Güncelleme Tarihi:
Ankara’nın ilk outlet alışveriş merkezi Optimum’u 2004 yılında açan Rönesans Holding, o tarihten itibaren İstanbul, İzmir, Adana gibi büyükşehirlere ve Anadolu’nun önemli merkezlerine alışveriş merkezleri açtı. Toplam 10 AVM inşa eden ve işleten Holding’in Yönetim AŞ Genel Müdürü Selçuk Şişman, bilgi birikimlerinin çok iyi olduğunu ve bir merkezde sıkıntı çıkarsa diğerlerinde çıkmaması için gerekli önlemleri alabildiklerini söyledi. Konya ve Kayseri hariç Anadolu’nun bütün büyük şehirlerinde AVM açtıklarını söyleyen Şişman, yatırım yaparken ciddi bir araştırma içine girdiklerini ifade etti. Şişman, Rönesans’ın Anadolu’ya açılma politikası ile ilgili şunları söyledi:
“Bizim öncelikle hedefimiz belli başlı şehirlerde Optimum kimliğini oturtmaktı. Ankara, İstanbul, Adana, İzmir’de bunu yaptık. Bunun dışında Anadolu’ya açıldık. Anadolu’nun büyük şehirlerinde Samsun, Maraş ve Urfa’da AVMler açtık. Anadolu’da AVM açmak büyük cesaret işi. Biz aynı yıl içinde üç merkez açtık. Yatırım öncesi şehrin milli gelirden aldığı pay, tüketim alışkanlıkları gibi ciddi araştırmalar yapıyoruz.”
İYİ OLAN AYAKTA KALIYOR
İlk AVM yatırımını Ankara’da Optimum’la yaptıklarını belirten Şişman, 2004 yılından beri Ankara’daki AVM sayısının 35’e ulaştığını söyledi. Ankara’nın kişi başı metrekare hesabına bakıldığında Türkiye’nin lideri olduğunu aktaran Şişman, “Ankara bu kadar AVM’yi kaldırır mı bilemeyiz. Ama işini iyi yapan merkezler doğru yolda ilerliyor ve ayakta kalabiliyor” dedi. Hem istatistiki rakamların ve hem de sektörün Ankara’da bir doygunluk olduğunu belirttiğini söyleyen Selçuk Şişman, Ankara’nın Avrupa ortalamasına en yakın şehir olduğunu dile getirdi.
“Türkiye’de bin kişiye düşen AVM alanı 109,6 metrekare. Avrupa’da ise 261,6 metrekare. Ankara ortalaması ise 246 metrekare. Ankara, devam eden projelerin açılması ile Avrupa’nın önüne geçecek” diyen Şişman, bundan sonraki dönemde Ankara’da bölgesel AVM’lerin öne çıkacağını belirtti.
TİCARETİ DİSİPLİNE EDİYOR
Şişman, AVM’lerin cadde kültürünü yok ettiği yönündeki eleştirilere de şu şekilde cevap verdi:
“Biz AVM yatırımcıları olarak kendimizi çok iyi ifade edemediğimizi düşünüyorum. Bu iş birbirini tamamlayıcı. Hiç kimse sadece caddeden yada AVM’den alışveriş yapayım diye düşünmüyor. Ama AVM’lerin ticareti disipline eden bir yapısı var. Burada çalışan herkesin tüm yasal işlemleri yerine getiriliyor. AVM’deki mağaza çalışanları, insanlara biraz daha sıcak ve güvenilir geliyor. İnsanlar mağaza ile ilgili bir sorun yaşadığı zaman AVM yönetimine gelebiliyor.”
EĞLENCE MERKEZLERİ
Optimum Müdür Yardımcısı Üstün Sürenkök, “AVM’leri eğlence merkezleri olarak değerlendirmek lazım. İnsanlar buraya geldiklerinde sadece alışveriş yapmıyor. Kompleks olarak sunulduğu için caddeye göre cazibesi daha fazla. Tüketicinin buradan mutlu ayrılmasını istiyoruz” diye konuştu.
Sürenkök, Türkiye’de outlet kültürünün Avrupa’dakinden farklı olduğunu söyleyerek, “Türkiye ölçeğinde şehrin dışında yapılan AVM’ler tüketiciye eziyet olur. Burada AVM’leri şehrin 60-70 kilometre dışına inşa ederseniz, kimse gitmez. Ama biz merkez olarak outlet sistemini çok iyi bir şekilde uyguluyoruz. Mağazaların outlet oranlarını takip ediyoruz. Belli bir miktarın outlet olması gerektiğini ve ürün bulundurulması zorunluluğunu getiriyoruz” dedi.