Güncelleme Tarihi:
“Bay ve Bayan Makbet” belleklerinin onlara sunduğu kadarıyla yaşayan bir çift. Oyun dünya üzerinde en çok sahnelenmiş oyunlardan biri olan Macbeth’in öyküsüne ve konusuna sahip. Ama oyun klasik oyun yapısı üzerinden akmıyor. Hatırlama ve unutma anlarından oluşuyor. Hırs, şüphe, arzu, ihanet, vicdan, adalet aile sırları ve aşk üzerinde duruyor. Eseri sahneye koyan Özge Yıldırım ve Cengiz Çelik, oyunu ve rollerini anlattı.
Özge Yıldırım (Bayan Makbet)
İki kişilik bir oyun. Bay ve Bayan Macbeth, asıl meselesi unutmak ve hatırlamak üzere. Günümüzde de geçmişimizi, ortak bilincimizi unuttuk. Bazı şeylerimizi anımsıyoruz ama onu nerden anımsadığımızı bilmiyoruz. Macbeth arka fonda olduğu için iktidar, kadın erkek ilişkisi, hırs, cinsellikte sorunsal olarak karşımıza çıkıyor. Kadın-erkek ilişkisini, unutmak, bellek, hırsı evlilik meselesi üzerinden anlatılıyor. Oyun yersiz ve zamansız. Karı-koca Türk, Amerikan yada İngiliz diyemeyiz. Evrensel bir boyutu var. Ama Türk motifleri de var. Doçent olan ve profesör olmaya hazırlanan bir koca, evde hiçbir şey yapmayan bir eş. Yeni bir eve taşınıyorlar. Eşyaların paketlendiği kutuları açtıkça geçmişe dair anılar canlanıyor. Bir taşınma gecesiyle başlayıp taşınma sabahıyla bitiyor.
Bayan Bacbeth, hırslı bir kadın. Eşinden beklentileri olan biri. Eşinin iktidar hırsının olmayışından rahatsız ve onu biraz daha atak hale getirmek için çalışıyor. Gece gelen bir amca var. Biz bu amcayı hiç görmüyoruz. Amca ve Macbeth’in aralarında geçen bir hak meselesi var. Kadın, hakkını amcasından alması gerektiğini düşündüğü için Macbeth’i fişekliyor.
Zaman mekan bütünlüğünü kırıyor
Cengiz Çelik (Bay Makbet)
Bay Makbet, orijinal Macbeth’teki gibi bir karakter değil. Günümüz insanına yakın, ancak yetiştirilme tarzı ve kadınla ilişkisi nedeniyle farklı bir yol çizmiş. Zaman mekan bütünlüğünü kırıyor. Hikaye çok da önemli değil. Macbeth’in hikayesini kime sorsanız bilir. Konusunu ele alıp, farklı bir anlatım şekliyle sahneledik. Giriş, gelişme, sonuç veya finali yok. Zor bir oyun. Çünkü oyunculuk eğitiminde bize hep gerçekçi oyunculuk üzerinden eğitim veriliyor. Karakterin geçmişi, geçmişten gelen sorumlulukları vardır. Tüm bunlar, bu oyunda bizim işimize yaramadı. Birden bambaşka bir zamana geçiyor. Sadece oyunculuk tarzı açısından değil, teknik olarak bir farklılık var. Metnin dinamikleri farklı. Bu sezon sonuna kadar Ankara Üniversitesi Kültür Sanat Evi’nde oynayacağız.