İpek ARIOĞUL
Oluşturulma Tarihi: Aralık 03, 2007 00:00
Çeşitli kuruluşların, yönetim kalitelerini artırmak amacıyla gerçekleştirdikleri uygulamaları paylaşması esasına dayanan ve her yıl KalDer tarafından gerçekleştirilen "Kalite Çemberleri Paylaşım Konferansı" için geri sayım başladı. ODTÜ’de 6 Aralık’t yapılacak kongrede Arçelik, Bosch, Türk Traktör’ün aralarında bulunduğu 10 firma sunum yapacak.
KALDER Yönetim Kurulu Başkanı Ayşe Sever, çeşitli
kuruluşların kalite çemberleri konusundaki uygulamalarının paylaşılacağı, 6 Aralık’taki Kalite Çemberleri Paylaşım Konferansı’nın birçok firmaya örnek olacağını, konferansın tüm Ankaralılar’a açık olduğunu belirtti.
Bu yıl onuncusu gerçekleştirilen konferansla ilgili olarak Ankara Hürriyet’e konuşan Sever, firmaların yönetim kalitesi elde etmek amacıyla gerçekleştirdikleri başarılı uygulamaları her yıl olduğu gibi bu yıl da katılımcılarla paylaşacaklarını belirtti. ABD ve Avrupa’da da uzun yıllardır uygulanan Kalite Çemberleri’nde esas felsefenin çalışanları yönetmek değil, çalışanlarla yönetmek olduğunu kaydeden Sever, şunları anlattı:
AMAÇ YÖNETİM KALİTESİ : KalDer, misyonu itibariyle kurum ve kuruluşlardaki yönetim kalitesinin iyileştirilmesi amacıyla, mükemmellik modeline yönelik bazı faliyetlerde bulunuyor. Bu amaçla eğitim veya genel katılımlı kongre ve sempozyumlar gerçekleştiriliyor. Kalite Çemberleri Kongresi, yönetim kalitesi elde etmek amacıyla gerçek uygulamaların paylaşılması esasına dayanıyor. PUKÖ (planla, uygula, kontrol et, önelme al) döngüsü esasına dayanan bir uygulama. Çember denmesinin bir nedeni de bu. Kalite Çemberleri’nde toplam kalite yönetimi felsefesinin sekiz temel kavramı vardır. Bunlar sonuçlara yönlendirme, müşteri odaklılık, liderlik ve amacın tutarlılığı, süreçlerle ve verilerle yönetim, çalışanların gelişimi ve katılımı, sürekli öğrenme, yenilikçilik ve iyileştirme, işbirliklerinin geliştirilmesi, kurumsal sosyal sorumululuk. Bu temel prensipler üzerine kurulu bir yönetim anlayışı. Kalite Çemberleri, bu prensiplere uygulama sahası bulan bir yönetim biçimi.
ÇALIŞANLARLA YÖNETMEK : Esas felsefe, çalışanları yönetmek değil, çalışanlarla yönetmek. Kalite çemberleri, üç ila sekiz kişiden oluşuyor. Genelde aynı işi yapanlar veya aynı bölümde çalışanlar bu grubun içinde oluyor. Çemberin ele alacağı sorunu çözmek için çeşitli teknikler kullanılıyor. Bu teknikler konusunda eğitiliyorlar. Sorun ise kendi çalıştıkları bölümle ilgili oluyor. Kişiler gönüllü olarak çembere katılıyor ve konuyu kendileri belirliyor. Haftada 1-2 defa buluşuyorlar. Amaç, hataları azaltmak, üretim/hizmet kalitesini artırmak, maliyeti azaltmak, iletişimi, yaratacılığı artırmak. Çalışanların motivasyonunu artırıyor. Yönetime katılmaları nedeniyle aidiyet duyguları artıyor. Her ekip yöneticiyle çalışıyor. Tüm çalışanların katıldığı ortamlarda yaptıkları sunumların ardından konferansta sunum yapıyorlar. Her yıl olduğu gibi bu yıl da sunumlar herkese açık olacak ve ardından soru-yanıt bölümü olacak.
Trafik için çocuklardan kalite çemberiBU yıl onuncusu gerçekleştirilen Kalite Çemberleri Paylaşım Konferansı’nda şimdiye 64 kurumun sunum yaptığına dikkat çeken KalDer Yönetim Kurulu Başkanı Ayşe Sever, bu sene de birbirinden ilginç sunumlarla Ankaralılarla buluşacaklarını, bunlardan birinin de Beksa çalışanlarının çocuklarının kurduğu bir kalite çemberinin sunumu olduğunu söyledi. Çemberin konusunun trafik kazalarının azaltılması olduğuna dikkat çeken Sever, şunları kaydetti:
"Çember, çocukları trafik konusunda bilinçlendirmeyi hedefliyor. Trafik bilincinin bir kültür halinde çocukların ailelerine, yani firma çalışanlarına yansıması esasına dayanıyor. Her yıl Kalite Çemberleri’ne katılım için birçok müracat alıyoruz ve belli kriterler doğrultusunda titiz bir
seçim yapıyoruz. Seçimde, ekibin ne tür teknikler kullandığı, bilgi ve deneyimlerinin ölçümü, çözüm önerisi sonucunda elde edilen kazanımın boyutları etkili oluyor."