Güncelleme Tarihi:
13 Mart’ta yapılacak Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) öncesinde Ankara’nın ilçelerinde bini aşkın lise son sınıf öğrencisiyle 30’ar dakikalık yüz yüze görüşmelerin yapıldığı “Başarı Yolunda Tehditlerin ve Fırsatların Neler?” araştırmasında sona gelindi. Çalışanların kendi mesleğini yapmamasından ve mutsuzluklarından yola çıkılarak geliştirilen İZOTOMİ yönteminin uygulandığı araştırma sonuçlandığında, Başkent’teki 12. sınıf öğrencilerinin meslek haritası çıkacak.
BAŞARI ALGILARINI ARAŞTIRIYORUZ
Ankara özelinde yapılan araştırmayı önümüzdeki yıllarda Türkiye geneline yayacaklarını belirten SolaUnitas Koç Akademi Ankara Temsilcisi Murat Bozkurt, çalışmaları Hürriyet’e anlattı. İZOTOMİ görüşmeleriyle öğrencilerin, mutlu olacağı meslek gurubundan, mutsuz olacağı meslek gurubuna doğru bir sıralama yaptıklarını söyleyen Bozkurt, şunları anlattı: “Bir insanın başına gelebilecek en büyük talihsizlik, onu mutlu etmeyecek yönde meslek seçimi yapmasıdır. İlk araştırmamızda 35 yaş üzeri 2 bin farklı meslek gurubunda çalışanla görüştük ve mevcut mesleklerini yaparken mutlu ve mutsuz olan insanların değerlerini tespit ettik. Bu değerler üzerinden aynı araştırmayı üniversiteye hazırlanan öğrencilerle de yapmak istedik. Çocukların başarı algılarını araştırmaya başladık.
GÜÇLÜ YANLARINI GÖSTERİYORUZ
Test yöntemi genelde ankete katılanların sizin istediğiniz cevapları vermesiyle sonuçlanır. Bu nedenle biz Ankara’daki öğrencilerle yarım saatlik görüşmeler yaptık. Maddi durumu iyi olmayan, sanayide çalışan bir çocuğun başarı algısı usta olmak iken, zengin bir çocuğun hedefi ise kendi fabrikalarının başına geçmektir. Değerler üzerinden çıktığımız yolda, öğrencinin güçlü yanlarını gösteriyoruz. Güçlü yanlarını öğrenen çocuk geleceğine, o yönde ufak da olsa bir ışık yakıyor. Ankaralı bin öğrencinin, ailelerin eğitim durumlarına, semtlere göre başarı, fırsat ve tehdit algılarını çıkaracağız. Üniversite ve meslek seçiminin yapılacağı, şimdilerde panik halinde olan 12. sınıf öğrencilerine hayallerini, isteklerini, engellerini soruyoruz. Çalışanların mutsuzluğundan yola çıkarak, henüz yolun başındaki çocuklara mutlu ve başarılı olacakları mesleği tercih etmelerinde yardımcı olacağız. Şubat ayı başında Ankaralı öğrencilerin meslek haritalarını çıkarmış olacağız. Ankara’da yaptığımız araştırma sonuçlandığında, Türkiye genelinde neler yapabileceğimizi konuşacağız.
ÖĞRETMENİNE İNAT TIPTA OKUYOR
Görüşmelerimizde, öğrencilerin yarısından fazlasının, öğretmenlerini hayalleri önündeki en büyük tehdit olarak gördüklerini farkettik. Çocuğu hayaline inanmayan öğretmen, onun motivasyonunu kırıyor. Yıllar önce yaptığımız bir görüşmede, diş hekimi olmak istediğini söyleyen bir lise 2 öğrencisi, ‘öğretmenim hayalime inanmıyor. Bana gerçek hayaller kurmamamı söylüyor’ demişti. O çocuk şu anda tıpta 3. sınıfta okuyor.”
ÇOCUKLARIN YÜZDE 80’İ BİREY DEĞİL
Günümüzde en büyük sorunun insanların birbirini dinlememesi olduğunu da söyleyen Bozkurt, öğrencilerle ilgili herkesin fikir belirttiğini ancak onlara beklentileirnin sorulmadığını belirtiyor. Öğrencilerin yüzde 80’inin ailelerin yönlendirmesiyle meslek seçimi yaptığını vurgulayan Bozkurt, “Çocukları aileleri kontrol ediyor ve bu nedenle Türkiye’deki çocukların yüzde 80’i birey olamıyor. Çocuk annesine, ‘Ben doydum mu?’ diye sorarken; anne de ona ‘iki köfte daha yersen doyacaksın’ yanıtını veriyor. Çocuk, oyun oynarken bile ‘başaramadım’ diye ağlıyor. Eğitim sistemi sadece iq sistemi üzerinden işliyor, yetenekler geliştirilmiyor. Tüm bu nedenlerden dolayı mutsuz bir nesil yetişiyor” dedi.