Murat YILMAZ
Oluşturulma Tarihi: Mart 16, 2022 17:31
EGO Genel Müdürlüğü, özel toplu taşıma hizmeti veren otobüsçü esnafına yönelik toplantı düzenledi. EGO yetkilileri esnafa kuralları hatırlattı.
Ankara Büyükşehir Belediyesi(ABB) EGO Genel Müdürlüğü, kent merkezi ile çevre ilçelere özel toplu taşıma hizmeti veren özel halk otobüsü(ÖHO) ve özel toplu taşıma aracı(ÖTA) esnafına yönelik ‘Vatandaş Şikâyetlerini Değerlendirme Toplantısı’ düzenledi. EGO yetkilileri, 10 Mart’ta kontak kapatıp sefere çıkmamalarıyla gündeme gelen otobüsçü esnafına dikkat çeken uyarılarda bulundu. Başkent 153 başta olmak üzere çeşitli kanallardan gelen şikâyetlerin titizlikle değerlendirildiğini ve ABB Başkanı Mansur Yavaş tarafından da yakından takip edildiğini anlatan EGO Genel Müdürü Nihat Alkaş, bunları haftalık, 15 günlük ve aylık sürelerde raporlaştırdıklarını söyledi. Alkaş, özetle şu bilgileri verdi:
4.5 AYDA 18 BİN 476 ŞİKÂYET“1 Kasım 2021-15 Mart 2022 arasını kapsayan 4.5 aylık dönem için kapsamlı rapor hazırladık. Başkan’ımıza da sunduk. ÖHO ve ÖTA’larla ilgili gelen şikâyetlerin toplamı son 4.5 ayda 18 bin 476. Şikâyetler genellikle araç içi olay ve şoförden kaynaklı. Vatandaşın şikâyet konuları, durakta durmama, servis ihlali, güzergâh değişikliği, servis saatlerine uymama. Bunun dışında yaşadığımız bir başka sorun, şoförlerin engelli vatandaşlarımıza, 65 yaş üstündeki vatandaşlarımıza karşı takındıkları davranışlar. 9 Mart’ta bu konuda özel toplu taşıma esnafının serbest kart sahiplerine ‘ya inecekseniz, binerseniz de bunun ücretini vereceksiniz’ şeklinde davrandıklarına ilişkin tam 409 şikâyet geldi. 4.5 aylık süreçte en çok şikâyet, bin 63 başvuru ile 487 Çubuk-Sıhhiye ÖTA hattından. ÖHO içerisinde de 584 başvuru ile 220 Batıkent Mamak hattından geldi.”
BEKLENTİLERİMİZ KATI VE KESİN15 Mart’tan itibaren uygulanan zamlı tarifenin yanı sıra Meclis kararıyla esnafa ücretsiz biniş yapan yolcu başına gelir desteği verileceğini de hatırlatan Alkaş, “Usulsüz bir kullanım tespit edilirse bu konuda da kesinlikle gelir desteği ödemesi yapılmayacak” dedi. Alkaş, “Biz elimizden geleni yapıyoruz yapmaya da devam edeceğiz ama bunun karşısında da sizden beklentilerimiz var. Bir uyarı olarak alın. Bu konuda sizden beklentilerimiz katı ve kesin. En büyük arzumuz sizlerin de EGO Genel Müdürlüğü’nün bir çalışanı gibi toplu taşıma hizmetini vermesi ve kurallara titizlikle riayet edilmesi” diye konuştu.
KURALLAR TEK TEK HATIRLATILDIToplantıda esnafın uyması gereken kuralları da EGO Genel Müdür Yardımcısı Zafer Tekbudak hatırlattı. Tekbudak, bu kurallardan bazılarını şöyle sıraladı.
-Özel toplu taşıma araçlarında kamu hizmeti verildiğinin bilincine sahip olunmalı.
-Yolcularımıza karşı davranışlarda saygılı ve dikkatli olmanız gerekli.
-Gereksiz tartışmalara girilmemeli. Yolcuya karşı herhangi bir saldırı veya darp girişiminde bulunulmamalı.
-Araçların güzergâhlarına, durak alanlarına ve hareket saatlerine riayet edilmeli. Yolcunun az olduğu bahanesiyle programlanan servisler iptal edilerek bir sonraki servisle birleştirilmemeli.
-Seyir esnasında cep telefonu kullanılmamalı. Araç içerisinde sigara içilmemeli.
-Pandemi sürecinde maske kurallarına uyulmalı.
-İlgili kanun gereğince ücretsiz ve indirimli tarifeyle yararlanma hakkı bulunan vatandaşlarımıza onur kırıcı sözler söylenmemeli.
-Araçlarda kamera ve güvenlik sistemlerinin aktif olarak çalışması sağlanmalı.
