Güncelleme Tarihi:
İstanbul Yolu üzerinde Sedat Ö.’nün kullandığı beton mikseri önceki akşam kontrolden çıktı. İki aracı ezerek sürükleyen beton mikseri, benzinliğe girdikten sonra benzin pompasına çarparak durabildi. Kazada beton mikseri şoförü ile sürüklenen otomobillerde bulunan 4 kişi yaralandı.
Hürriyet Ankara kazanın ardından, beton mikserlerinin ne kadar güvenli olduğu, şoförlerinin eğitimi, trafikteki hız ve tonaj denetimleri gibi konuları araştırdı. İnşaat sektörünün en önemli malzemesi olan betonun taşımacılığını yapan beton mikserlerinin şehir içi trafiğinde faaliyet gösterebilmesi için diğer ağır tonajlı araçlar gibi Büyükşehir Belediyesi Trafik İşleri Dairesi’nden izin belgesi alması gerekiyor. UKOME’den alınan ‘Şehir İçi Güzergah İzin Belgesi’ de, ağır tonajlı araçlara saat 10.00-16.00 ile 20.00-7.00 arasında izin veriyor. İzin belgesiyle birlikte beton mikserlerinin, kullanacakları güzergâh da belirlenmiş oluyor.
EK GELİR İÇİN HIZ YAPIYORLAR
Beton mikserlerinin, yükledikleri hazır betonu en geç 2 saat içinde inşaat alanına yetiştirmeleri gerekiyor. Bu süre içinde yetişmeyen hazır beton, mikser içinde donduğu için kullanılamıyor. Diğer yandan bazı firmaların, beton mikseri şoförlerini yönelik maaş politikaları da dikkat çekiyor. Birçoğu asgari ücrete çalışan şoförler, yaptıkları sefer ya da saat başına ek gelir kazanabiliyor. Şoförlerin betonun donmaması ya da daha fazla para kazanabilmek için hız yapması da kazalara davetiye çıkarıyor.
TRAFİK VE ZABITA DENETLİYOR
Beton mikserlerinin denetimini ise trafik ve zabıta ekipleri birlikte yapıyor. Konuyla ilgili bilgi veren Büyükşehir Belediyesi Zabıta Dairesi Başkanı Abdurrahman Karabudak, şunları söyledi:
“Yollar kamu malı olduğu için bu araçların kamu malına zarar vermemesi adına denetliyoruz. Akan trafikteki hız kontrolü ise trafik ekiplerince yapılıyor. Beton santrallerine gönderdiğimiz tebligat ile mikserlerin uyması gereken kuralları belirledik. Tonaj aşımını, yola beton dökümü, çamurlu tekerlekle trafiğe çıkma gibi konuları önlemeye çalışıyoruz. Örneğin fazla beton yükleyerek tonaj aşımı yaptığını tespit ettiğimiz araçları parka alıyoruz, cezai işlem uyguluyoruz. Firmalara, yola döktükleri betonu temizletiyoruz. Her ay bu firma ve mikser araçlarıyla ilgili bir grafik hazırlıyoruz. Kuralları aşırı şekilde ihlal eden firmayla ilgili Çevre Kanunu’na göre işlem yapıyoruz. Ekiplerimizin saha denetimleri devam ederken, ALO 153 Mavi Masa’dan gelen şikâyetler doğrultusunda da hemen müdahale ediyoruz.”
TELLİOĞLU: BİRİNCİ ETKEN ŞOFÖRLERİN EĞİTİMSİZLİĞİ
Öte yandan beton mikseri şoförlerinin eğitimsizliğine dikkat çeken İnşaat Müteahhitleri Konfederasyonu (İMKON) Genel Başkanı Tahir Tellioğlu de şöyle konuştu:
“Kazalardaki en önemli etkenlerden biri şoförlerin sıradan olması. Şirketler gazete ilanlarıyla şoför alıyor ama bunlar basit bir araç değil. Ağır tonaj araç ehliyeti olan kullanıyor. Son zamanlardaki kazalara baktığımızda şoförlerin kesinlikle bir eğitime tabi tutulması gerektiğini düşünüyorum. İkinci etken ise mikser şirketlerinin, çalışanlarını sorumlu tutmaması. Denetim yapılıyor ancak çoğu firma tonaj aşımı yapıyor. Önceden 6-7 metreküp beton yüklenirken şimdi aracına 9-10 metreküp beton yükleyen var. Bu da aracın kontrolünü zorlaştırıyor. Beton firmalarının, dökümü ihale ile yapmasını da etken oalrak gösterebiliriz. Beton mikseri şirketleri, ‘Senin betonunun metreküpünü, şu paraya dökerim’ diye ihaleyi alıyor. Daha sonra bir gün içinde akşama kadar ‘Kaç metreküp beton dökerim’ telaşında oluyor. Bu karmaşa da kaza riskini ortaya çıkarıyor.”