Güncelleme Tarihi:
EGO Genel Müdürlüğü’ne ait otobüslerin hareket ve sefer bilgilerinin yer aldığı EGO Cep’te uygulamasında son günlerde ‘Hayalet otobüsler’ sorunu yaşanıyor. Sistemde bir görünüp bir kaybolan otobüsler, Ankara ayazında duraklarda bekleyen vatandaşların çilesini ikiye katlıyor. Etimesgut’ta oturan ve Hürriyet Ankara bürosuna telefonla ulaşan bir kent sakini EGO Cep’te yaşadığı bu sorunu şöyle anlattı:
20 DAKİKA KALA SİSTEMDEN KAYBOLDU
“Havaların iyice soğuduğu şu ayaz günlerinde en az 40 dakika-1 saat otobüs beklemekten bıktık. 27 Kasım Pazartesi günü 50593 no’lu duraktan 17.00’de geçmesi gereken 531 hat numaralı EGO otobüsü EGO Cep’te sisteminde görünmesine rağmen, durağa gelmesine son 20 dakika kala sistemden kayboldu. Ve 1 saat 10 dakika sonraki seferi gözükmeye başladı. Başkent 153’ü aradım, ‘40 dakikadır bekliyorum ne gelen var ne giden, geçen hafta da böyle oldu’ dedim. Dalga geçer gibi, ‘otobüslerimiz zamanında çıkış yapmıştır, gözüküyor’ diyorlar. Bu sorun sürekli yaşanmaya başladı. Nasıl bir belediyecilik anlamadım, kaçıncı yüzyıldayız daha bir ulaşım sorununu çözemediler. Bu 531 hattı saatte bir olan sefer. 15-20 dakikada bir gelen sefer olsa anlarım ama mağduriyeti daha büyük.
GELİP BEKLESİNLER ÇİLEYİ GÖRSÜNLER
EGO Genel Müdürü ve ilgili daire başkanına ricam gelsinler sabah işe giderken ya da akşam üstü iş dönüşü bu soğukta otobüsleri beklesinler, yolcuların ne çile çektiklerini görsünler. Öğrenciler de bu hatları kullanıyorlar mağdur oluyorlar. EGO’nun sistemine güvenip zaman planlaması yapsanız gideceğiniz yere geç kalırsınız. Sistemde görünen ve daha sonra birden kaybolan bu otobüslere bir çözüm bulsunlar. EGO, yeni otobüsler alıp sorun çözüldü gibi olayı yansıtsa da sokakta vatandaşın otobüs çilesi devam ediyor. Yetkililer umarım sesimizi duyar. Kalıcı bir çözüm bularak mağduriyeti giderirler.”
OTOBÜS ŞİKÂYETLERİ SOSYAL MEDYADA
EGO otobüsleriyle ilgili vatandaş şikâyetleri sosyal medyaya da yansıyor. İşte EGO Genel Müdürlüğü’ne sosyal medyadan iletilen bazı şikâyetler. Mehmet Yetimoğlu, 23 Kasım saat 08.35’te durakta otobüs bekleyen yolcuların fotoğrafını paylaştı ve otobüsün gelmemesine, “Saat 08.35 teşekkürler EGO Genel Müdürlüğü ve Mansur Yavaş” göndermesi yaptı. 40512 numaralı durakta 415 nolu hattı beklediklerini de belirtti. Nuri Kızıldağ, “51059 durağından 7.30 da geçmesi gereken 641 nolu otobüs gelmedi yine bizi işimizden gücümüzden ettiniz Ankara ayazında” şikâyetinde bulundu. EGO ise “641 hattında çalışan ve 07.30’da ilk duraktan servise hareket edecek olan aracın Eryaman hareket noktasına geçişi esnasında maddi hasarlı kazaya karışması nedeni ile serviste elimizde olmayan nedenlerden ötürü aksama yaşandığı incelenmiştir” yanıtını verdi.
‘HAYALET OTOBÜS FALAN MI GÖNDERİYORSUNUZ?’
@mnirezdemi88498 isimli kullanıcı yaşadığı hayalet otobüs sorununu şöyle anlattı: “7 Kasım 2023 tarihinde, hareket saati 18.30 olan 325 hat nolu otobüs 30849 numaralı durağa gelmedi. Saat 18.32 de 153’ü aradığımda (sistemde gözükmediği için) bana iletilen bilgiye göre saatinde kalkmış olduğu ve bulunduğum durağı (6. Durak) geçmiş olduğu bilgisi verildi. Ben 18.25’te, henüz hareket saati bile gelmediği halde duraktaydım. Hayalet otobüs falan mı gönderiyorsunuz anlamıyorum sayın EGO yetkilileri. Bu hat için yaşadığım ilk şey değil muhtemelen son da olmayacak.” EGO bu soruna ise şu yanıtı verdi: “Araç takip sistemleri üzerinden yapılan kontrolde, 07.11.2023 tarihinde 325 Ekin Mah.-Yıldırım Beyazıt-Ulus hatlı aracımızın saat 18.30 servisine çıkan personelin güzergâh ihlali yaparak belirtilen duraktan geçmediği tespit edilmiştir. Personel hakkında gerekli idari soruşturma süreci başlatılmıştır.”
