Cep telefonu arızalarında bilmeniz gereken haklarınız

Güncelleme Tarihi:

Cep telefonu arızalarında bilmeniz gereken haklarınız
Oluşturulma Tarihi: Haziran 23, 2007 00:00

Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş, cep telefonu arızalanan ve başvurularından bir sonuç alamayan bir tüketicinin sorularını yanıtlıyor. Pektaş, yapılması gerekenleri ve izlenecek prosedürü ayrıntılarıyla anlatıyor.

Arıza yapan cep telefonumu 24.4.2007 tarihinde Ankara Ziya Gökalp Caddesi’ndeki yetkili KVK servisine teslim ettim. Yaptıkları inceleme sonucu cihazın kullanıcı hatasından arızalanmadığını kabul ettiler ve bitmek bilmez tamir süreci başlamış oldu. 15 gün geçtikten sonra servise gittim ve yeni cihaz verileceğini söylediler. Benim cihazımın modelinin üretimi bitmiştir. Alım tarihim de 8.11.2006’dır. 30 gün sonra aradım ve yasal tamir sürelerinin sona erdiğini bedel iadesi istediğimi söyledim. Bana Benq müşteri hizmetlerini arayıp talep etmemi ve Benq, KVK’ye bildirirse ödeme yapabileceklerini söylediler. Benq Müşteri Hizmetleri’ne, yasal tamir sürelerinin sona erdiğini ve bedel iadesi istediğimi söyledim. O da bana "Bedel iadesi veya değişim yapmak şirket opsiyonu" dedi. Değişimi seçtiler. Bunun üzerine yazışma süreci başladı ama sonuç alamadım. Üniversite öğrencisiyim ve finallerim vardı bu sebeple hem 15 gün daha bekledim hem de belki gelir ümidi taşıdım. Şu an 9.6.2007 ve hala ne Benq ne KVK’dan ses var. Ben en yakın zamanda yasal yoldan hakkımı aramaya başlamak istiyorum fakat ne yapmam ve nereden başlamam gerektiğini bilmiyorum. Nurettin DEMİRER

Cep telefonu için yasal olarak öngörülen garanti süresi iki yıldır. Elektronik postanızda belirtmiş olduğunuz firma ile yaptığınız yazışmaları inceledim. Firma ayıplı mal olduğunu kabul etmiş. Noterden satıcı firmaya ihtarname göndererek 10 günlük bir süre vermeniz gerekiyor. Tabii ki ayıpsız bir telefon ile değiştirilmesi imkanı olmadığı için (üretimini sona erdirildiğini ifade ediliyor) göz önünde bulundurulduğunda geriye bir tek ödemiş olduğunuz bedelin iadesini talep etme imkanınız bulunmaktadır. İhtar ettiğiniz süre sonunda bedel iadesi sağlanmaz ise ikamet ettiğiniz ilçe kaymakamlığı bünyesinde çalışan Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne bir dilekçe ile başvurmanız gerekmektedir. 2006 yılında alındığı için o tarihte hakem heyetlerinin bakmakla görevli oldukları parasal sınır 725 YTL’dir. Telefon bedeli bu tutarın altında ise Hakem Heyetine vereceğiniz dilekçede; para iadesi istediğinizi belirmeniz gerekmektedir.

Ayrıca fatura ve servis fişleri ile elektronik postada firmanın size gönderdiği yazıdan da bir fotokopiyi ilave etmeniz yerinde olacaktır. Eğer 2006 yılında aldığınız telefon tutarı 725 YTL’nin üzerinde ise hiç vakit geçirmeden Ankara Adliyesi’ndeki Tüketici Mahkemelerinden birisinde dava açmanız gerekmektedir. Bu tutarın altında Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinin verdiği kararlar tarafları bağlar. Karar lehinize neticelendiğinde 15 gün içerisinde satıcı firmanın Tüketici Mahkemesi’ne itiraz etmemesi halinde karar kesinleşir. Paranızı tahsilatta sıkıntı ile karşılaşırsanız Hakem Heyeti Kararı ile İcra Dairesine müracaat edilerek İcra ve İflas Kanunu hükümleri gereğince alacağınızı alma imkanı bulunmaktadır.

Ayıplı malda itiraz

adresi tüketici mahkemesi


2006 model Megane HB 1.4 arabam kısa bir süre sonra balatalardaki sesten dolayı servise götürdüğümde (belli aralıklarla aynı sorun için üç kez) aspest olmadığı için bu sorunun giderilemiyeceğini gördüm. Bu konuda genel müdürlükle yaptığım görüşmelerde bu sorunun mekanik olmadığını, onun için bir şey yapamayacaklarını belirttiler. Balatayı değiştirmemin de bu sorunu çözmeyeceğini öğrendim. Size başvurma nedenim, arabayı alırken yapılan tanıtımlarında aspest maddesinin kullanılmadığı bana söylenmedi. Tüketici olarak maddi ve manevi zarar gördüğümü düşünüyorum. Bu şartlarda sanayi ve ticaret il müdürlüğü sorunun çözümünde yardımcı olabilir mi? Ayşegül ÖZFUTTU



Yeni alınan bir araçta; 4077 sayılı Yasanın 13. maddesi ve Garanti Belgesi ile ilgili Uygulama Yönetmeliğinin 14. maddesine göre, "Tüketicinin onarım hakkını kullanmasına rağmen malın;

a) Tüketiciye teslim edildiği tarihten itibaren, belirlenen garanti süresi içinde kalmak kaydıyla, bir yıl içerisinde; aynı arızanın ikiden fazla tekrarlanması veya farklı arızaların dörtten fazla meydana gelmesi veya belirlenen garanti süresi içerisinde farklı arızaların toplamının altıdan fazla olması unsurlarının yanı sıra, bu arızaların maldan yararlanamamayı sürekli kılması,

b) Tamiri için gereken azami sürenin aşılması,

c) Firmanın servis istasyonunun, servis istasyonunun mevcut olmaması halinde sırasıyla satıcısı, bayii, acentesi, temsilciliği, ithalatçısı veya imalatçı-üreticisinden birisinin düzenleyeceği raporla arızanın tamirinin mümkün bulunmadığının belirlenmesi,durumlarında, tüketici malın ücretsiz değiştirilmesini, bedel iadesi veya ayıp oranında bedel indirimi talep edebilir.

Bu maddenin (c) bendinde belirtilen raporun, tüketicinin başvuru tarihinden itibaren yedi gün içerisinde düzenlenmesi zorunludur. Tüketicinin bu taleplerine karşı satıcı, bayii, acente, imalatçı- üretici ve ithalatçı müteselsilen sorumludurlar.

Ayıbın ortadan kaldırılmaması halinde Tüketici Mahkemesinde dava açma hakkınız bulunmaktadır. Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri bu tür konularda çözüm mercii değildir.

TÜKETİCİ SÖZLÜĞÜ

Taksitle satış nedir? Taksitli satışlara ilişkin sözleşme yazılı yapılmadığında sözleşme geçerli midir?

Taksitle satış, satım bedelinin en az iki taksitle ödendiği ve malın veya hizmetin sözleşmenin düzenlendiği anda teslim veya ifa edildiği satım türüdür. Taksitle satış sözleşmesinin yazılı şekilde yapılması ve bir nüshasının tüketiciye verilmesi zorunludur. Yazılı biçimde yapılmayan sözleşmeler geçersizdir. Sözleşmenin geçersiz olması durumunda TSHH kararında, tarafların birbirlerinden aldıklarını geri vermeleri hususuna yer vermelidir.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!