-Validatör takılı araçlarda nakit para istenmemeli.
-Trafik kurallarına ve şehir içi hız limitlerine uyulmalı. Dikkatli araç kullanılmalı, sürücü araçlarımızı bu konuda uyarmanızı istiyoruz.
-Sahada denetim yapan görevlilere zorluk çıkarılmamalı.
-Nezaket kuralları, kılık kıyafet ve hijyen gibi hususlara da dikkat edilmeli.
EN HASSAS NOKTAMIZ 5.5 MİLYON ANKARALIToplantıya katılan ABB Meclisi İYİ Parti Grup Başkanvekili Adnan Beker, esnafın her zaman yanında olduklarını vurgulayarak, “Biz hep sizin yanınızda oluyoruz, destek oluyoruz, siz de bizim yanımızda olun. Bizim en hassas noktamız 5.5 milyon Ankaralı hemşehrilerimiz. Şehit ailelerimiz, gazilerimiz, analarımız, babalarımız, öğrencilerimiz, kız kardeşlerimiz bunların taşımasını siz yapıyorsunuz. Bunlar önce Allah’a sonra size emanet. Bunları incitirseniz, üzerseniz eski sistemde olduğu gibi ‘almıyoruz, zarar ediyoruz’ derseniz benim sizinle dostluğum, kardeşliğim biter. Bana bu konuda gelmeyin, başka her türlü konuda gelin. Artık biliyorsunuz ücretsizde de biz size destek veriyoruz. Sizlerin şehit ailesine de ‘in’ diyeceğinize inanmıyorum” dedi. Beker, sosyal medyadan, ‘esnafa ikna odası kuruldu’ iddialarının ortaya atıldığını kaydederek, “Böyle bir oda yok, bu işte bir rant, bir para yok. Rantın, paranın olmadığı yerde kozmik oda olur mu. Sadece esnafın yanında olmak, problemini çözmek için benim odamda, EGO Genel Müdürü’nün odasında istişare var” diye konuştu.
SÖZ VERİYORUZ KENDİMİZİ DÜZELTECEĞİZ
Tüm Özel Halk Otobüsleri Kooperatifleri Birliği Başkanı Kurtuluş Kara ve Tüm Özel Halk Otobüsleri Birliği Başkanı Ercan Soydaş da özetle şu değerlendirmeleri yaptı.
Kurtuluş Kara: “10 Mart günü tüm esnaf bir oldu araba çekti. Tarihte
Ankara’da bir ilk oldu. Demek ki para kazanamadığı için çekti. Bize ‘rotasız başkanlar’ denildi. Esnafın rotası bellidir. Esnafın partisi olmaz, ekmek için uğraşıyoruz.
ABB Başkanı’mız, bürokratlarımız, Adnan Başkanı’mız bize sahip çıkıyorlar ve çıkacaklar da. Biz burada söz veriyoruz; bugünden itibaren kendimizi düzelteceğiz. Biz hizmetimizi yapalım, isteyeceğimizi isteyelim. Bizim en önemli yapılması gereken işimiz kameralarımız. E-Kent kameralarımız çalışmıyor. Vatandaş öğrenci kartı okutuyor, komisyona geliyor kameralar çalışmadığı için ceza yazılıyor. İçeride cezalarımız var, o cezalarımızın da affını isteyeceğiz. Abonmanlara da eğer destek verilmezse bu para bizi kurtarmaz. 3 ay olarak geçen gelir desteği kararımızı da 9 ay daha devam ettirelim. Gelir desteğimizi bir yıla tamamlayalım.”
MALİYETLER ARTTIKÇA KALİTE DÜŞÜYORErcan Soydaş: “Kaliteli hizmet yapmakta zorlanıyoruz. Maliyetler arttıkça kalite düşüyor. 41 yıllık tarihimizde bu esnaf grubu hiçbir zaman böyle kontak kapatma aşamasına gelmemişti. Salgın ardından artan maliyetler buna mecbur bıraktı. Hiç kimsenin yönlendirilmesiyle yapılmış hareketler değildir. Belediye Başkanı’mız(Mansur Yavaş), bürokratlarımız emin olsunlar, bu insanlar huzurlu çalıştığı, yeterli kazanç elde ettikleri sürece bir tane şikâyet getirmezler. En büyük problem ücretsiz hizmet. Kesinlikle yaşlılara, engellilerimize kötü davranarak bu problemi çözemezsiniz. Çünkü kanunla verilmiş bir haktır. Burada kanun nezdinde hep beraber çözmeye gayret ediyoruz. Son dönemde sektörün içinde bulunduğu sıkıntıdan dolayı yaşlılarımızla, engellilerimizle bir problem yaşadık. Onda da ücretsiz taşımaya gelir desteği, ulaşım zammından sonra bir sorun yaşanacağını düşünmüyorum.”