Değişim başlasın

Güncelleme Tarihi:

Değişim başlasın
Oluşturulma Tarihi: Eylül 24, 2022 15:48

Ankara, bir Avrupa Hareketlilik Haftası’nı daha dolu dolu etkinliklerle geride bıraktı. Kentsel hareketliliği değiştirmek için önce alışkanlıkların değiştirilmesi gerektiğine dikkat çeken AB Türkiye Delegasyonu Başkanı Nikolaus Meyer-Landrut, “Alışkanlıklar değişince önce yürümeye, sonra koşmaya, sonra bisiklete binmeye başlayacak ondan sonra artık otomobile ihtiyaç duymamaya başlayacaksınız” dedi.

Haberin Devamı

Başkent Ankara, Avrupa Hareketlilik Haftası kapsamında bir hafta boyunca söyleşilerden trafiğe kapalı caddelerdeki bisiklet turlarına, yogadan dans gösterilerine, sokak sanatçılarının performanslarından konserlere kadar çeşitli etkinliklere ev sahipliği yaptı. Avrupa Birliği (AB) Türkiye Delegasyonu Başkanı Büyükelçi Nikolaus Meyer-Landrut da başkentteki etkinliklere katıldı. Avrupa Hareketlilik Haftası’nı ve kentteki hareketliliği Hürriyet Ankara’ya değerlendirdi. Büyükelçi Meyer-Landrut, şunları söyledi:

Değişim başlasın

ALIŞKANLIKLAR DEĞİŞMELİ

“Sağlıklı bir yaşam aslında her vatandaşın ya da her kişinin bilinçli olmasıyla başlar. Sağlıklı bir çevreye katkıda bulunabilmek için kişisel bir çaba göstermeleri gerektiği bilinci ile başlar. Spor da bunlardan bir tanesi. Spor yaparak hem kendi sağlıklarını daha iyileştirebilirler hem de kentsel hareketliliğe katkıda bulunabilirler. Kentsel hareketliliği değiştirmek istiyorsak önce alışkanlıkları değiştirmek gerek. Eğer alışkanlıklar değişirse insanlar daha fazla spor yapmaya başlayacak. Alışkanlıklar değişince önce yürümeye, sonra koşmaya, sonra bisiklete binmeye başlayacak ondan sonra artık otomobile ihtiyaç duymamaya başlayacaksınız.

Haberin Devamı

BİSİKLET İÇİN ZOR ŞEHİR

Aslında ben her şehirde koşacak yer buluyorum. Ankara’da da buluyorum. Ama Ankara’da koşmak, yokuşlardan, inişli çıkışlı olmasından dolayı daha zor. Aslında koşuya da ekstra bir zorluk katıyor bu. Yani hiç kötü değil. Bisiklet açısından bakacak olursak Ankara’nın henüz bisiklet için uygun olduğunu söyleyemem. Biraz da topoğrafik yapısı (inişli-çıkışlı olması) ile zor. Eymir’e gitmek için arabama binmem lazım, zaten her şey orada başlıyor. Arabama binip Eymir’e gitsem orada koşarım da. Ama Türkiye’de bazı şehirlerde mesela Konya, Kayseri gibi tamamen farklı bir bisiklet potansiyeli var. Günlük bir ulaşım şekli olarak kullanılabilecek durumda. Yani hem bunun için yer var hem topoğrafik yapısı uygun. Ankara belki bisikletin kullanılabileceği kolay şehir değil ama Ankara’da da hareketlilik için başka yollar var. Mesela evinize yakın bir dükkâna, mağazaya gidecek olursanız 500 metre 1 kilometre uzakta oraya yürüyebilirsiniz mutlaka otomobil ile gitmeye gerek yok.

Haberin Devamı

EMİSYON ORANI DÜŞÜRÜLMELİ

Kentsel hareketlilikteki değişimin öneminden de bahsetmek isterim. Bunun özellikle de karbondioksit emisyonlarının üzerindeki etkisi çok önemli. Karbondioksit emisyonlarının dört ana kaynağı var. Bunlardan birincisi elektrik üretimi, ikincisi sanayi, üçüncüsü konutların ısıtılması, dördüncüsü de ulaşım. Ulaşıma baktığınızda AB’de enerji tüketimi ve ortaya çıkan emisyonların yüzde 25’ine ulaşım sebep oluyor. Bunun büyük bir çoğunluğu da kentsel ulaşım. Yüzde 25’in 23’ü kentsel ulaşımdan kaynaklanıyor. Ankara’da bu ortalamaların da üstünde olduğunu duyduk. Dolayısıyla eğer karbondioksit emisyonlarını azaltmak istiyorsak ve bu yüzyılın ortası itibarıyla karbon nötr olma konusunda ciddiysek o zaman ulaşımdan kaynaklanan emisyonları düşürmemiz gerek. Ama ne yazık ki ulaşım halen bu emisyonların arttığı sektörlerden bir tanesi. Ve öyle bir sektör ki burada mesela başka birisine gidip sanayiye işi devredip ‘sen şunu yap bu azalsın’ diyemiyorsun. Burada herkesin her vatandaşın katkıda bulunması gerekiyor. O yüzden farkındalık yaratmak çok önemli. İnsanlara bunu yapmanın neden faydalarının olduğunu, sadece bireysel anlamda değil kolektif olarak da faydaları olduğunu anlatmak gerekiyor.”

