ankaratuketici@hurriyet.com.tr
Oluşturulma Tarihi: Haziran 18, 2007 21:08
Ayıplı hizmet karşısında tüketicinin haklarına ilişkin bilgi veren Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan Pektaş, tüketicinin ayıplı hizmetten dolayı seçimlik haklarını kullanabileceğini belirtti. Pektaş, sözleşmeden dönme süresinin de 30 gün olduğuna dikkat çekti. Ankara Hürriyet okuyucuları için ayıplı hizmete ilişkin detaylı bilgiler veren Pektaş, şunları söyledi:"Ayıplı hizmet, sağlayıcı tarafından bildirilen reklam ve ilanlarında veya standartında veya teknik kuralında tespit edilen nitelik veya niteliği etkileyen niceliğine aykırı olan ya da yararlanma amacı bakımından değerini veya tüketicinin ondan beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya ekonomik eksiklikler içeren hizmetlerdir. Tüketici ayıplı hizmetten dolayı sözleşmeden dönme, hizmetin yeniden görülmesi, ayıp oranında bedel indirimi seçimlik haklarını hizmetin ifa edildiği tarihten itibaren 30 gün içerisinde kullanarak sağlayıcıdan isteyebilir. Ancak, tüketicinin sözleşmeyi sona erdirmesi, durumun gereği olarak haklı görülemiyorsa, bu takdirde sadece bedelden indirim ile yetinilir.
TAZMİNAT DA İSTEYEBİLİRSİNİZ Ayrıca; tüketici bu seçimlik haklarından biri ile birlikte ayıplı hizmetin neden olduğu, ölüm ve/veya yaralanmaya yol açan, kullanımdaki diğer mallarda zarara neden olan hallerde tazminat da isteyebilir. Sağlayıcı, tüketicinin seçtiği bu talebi yerine getirmekle yükümlüdür. Sağlayıcı, bayi, acente ve 10’uncu maddenin beşinci fıkrasına göre kredi veren, ayıplı hizmetten ve ayıplı hizmetin neden olduğu her türlü zarardan ve tüketicinin seçimlik haklarından dolayı müteselsilen sorumludur. Başka bir deyişle tüketici zararının tazminini tedarik zincirinde yer alan kişilerin herhangi birinden de talep edebilirler. Örneğin, bir tüketici üniversiteye hazırlanmak amacıyla bir dershaneye kayıt olmuştur. Dershane ücreti karşılığında bir miktar peşin ödeyip kalanı için dokuz senet imzalamıştır. Dershane üç ay sonra kapanmıştır ve dershane sahibi bu senetleri tahsil etmek amacıyla hizmeti tam olarak vermediği halde senetleri tahsil etmek için bankaya vermiştir. Bu durumda; sağlayıcı vaat ettiği hizmeti vermediği için tüketici ayıplı hizmetten dolayı seçimlik haklarını kullanabilir."
Kesilmeyen fatura için Gelir İdaresi’ne gidin16.5.2007 tarihinde sipariş ettiğim üç kutu hap eksik gönderildi. Bunun üzerine firmadan tamamlamasını istedim. Onu da yapmadılar. Ayıplı malı iade etmek için iadeli taahütlü mektup göndererek 26.5.2007 tarihinde faturasını istedim. Onu da göndermediler. Malı nasıl iade edebilirim?Üç kutu hap istediğiniz halde bir kutu hap eksik gelmiş ise eksik gönderilen fakat sizin bedelini ödediğiniz hap bedelinin iadesini isteyebilirsiniz. Firmanın fatura vermemesi konusunda bulunduğunuz ilde Gelir İdaresi’ne başvurarak ilgili firma hakkında fatura kesmemekten dolayı yasal işlemin yapılmasını isteyebilirsiniz. Firma bir kutu hap bedelini iade etmez ise bulunduğunuz ildeki Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne Gelir İdaresi kanalı ile temin edeceğiniz faturanın bir örneği ile müracaat ederek fazla ödenen bedelin iadesi için karar aldırarak tahsilat yapabilirsiniz.
Tüketici sözlüğüİkinci el ürünler TKHK kapsamına girer mi?İkinci el ürünler TKHK kapsamına girmemektedir. Bu nedenle, ikinci el ürünlere ilişkin uyuşmazlıklar genel hükümler çerçevesinde sulh hukuk mahkemelerince çözüme kavuşturulur.
Özcan PEKTAŞSanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü