Güncelleme Tarihi:
Ankara’nın ilk terminali olarak 1955’ten beridir hizmet veren Etlik Garajı, yıkımının gündeme geldiği 2008’den bu yana can çekişiyor.
Beypazarı, Kızılcahamam, Güdül gibi ilçelere yolcu taşımacılığı yapan firmaların çalıştığı alan, mezbelelik görüntüsüyle dikkat çekiyor.
62 yıllık yazıhaneler, yenileme yapılamadığı için hâlâ kullanılıyor. Yolcular, otobüsün kalkmasını sobayla ısıtılan salonlarda bekliyor. Yıkılan ya da yangında zarar gören yazıhane binaları arasında sokak köpekleri de yaşıyor.
Garajın mevcut durumu ise en çok esnafı ve otobüs bekleyen yolcuları rahatsız ediyor. Esnaf, alanının, yıkılıp yıkılmayacağı konusundaki belirsizlik yüzünden atıl kaldığını söylüyor.
ÇIKMADIK, DİRENDİK
Hürriyet Ankara’ya konuşan Ankara İli İlçeleri Bütün Şehir Özel Halk Otobüsleri Dayanışma Derneği(AİHDER) Başkanı Doğan Güney, Etlik Garajı’nın mevcut yerinde kalarak, yenilenmesi gerektiğini belirterek, şöyle devam etti:
“Melih Gökçek zamanında ‘Satacağız, iş merkezi yapacağız’ dediler. Biz de oradan çıkmadık, direndik. Alandaki boş binaları yıktılar, çöpünü dahi almadılar. 4-5 senedir pislik duruyor. Bir sürü sıkıntımız var. Her yer çöp, köpek dolu. Tuvalet dahi yok. Yazıhaneler, çevre kötü durumda. Vatandaş otobüse binecek, ama bekleyecek alanı bile yok.
YER GÖSTERMİYORLAR
Bu süreçte Büyükşehir Belediyesi ve EGO ile görüştük. Zabıtaya cezalar ödedik. Büyükşehir Belediyesi sürekli tebliği gönderiyor boşaltmamız yönünde ama hiçbir yeri göstermiyorlar. Şu an nereye gideceğimiz belli değil. Bir dönem AŞTİ teklif edildi ama hiç uygun değil. Tüm illerden otobüs gelince AŞTİ’ye sabah ve akşamları giriş-çıkış sıkıntı oluyor. Park yeri, yazıhane, araçların duracak yeri yok. Ayrıca vatandaşın ulaşımı da zor, iki vasıta değiştirmek zorunda kalacaklar. Talebimiz, buranın yıkılmayıp, tekrar garaj olarak yapılması. Zaten şehir hastanesi de yapıyorlar o bölgeye. Kentin merkezinde garajın yenilenmesini, ilçelerin de buraya gelmesini istiyoruz.”
AŞTİ’DEN DAVET VAR
Öte yandan AŞTİ’de boş yazıhane ve peron olduğunu dile getiren Ankara Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri ve Acenteleri Derneği(AŞTİ-DER) Başkanı Mustafa Özbakır ise, “Etlik Garajı’ndaki firmalar için AŞTİ’de yer var. Hem yazıhane hem de peron bakımından gelmelerinde bir sakınca yok. Mevcut haliyle orası, terminal gibi de değil. Çok bakımsız” ifadelerini kullandı.
4 EMSAL YARGIDAN DÖNMÜŞTÜ
Etlik Garajı ile ilgili yıkılma tartışmaları, Büyükşehir Belediye Meclisi tarafından 2008 yılında alanın, Merkezi İş Alanı (MİA) ilan edilmesiyle başladı. Garaj daha sonra ASKİ Genel Müdürlüğü’ne devredildi ve alandaki emsal, Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 2014 yılı Eylül ayı olağan toplantısında 4’e yükseltildi. Mimarlar Odası Ankara Şubesi de, emsal artışını içeren 1/5000 ölçekli uygulama nazım imar planını yargıya taşıdı. Mahkeme devam ederken Büyükşehir Belediye Meclisi 2015 yılı Nisan ayı toplantısında “resmi kurum kullanımı da yer alabilir” notuyla imar planı değişikliğine gitti. Mimarlar Odası bu değişiklikle ilgili de yargıya giderken, Ankara 3. İdare Mahkemesi her iki davayla ilgili kararını verdi. Mahkeme, alanda 4’e kadar varan emsal artışına imkân veren imar planlarını “telafisi güç ve imkansız zararlara yol açabilecek nitelikte bulunmaktadır” gerekçesiyle iptal etti.