‘İNSANLAR ÜŞÜYOR NEDEN ANLAMIYORSUNUZ’
@Yksel80229757 isimli kullanıcı, “Sabah 381 06.35 arabası gelmedi onun yerine 07.00 arabasını göndermişler” şikâyetinde bulunurken EGO’nun yanıtı, “Arıza ve kazalara bağlı olarak hatlarımızda planlanan servislerimizde aksamalar yaşanabilmektedir. 381 numaralı hattımızın 06.35 servisini alacak araç arıza yapmış olup servis 10 dakika gecikmeli olarak 06.45’te verilmiştir. Elimizde olmayan nedenlerden dolayı yaşadığınız mağduriyet için özür dileriz” oldu. @1905Gs1071 isimli kullanıcı da “İnsanlar üşüyor neden anlamıyorsunuz bulunduğum duraktan 4 tane 355, 3 tane 349-361 geçti halen 343 geçmedi ayıp ya hizmetiniz bu mu?” siteminde bulundu. @leydiandromedaa isimli kullanıcı da akşam durakta bekleme fotoğrafını paylaşarak, “Burası 10673 nolu Bilkent Center önü otobüs durağı. Saat şu an 18.17 ve yarım saattir kuyruk bekliyoruz bu görünen sıranın ucunu ben göremiyorum. En azından iş çıkış saatleri olan 17.00-18.30 arasına daha sık seferler koyup bu yoğunluğu azaltabilirsiniz” çağrısı yaptı.
4 DAKİKA GÖRÜNEN ARACI 19 DAKİKA BEKLEDİK
Gölbaşı otobüsleriyle ilgili şikâyetini ileten @kendinetweet_1 isimli kullanıcı şu ifadeleri kullandı: “Ankara son 20 yılın en kötü ulaşım sorunu ile karşı karşıya, 12213 nolu durakta Kızılay’ın göbeğinde Yargıtay durağında tam 38 dakika otobüs bekledim sistemde görünen 2 araç gelmedi, 38 dakika sonra gelen araç şoförü ‘araçlar arıza yaptı o nedenle gecikildi’ deniliyor. Sistemde 4 dakika görünen aracı 19 dakika bekledik bütün vatandaşlar, araçlar yollarda arıza yapıyor sefer sayıları çok az bununla birlikte Gölbaşı öğrencilerin yoğun olduğu bir şehir, aynı zamanda hafta sonu 105 nolu aracın gelmesi için defalarca talepte bulundum, gelen cevap talep doğrultusunda ‘şöyle yapacağız, böyle yapacağız’ deniliyor, Ankara halkı bunu hak etmedi, ben talep oluşturmaktan bıktım siz hâlâ çözüm üretemediniz. Bakın attığım tweet’lere hepsi mağduriyet hepsi EGO sorunu, dönüş bile yapılmıyor artık sorunun çözülmesi için. İsterseniz talepleri de gelen cevapları da burada paylaşabilirim. Gölbaşı-Kızılay-Ulus seferlerinin arttırılması, otobüsün bakımlarının yapılarak seferlere çıkarılması ve hafta sonu Gölbaşı-Kızılay aracının aktif hale getirilmesini talep ediyor, 104, 105, 106 nolu araçların daha sık geçmesini rica ediyorum. Gerek halk gerek öğrenciler isyan ediyor artık!”
HAT PLANLAMASINDA GÜNCELLEMELER YAPILACAK
EGO ise Gölbaşı’ndaki sorunla ilgili şu yanıtı verdi: “Gölbaşı Merkez ve Gölbaşı Üniversiteler Bölgesi’ne, Akköprü ve Ulus yönünden 104-2, 105-2,106-4,114-2,115-2 hatları ile hizmet verilmektedir. Bu hatlar ile günlük 160 adet servis verilmekte ve araç programı körüklü araç ağırlıklı planlanmaktadır. Bölgemize bağlı 81 adet körüklü araç olup bunların 46 adeti Gölbaşı Bölgesine hizmet vermektedir. 104-2 hattı ile günlük 51 adet servis verilerek ortalama 115 yolcu, 105-2 hattı ile günlük 59 adet servis verilerek ortalama 105 yolcu, 106-4 hattı ile günlük 14 adet servis verilerek ortalama 94 yolcu, 114-2 hattı ile günlük 19 adet servis verilerek ortalama 113 yolcu, 115-2 hattı ile günlük 17 adet servis verilerek ortalama 88 yolcu taşınmaktadır. 10 Kasım Cuma günü 18.00 105-2 servisi verilememiş bu nedenle servis saatlerinde aksama meydana gelmiştir. Gün içerisinde oluşan aksaklıklar ile verilemeyen servislere (arıza, kaza, personel kaynaklık hastalık gibi) eldeki imkânlar dahilinde müdahale edilmektedir. Birden çok oluşan olumsuz durumlarda servis saat sürelerinde aksamalar meydana gelebilmektedir. Hafta sonu Gölbaşı-Ulus-Kızılay bölgesine 106-3 ve 106-4 hatları ile hizmet verilmektedir. Şu an için kuruluşumuz imkânları dahilinde mevcut hat planlamasında değişiklik yapılamamakta olmasına karşın değişen şartlara göre hat planlamasında güncellemeler yapılacaktır.” 27 Kasım saat 18.01’de Eryaman’daki otobüs durağında bekleyen yolcuları fotoğraflayan @madmax_1905, “Anlık 51246 nolu durak. Buz gibi havada dibinde Eryaman 5. Bölge olan durak. 542 nolu otobüs her zaman ki gelmedi” paylaşımını yaptı. EGO’nun buna yanıtı da “Şikâyetinize konu olan tarihte yapılan incelemede; 542 hattında çalışan ve 17.45’te servise hareket edecek olan 09-646 EGO kod numaralı aracın bir önceki 585-1 hattı servisini 17.30’da tamamlaması gerekirken trafik yoğunluğu nedeni ile 17.55’te tamamladığı ve 17.58’de 542 hattı servisine gecikmeli olarak hareket ettiği, diğer servislerde ise aksama yaşanmadığı servislerin planlanan saatlerde hareket ettikleri tespit edilmiştir” oldu.