Deniz GÜREL
Oluşturulma Tarihi: Ekim 27, 2007 00:00
Başkent okullarında yaşanan servisçiler arasındaki rant savaşının altında yatan nedenleri Ankara Umum Servis Aracı İşletmecileri Odası Başkanı Tunçay Elmadağlı açıkladı.
ANKARA Hürriyet’in gündeme getirdiği Başkent’teki okul servislerinde yaşanan kötü olaylarla ve sektörün yaşadığı sorunlarla ilgili Ankara Umum Servis Aracı İşletmecileri Odası Başkanı Tunçay Elmadağlı çarpıcı açıklamalarda bulundu. Elmadağlı, "En büyük sorunumuz korsan çalışan araçlar. Sahte plaka ile çalışan araçlar bile var. Bir komisyon kurulup bunlar denetlenmeli" dedi.
Odalarına kayıtlı 5 binin, ATO’ya kayıtlı binin üzerinde aracın okullara hizmet verdiğini belirten Elmadağlı sektörün sıkıntılarını ve çözüm yollarını şöyle anlattı:
"Bize kayıtlı olan 5 bin araç var. ATO’ya kayıtlı olan çoğu şirket aracı bin 300 tane araç var. Bu seneki sıkıntılarımızın başında tarifeler geliyor. Fahiş fiyatlar uygulanıyor. Bu sıkıntıların yaşandığı okulların yüzde 80’i özel okullar. Fahiş fiyatları uygulayan araçların büyük kısmı da ATO’ya bağlı şirketlerin araçları. Velilerimiz fiyat tarifelerini mutlaka kontrol etmeli. Veli istediğinde servis şoförü tarifeyi göstermek zorunda. Göstermiyorlarsa velilerimiz Beyaz Masa ve Mavi Masalar’a,
Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’ne bildirsinler. Bununla beraber yönetmeliğe göre okul müdürlerinin servislerine karışma hakkı yok. Veli istediği servisçiyle ya da firmayla anlaşabilir. Bu araçları okul müdürü seçemez, ’Okul bahçesine sokmayacağım’ diyemez.
SAHTE PLAKALI KORSAN ARAÇLARBaşkent genelinde C plakalı 6 bin 183 aracımız var. Bu araçlar kent için yeterli. Ancak maalesef piyasada korsan araçlar var. C Plakası olmayan, ya da C plakası olan bir aracın kopya plakasıyla çalışan araçlar var. Geçtiğimiz sene aynı plakalı araçlardan 7 tanesini biz tespit edebildik. Ama sayıları daha fazla. Bunların Emniyet tarafından parka çekilmesi lazım. Bu konuda kendilerine kaç aracı parka çektiklerini resmi yazıyla sorduk. Bu araçlar yakalandığında zaman zaman 54 YTL gibi bir ceza kesiliyor. Bu caydırıcı değil. Araçlar cezayı ödeyip çalışmaya devam ediyor. Piyasada dolaşan 500-600 civarı korsan araç olduğunu düşünüyorum. Genellikle özel okullarda korsan araç çalıştırılıyor. Rant büyüdükçe korsan araç çoğalıyor. Bu araçlar piyasanın dengesini bozuyor. Sistemin kalitesini düşürüyor. Tek yol Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nün bu araçları parka çektirmesi. O zaman korsan taşımacılık biter. Korsan taşımacılığın bitmesi çok önemli. Geçtiğimiz sene bir özel okulda korsan çalışan araçlar yüzünden bir çocuğumuzu kaybettik. Bir çocuğumuzun da kolu koptu. Bir damla gözyaşlarına kıyamadığımız çocuklarımıza bir zarar gelmemesi için korsan araçlara karşı denetimler sık sık yapılmalı."
Bir plakada iki minibüsUmum Servis Aracı İşletmecileri Odası’nın geçtiğimiz sene tespit ettiği ve Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü’nün parka çektiği iki okul servisinin de plakası aynı. Korsan çalışan bu araçlar, denetlenemediği için büyük sıkıntı yaratıyor.