Haberin Devamı

UMARIM BU BİSİKLETLERE BİNMEK ANKARALILARIN HOŞUNA GİDECEK

Elektrikli bisiklet paylaşım sistemi projesi için Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne (ABB) verdikleri desteğe de dikkat çeken Meyer-Landrut çalışmayla ilgili şu değerlendirmeyi yaptı: “Ankara’da şöyle bir iş birliği yapıyoruz; belediyenin (Ankara Büyükşehir Belediyesi) toplu ulaşım ağı için 408 adet elektrikli bisiklet sağlıyoruz. Ek olarak bunun için gerekli altyapı konusunda da desteğimiz var. Bisikletin metro istasyonuna yakın bir yere bırakılması ve oradan alınabilmesini sağlayacak. İnsanlar çok daha kısa bir mesafeyi elektrikli bisikletle gidip sonra toplu taşımayla devam edebilecek. Kilometrelerce bisiklete binmeleri gerekmeyecek. Toplu ulaşım içerisinde bir miktar bisikletin de olmasını sağlayacak güzel bir kombinasyon ortaya çıkıyor. Ankara’nın topoğrafik yapısından dolayı bu bisikletlerin elektrikli olması gerekti. Nasıl gelişeceğini göreceğiz. Eğer elektrikli olmazsa çok zor olacak insanlar için. Umarım bu bisikletlere binmek Ankaralıların hoşuna gidecek.”

Haberin Devamı

Değişim başlasın

O BİSİKLETLERİ BİZ DE TEST ETTİK

Ankara Büyükşehir Belediyesi (ABB) EGO Genel Müdürlüğü, Avrupa İnovasyon ve Teknoloji Enstitüsü (EIT) hibe projesiyle Ankara’da elektrikli bisiklet paylaşım sisteminin kurulmasına yönelik pilot proje yürütüyor. Şu anda 25 elektrikli bisiklet test ediliyor. Bu bisikletlerden üç tanesini Hürriyet Ankara Temsilcisi Hande Fırat, Hürriyet Ankara Haber Koordinatörü Fatih Tekeci ve Hürriyet Ankara Muhabiri Murat Yılmaz da birlikte test etti. 3 Eylül 2021’de çalışmaları başlayan projenin detayları ise şöyle:

Değişim başlasın

Haberin Devamı

408 BİSİKLET YER ALACAK

*Batıkent’teki Bisiklet Kampüsü ile beraber Bilkent, Bahçelievler, Milli Kütüphane, Koru, Batıkent ve Kızılay metro istasyonlarının olduğu 7 noktaya 60 bisiklet şarj istasyonu kuruldu.
*25 tane elektrikli test bisikletini Ankara Kent Konseyi’ndeki profesyonel bisikletçiler şubat ayından bu yana kullanıyor.
*Testlerin tamamlanmasının ardından kent genelinde vatandaşların mobil uygulama aracılığıyla kullanabileceği elektrikli bisiklet sayısı 408’e çıkacak.
*Toplamda 34 istasyonda da 408 şarj ünitesi olacak.

ÖNÜMÜZDEKİ YIL KULLANILACAK

Avrupa Hareketlilik Haftası kapsamında elektrikli bisikletlerle Eryaman Bisiklet Yolu’nda bisiklet sürüş etkinliği gerçekleştirdiklerini belirten EGO Genel Müdürlüğü Bisiklet Kampüs Şefi İsa Coşkun, “Bisikletler 2023 yılının ilk çeyreğinde tüm Ankaralılar tarafından kullanılacak. Test bisikletlerimizin üzerinde çalışmalarımız devam ediyor” bilgisini verdi.

Değişim başlasın

TAM ŞARJ İLE 65 KİLOMETRE

Elektrikli bisiklet ilk pedala basar basmaz motor aracılığıyla hız alıyor. Sürekli bir pedal çevirme eylemi yok. Elektrikli bisiklet en fazla 25 kilometre hız yapabiliyor. Bu hıza ulaştığınızda motor desteğiyle hız kesiliyor. Bisikletin toplam ağırlığı 30 kilogram. Aşırı bir efor sarf etmeden hafif pedal desteği verilerek motor desteğiyle dik yokuşu çıkılabiliyor. Tam şarj ile yaklaşık 65 kilometre yol gidebiliyor. İstasyona bağlanan bisiklet 6 saatte şarj oluyor. Ayrıca istenilirse hemen batarya değişikliği de yapılabiliyor. Direksiyonda dijital pil göstergesi ile ne kadar şarjı kaldığı görülebiliyor.

VANDALİZM TEHDİDİ

Ankara’da test çalışmaları devam eden elektrikli bisikletler için en büyük tehdidi ise ‘vandalizm’ oluşturuyor. Şarj istasyonlarında duran bisikletler bugüne kadar gidon tutamaçlarının kesilmesinden kilitlerinin kırılmasına, istasyondaki demirlerin sökülmesinden çalınmaya, dijital ekranlarının kırılmasından koltuğunun sökülmesine kadar çeşitli saldırılara maruz kaldı. EGO Genel Müdürlüğü yetkilileri, kamu malı olan bu bisikletlerin korunması konusunda vatandaşları daha duyarlı olmaya davet etti.

BAKMADAN GEÇME!