Güncelleme Tarihi:
Mevcut İmar Kanunu çerçevesinde yapılan değişiklikleri kapsayan yeni İmar Kanunu için çalışmalar devam ediyor.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından haksız kazancı önlemek amacıyla İmar Kanunu’nda değişiklik öngören yeni tasarı ile maliklerin talebi üzerine yapılacak imar planı değişikliklerinde, emsal artışı olan parsellerin artan değerinin yüzde 40’ı kamuya ödenmesi planlanıyor.
TBMM İmar Komisyonu’na sunulan ve komisyonda görüşülmeye devam eden yasanın kabul edilmesi halinde plan değişikliğini onaylayan belediyelere gelir elde etme imkanı doğacak. Plan değişikliğinin Bakanlık tarafından onaylanması halinde, payın tamamı Bakanlıkça alınacak.
Yeni tasarıyı Ankara Hürriyet için değerlendiren Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi İbrahim Uyar konuyla ilgili şunları söyledi:
EKONOMİK SIKINTIDAN KURTARACAK
Yeni tasarının Ek 5’inci maddesine göre artan değerin yüzde 40’ı vergi olarak alınacak. Bu verginin yüzde 12’si Bakanlık Kentsel Dönüşüm Hesabına yatacak, yüzde 14’er de plan değişikliğini onaylayan ilçe ve Büyükşehir Belediyesi’ne aktarılacak. Plan değişikliğinin Bakanlık tarafından onaylanması halinde, payın tamamı Bakanlıkça alınacak. Bu yasa teklifinde elde edilecek vergi geliri, belediyelere kaynak sağlayacağı için bu yasa belediyelerin yararına olacak. Çünkü, son çıkan yasalar belediye gelirlerini ciddi anlamda azaltmıştı, bu yasa teklifi yasalaşırsa belediyelerin ekonomik sıkıntıdan kurtulmasının önü de açılmış olacak.
ŞEHİRLER YAŞANMAZ HALE GETİRİLMEMELİ
Ankara’da yoğunluk artışı amaçlı en çok plan tadilatı teklifi gelen Çankaya, Etimesgut, Yenimahalle ve Gölbaşı’ndan geliyor. Konut fiyatlarının bu bölgelerde yüksekliği yoğunluk artış talebini de beraberinde getiriyor. Teklifin yasalaşması halinde bu belediyeler ve Büyükşehir Belediyesi ciddi anlamda gelir elde edecek. Fakat şehirlerin planı bütüncül olarak ele alınmalı, her önüne gelen kurum dilediği gibi plan tadilatı yapmamalı. Rantı vergilendireceğim diye de şehirleri yaşanamaz hale getirmemeli. Bölge planlanırken asgari ve azami nüfus yoğunluğu belirlenmeli, imar rantı dahi olsa hiçbir zaman azami nüfus yoğunluğunun üzerine çıkacak plan tadilatı yapılmamalıdır. İmar rantı vergisi ile ilgili düzenleme yapılırken imar tadilat esaslarıyla ilgili düzeleme de mutlaka yapılmalıdır.”
LODUMLU ÖRNEĞİ
“Alınacak vergiyi bir iş ile örneklendirecek olursak en son İller Bankası tarafından yapılan ve Büyükşehir Belediye Meclisi’nin olumsuz görüş verdiği Beytepe Lodumlu bölgesindeki inşaat çalışması. Bu iş, yasa ile tadilat yapılsaydı Çankaya ve Büyükşehir belediyeleri bu işten en az 100’er milyon TL gelir elde etmiş olurdu. Fakat geçtiğimiz yıllarda Büyükşehir Belediye Meclisi’nde plan teklifi reddedilen alan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İller Bankası Anonim Şirketi eli ile inşaat alanı 56 bin metrekareden 390 bin metrekareye çıkarıldı yani 7 kat artarak, 300 konutluk alan 2 bin konuta çıkarıldı. İller Bankası Anonim Şirketi’ne soruyorum, bu planı onayladıkları takdirde bölgenin ihtiyacı olan ana yol arterlerini, kanalizasyonu, su şebekesini, otoparkı, yeşil alanı ve planın gerektirdiği diğer yükleri karşılayacak hizmetleri hangi yasal sorumlulukla yapabilecekler? Bin 200 kişinin yaşadığı bir bölgeyi yaklaşık 7-8 bin kişinin yaşadığı yer haline getirirken sadece mülkiyet sahiplerini düşünmek yerine o bölgede yaşayan insanları da düşünme zorunluluğumuz vardır. Çevre ve Şehircilik Bakanı’ndan da ricam, Ankara’nın en güzide beldesi olan Beytepe–Lodumlu’nun yaşanırlığını ve özelliğini bozacak bu plan tadilatından acilen vazgeçilmelidir.”