Çığırından çıkan çukurlar sürüş eğitimine de yansıdı

Güncelleme Tarihi:

Çığırından çıkan çukurlar sürüş eğitimine de yansıdı
Oluşturulma Tarihi: Mart 02, 2008 00:00

Ankara Hürriyet’in başlattığı ’yol dosyası’ büyük yankı uyandırdı. Şikayetlerini Ankara Hürriyet’e e-mail ve telefon ile ileten vatandaşlar, duydukları memnuniyeti dile getirdiler. İleri sürüş teknikleri hocası Demir Bükey’in akademisinde, çukurlar konusunda da eğitim verilmeye başlandığı ortaya çıktı.

KÖSTEBEK yuvasına dönmüş Ankara yollarında otomobil kullanmak artık özel beceriler istiyor. İleri sürüş teknikleri hocası Demir Bükey, akademisinde bu konuda da eğitim vermeye başladı.

Belediyelerin genellike türlü yolla seviyeyi bir türlü tuturamadıkları rögar kapakları tehlike saçarken, Ankaralılar son zamanlarda artık çığrından çıkan ve tehlike saçan çukur kabusuyla direksiyon başına geçiyor.

Demir Bükey’in İleri Sürüş Teknikleri Akademisi’nin eğitim koordinatörü Mehmet Özcan, Ankara Hürriyet okurları için çukurdan en az zararla kurtulmanın yollarını şöyle sıraladı:

DÜŞÜK HAVA EN BÜYÜK DÜŞMAN

"Türkiye’de sürücülerin yaptıkları en büyük yanlış otomobillerinin lastik havalarını düşük tutmaları ve kontrol etmemeleri. Genelde sürücüler daha konforlu olsun diye lastik havalarını düşük tutarlar. Yıllar öncenin alışkanlıkları olsa gerek, hala 28 psı hava ile dolaşan sürücüler var. Artık özellikle yeni nesil otomobillerde 35 psı ya varan lastik havaları kullanılıyor. Çukurdan daha az zararla kurulmak istiyorsanız öncelikle lastik havalarınızı kontrol edin. Havası düşük lastikler daha çok esnerler ve yanakları çukurda ezilir. Bu da jantınızın eğilmesine ve lastiğinizin balon yapmasına sebebiyet verir.

ÖNCE GÜVENLİK SONRA OTOMOBİL

Sürücüler çukuru görür görmez refleks olarak birden manevra yapma eğilimindedir. Bu da trafik güvenliğini ve tabii kendi güvenliğini tehlikeye atmak demektir. Çukurdan kaçmak için illa manevra yapacaksanız öncelikle aynalarınızla süratli bir şekilde etrafınızı kontrol edin. Sonra fren yaparak manevra yapın. Aracınızın direksiyonunu sağa kırarsanız ağırlık sola. sola kırarsanız ağırlık merkezi sağa kayacaktır. Manevralarınızı frensiz yaparsanız savrulma ihtimali daha yüksektir. Onun için ABS’li araçları olarlar direk frene basarak manevralarını yapabilirler. ABS’niz yoksa frene hafif basın. Kayma olursa freni bırakın.

ÇUKURA DÜŞMENİN PÜF NOKTASI

Çukura düşerken ani fren yaparsanız aracınız kapaklanır, yani öne yığılma yapar. Bu da öncelikle amortisörlerinizin patlamasına neden olur. ABS li araçlarda frenle girilen çukurdan frensiz çıkmak doğru olandır. ABS fren sistemi olmayan araçlarda ise yol müsaitse frensiz alarak gazdan ayağınızı çekerek aracın akışıyla çukura girip çıkmak zararı en aza indirir. Ama yol musait değilse yani akan bir trafikte yapılacak en doğru şey ani hareketlerden kaçınarak fren yapmadan çukurun üzerinden geçmektir. Aracınızın göreceği zarar, size ve çevrenize ani hareketlerle vereceğiniz zararın yanında bahis bile olamaz.

LASTİĞİNİZ PATLARSA NE OLUR

Çukurdan geçtiniz ve lastiğiniz patladı. Aracınız patlayan lastiğiniz tarafına yatarak o yöne çekilecektir. Eğer fren yaparsanız çekişin ivmesi artar. trafik müsaitse gazdan ayağınızı çekin direksiyonu ters yönde çevirerek aracı düz tutmaya çalışın ve hafif hafif fren yepın. Trafik müsait değilse fren yaptığınız için aracınızın sağa yada sola çekmesi artacağı için aracınızı düz tutmak için dreksiyona daha çok güç vermeniz gerekecektir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!