Güncelleme Tarihi:
Çıray, TBMM Başkanlığı’na verdiği soru önergesinde Yüksek Hızlı Tren (YHT) projesine ilişkin çeşitli iddiaları Bakan Yıldırım’ın cevaplamasını istedi. YHT projesindeki ekipman (tren seti, enerji sağlayıcıları, güvenlik ve haberleşme sistemleri) ve alt yapısını birebir kullanan başka ülke olup olmadığını soran Çıray, “Bu ülkeler, bu ulaşım sistemini hangi tarihten bu yana kullanmaktadırlar? Bu ülkelerde hızlı trenlerde hangi aksaklıklar ön plana çıkmıştır? Öne çıkan bu aksaklıklar ülkemizdeki hızlı trenlerde giderildi mi” dedi. Çıray sorularına şöyle devam etti:
“Japonların Shinkansen-Mermi Tren adını verdikleri tren daha 1964 yılında saatte 300 km. hıza ulaşmıştı. Bugün saatte 600 km. hızı geçti. Fransa’daki TGV adı verilen Yüksek Hızlı Trenlerin de bu hızlara eriştiği biliniyor. Bakanlığınızın tercih ettiği sistemde ise trenlerin saatte ancak 250 km. hıza ulaşacağı söyleniyor. Bu doğru mu?”
Türkiye’de kullanılan teknolojinin Fransa’da 1967’de sadece beş yıl kullanıldıktan sonra terkedildiğini iddia eden Çıray, “Bu doğru ise bizim ki Yüksek Hızlı Tren mi? Hızlandırılmış tren mi? Bize maliyeti nedir? Hızlı tren konusunda, bu konuda çok daha uzman ülkeler varken neden İspanya tercih edilmiştir” dedi.