımızı ayırınca, liseden arkadaşım Ali Özkafa’yla çalışmaya başladık. İlk olarak Kızılay’da Gima’nın üzerindeki gökdelenin 15. katında "Mavi Bilgisayar" ismiyle bilgisayar satışı yaptığımız bir yer açtık. Çok ciddi bir yatırımla girmedik işe. Kendi arkadaş çevremize güvendik. Bilgisayar, kişisel merakımız olan bir alandı ve okulda arkadaşlarımız bize danışmadan bilgisayar almazdı. Bu arkadaş çevresinin ve üniversite öğrencilerinin büyümemizde önemli katkısı oldu.
ÖĞRENCİYKEN PARA KAZANMA CAZİP GELDİ Son sınıfta okulu bıraktık çünkü işle okulu birlikte götüremedik. Bir de tabi öğrenciyken para kazanmak çok cazip geldi. Baktık ki gerçekten iyi bildiğimiz sevdiğimiz bir iş ve iş hacmimiz her geçen gün büyüyor. 2001’de Kızılay’da birinci katta bir daireye geçtik. O zamana kadar masa başından yaptığımız bilgisiyarcılık, zemine indik ve ilk mağazamızı açınca farklı bir konsepte büründü. O dönem Türkiye’de IT mağazacılığı yeni yeni gelişiyordu. Çok beklemeden 2003’de Demirtepe ve 2004’de ise İzmir Caddesi’ndeki mağazaları açtık. 2006 sonbaharında ise o güne kadar Ankara’nın en büyük 2 bin 500 metrekarelik bilgisyar mağazasını Çukurambar’da açtık.
BİLGİSAYARI BİLEN MÜŞTERİ AVANTAJ Bilgisayarı bilen, ondan anlayan kullanıcının, özellikle de üniversite öğrencilerinin bu şirketin büyümesine katkısı büyük. Bugün hala üniversite öğrencileri en önemli müşteri kitlemiz. Özellikle Kızılay mağazamız onların uğrak yeri. Sponsorlukla biz de öğrencilere destek olmaya çalışıyoruz. Üniversiteliler bilinçli müşteriler. Ne alacağını, hangi özellikleri istediğini iyi biliyor. Ayrıca, bilinçli müşteri en az uğraştırandır. Bu öğrencilerin daha az bilen müşteriye danışmalığı da oluyor. Bakıyoruz her hafta birini kolundan tutup getiriyorlar.
HOBİSİ TEKNOLOJİ OLANLAR VAR Hobisi, hatta dünyası teknoloji olan insanlar var. Her hafta gelir, satın almasa bile incelemek ister. Bunlar potansiyel müşteridir aynı zamanda, çünkü o hafta olmasa bir sonraki hafta mutlaka birşeyler alır, teknolojik aletlere önemli bir bütçe ayırır. Kişisel merakları olduğu için, kendisi almasa bile arkadaşı için gelip 2-3 saat inceleyen var. Teknoloji ürünleriyle uğraşmaktan, bunları incelemekten zevk alıyor bu insanlar. eri geldiğinde teknik servis bile verenler var. Mağazaya gelenlerin yaklaşık yüzde 10-20 arası, işte bu hobisi teknoloji olan insanlar.
TÜRKİYE’DE İLK SATIŞI BİZ YAPTIK Mavi Bilgisayar, aynı zamanda bazı ürünlerin Türkiye’deki ilk satışını yaptı. Bunlar arasında Intel’in "Core 2 Duo" diye isimlendirilen dünyanın en iyi işlemcileri ile birtakım yeni nesil ekran kartı, notebook modelleri var. Son projemiz, Kocaeli’nde açacağımız bin metrekarelik yeni mağaza. Diğer büyük illerde de mağazalar açmak istiyoruz ama henüz hangi iller olacağı belli değil. Son üç yılda satın alma gücü çok arttı ve teknoloji ürünlerine olan ilgi arttı. Kredi kartına taksit uygulaması da yaygınlaştığından satışlar arttı. Ama hala Türkiye’de kişi başı bilgisayar sahibi olma oranı yüzde 10 iken, Avrupa’da en düşük oran yüzde 23.
Amerikan tipi mağazacılıkTürkiye’deki büyük teknoloji mağazaları ABD’deki mağazalarla aynı anlayışta hizmet veriyor. Yani, ürünler büyük bir mağazada, ferah geniş bir ortamda sunuluyor. Müşteriler satış temsilcisi baskısına maruz kalmadan gezip, ürünleri inceleyebiliyor. Ürünün fiyatı, özellikleri, modeli, marka bilgileri raflarda veriliyor. İsteyen ürünleri test edebiliyor. Eskiden bu kadar çeşitli marka ve ürün yoktu, bilgisayrların sadece performansına bakılırdı. Bugün ise, bilgisayar ve diğer teknoloji ürünlerinde korkunç bir ürün çeşitliliği, mağazalar arasında, üretici ve distribütör arasında büyük bir rekabet var. Ama bu rekabetten her zaman tüketici kazanıyor. Mavi bilgisayar’ın internet sitesi de bilgisayar konusunda en bilinen, en çok ziyaret edilen sitelerden biri. İnternnetten birçok müşterimiz var. O kadar yakından takip ediliyor ki, bazı müşterilerimiz düzenli olarak bize, "Neden şu ürünleri girmediniz?", "Neden şöyle yapmadınız?" diye şikayetlerde bulunuyor.
Auto Show’dan Ankara Otomotiv RehberiHaftalık otomobil dergisi Auto Show, bu haftaki sayısında Ankara’ya özel bir ek veriyor. "Ankara Otomotiv Rehberi"nde, Başkent’te bulunan otomotiv firmaları hakkında geniş bilgiler yer alıyor. Hazırlanan ekte, "Başkentin Modifiye Tutkusu" özel olarak inceleniyor. Modifikasyon sözlüğü’nün de yer aldığı ekte bulunan diğer önemli konular da şöyle; kış bakımı, klasik otomobiller, yarış pistleri,
trafik psikolojisi, araç zırhlama ile ilgili bilmeniz gerekenler ve LPG hakkında sorular ve cevapları. Ayrıca
haber ve otomobil testleriyle dolu olan Auto Show’un yeni sayısında, yine otomotiv sektöründeki yeniliklerle birlikte, firmaların son modellerinin özel fotoğraflarına da yer veriliyor. 50 sayfalık ekte, otomobille ilgili pek çok sorunun yanıtını bulabilirsiniz. Otomobilinizle ilgili bir karar almadan önce bu sayfalara mutlaka göz atın.
Ankaralı müşteri titiz
Ankaralı IT müşterisi diğer şehirlerdeki müşterilerimize göre çok daha titiz, güven unsuru onlar için en önemli şey. Diğer şehirlerdeki müşterilerimiz rahat rahat internet üzerinden alışveriş yaparken, Ankaralı müşteri bu konuda çok daha dikkatli davranıyor. Müşterilere tavsiyem bilgisayar ve diğer teknoloji ürünlerinde garanti unsuruna dikkat etmeleri. Garantisiz ürün aldığınızda fiyat çok değişmiyor ama büyük risk alıyorsunuz. Az paralar verilmiyor, daha sonra garantide sorun yaşamayacağınız bir ürün ve mağaza seçmeniz çok önemli. Ürünü aldığınız firma iki sene sonra yerinde yoksa garanti de bir işe yaramaz. Güvenilir yerden en az iki sene garantili ürünler almak gerekir.