Oluşturulma Tarihi: Ağustos 01, 2010 00:00
Türkiye, 195,7 dakika olan ortalama aylık mobil kullanım süresi ile Fransa ve İrlanda’dan sonra Avrupa’da 3. oldu. Abone sayıları giderek artıyor.
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Sektörel Araştırma ve Stratejiler Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanan “Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü 3 Aylık (2010 Yılı 1. Çeyrek) Pazar Verileri Raporu”na göre, bu yılın Mayıs ayı itibariyle elektronik haberleşme sektöründe faaliyet gösteren işletmecilere verilen yetkilendirme sayısı 390 oldu. Telekomünikasyon sektöründe toplam gelirlerin yıllar itibariyle gelişimine bakıldığında özellikle mobil telekomünikasyon hizmetlerinden elde edilen gelirler başta olmak üzere sürekli bir artış yaşanıyor.
Buna göre, Türk Telekom’un ve mobil işletmecilerin 2009 yılında 20,7 milyar TL’ye yaklaşan toplam net satış gelirleri 2008 yılına göre yüzde 1,5 oranında arttı. Üç aylık dönemde Türk Telekom 1 milyar 819 milyon 47 bin 834, Turkcell 2 milyar 10 milyon 790 bin 574, Vodafone 682 milyon 790 bin 814 ve Avea ise 647 milyon 350 bin 22 TL net gelir elde etti. Böylece Türk Telekom ve mobil işletmecilerinin net satış gelirleri yaklaşık 5,16 milyar TL’ye ulaştı. Üç aylık dönemde, Türk Telekom 103 milyon 180 bin 639 TL, Turkcell 216 milyon 237 bin 126 TL, Vodafone 303 milyon 153 bin 571, Avea ise 122 milyon 443 bin 498 TL net kar elde etti.
Konuştukça konuşuyoruzRaporda, bir abonenin aylık ortalama konuşma süresi Turkcell’de 163 dakika, Vodafone’da 200 dakika ve Avea’da 264 dakika olarak gerçekleştiği bilgisine yer verildi. Buna göre, aylık ortalama mobil kullanım süresi Fransa’da 249 dakika, Türkiye’de, 195,7 dakika olan ortalama aylık mobil kullanım süresi ile İngiltere, İspanya, İtalya, Portekiz ve Almanya’nın üstünde 3. sırada yer aldı.
Türkiyede kullanım profili
Raporda, Türkiye’deki mobil abonelerin abonelik türlerine göre dağılımına da yer verildi. Buna göre, bu yılın ilk üç aylık dönemine bakıldığında mobil abonelerin yaklaşık yüzde 74’ünü ön ödemeli abonelerin oluşturduğu, son bir yıl içerisinde faturalı abonelerin oranının yüzde 21,9’dan yüzde 26,3’e çıktığı saptandı. AB ortalamasına bakıldığında mobil abonelerin yüzde 51’inin ön ödemeli iken yüzde 49’unun faturalı aboneler olduğu belirtildi ve “Türkiye’de mobil aboneler içinde ön ödemeli abonelerin payı AB ortalamasına göre oldukça yüksek durumdadır” bilgisine yer verildi. Söz konusu dönem itibariyle abone sayısına göre Turkcell’in yüzde 55,7, Vodafone’un yüzde 25,5, Avea’nın ise yüzde 18,8’lik paya sahip olduğu görülmektedir. 2010 yılı Mart ayı itibariyle Turkcell, Vodafone ve Avea’nın abone kayıp oranları sırasıyla yüzde 3,87, yüzde 5,32 ve yüzde 5,50 olarak gerçekleşti.”
2010 yılı ilk üç aylık dönemi
trafik bilgileri bir önceki üç aylık dönemle kıyaslandığında, Vodafone’un trafik hacmi yaklaşık yüzde 6 arttı, diğer taraftan Turkcell’in trafiği yüzde 3,4, Avea’nın ise yüzde 5,8 oranında azaldı. Öte yandan, bu yılın birinci üç aylık döneminde yaklaşık 3,6 milyon numara taşındı ve Mayıs ayı itibariyle toplam taşınan numara sayısı 15,8 milyona yükseldi.
Mobil TRAFİK MİKTARIRaporda yer alan verilere göre, 2010 yılı birinci üç aylık dönemde toplam mobil trafik miktarı 28,6 milyar dakika olurken, sabit trafik miktarı ise 5,8 milyar dakika olarak gerçekleşti.Bir önceki üç aylık döneme göre mobil arama trafik miktarı yaklaşık yüzde 1,4 azalırken, sabit arama trafik miktarı ise yaklaşık yüzde 5,5 arttı. Ancak 2010 yılı birinci üç aylık dönemde mobilden mobile trafik miktarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 21,4 yükselirken, sabitten sabite arama trafik miktarı yüzde 10,4 azaldı. Bir önceki dönem’e göre mobilden mobile trafik miktarı yüzde 1,5 düşüş gözlendi.