Güncelleme Tarihi:
UZMANLAR, sürücülerin, araçlarının soğuk havalarda sorunsuz bir şekilde çalışması ve araçlarıyla güvenli seyahat edebilmeleri için mutlaka kışlık bakımlarının yapılması gerektiğini belirtiyor.
Araçlara yazlık ve kışlık olmak üzere yılda en az iki kere bakım yapılması gerekirken, özellikle kışlık bakımda araçların yağı, suyu, filtreleri, bujileri, fren tertibatları, silecekleri, hortumları, akü ve lastiklerinin kontrol edilmesi büyük önem taşıyor.
Bakım yapılmamasının özellikle kış şartlarında araca büyük zararlar verebildiğini ifade eden uzmanlar, bakımsız aracın sürücü ve sürüş güvenliğini de olumsuz yönde etkilediğine dikkati çekiyor. Uzmanlar, kışlık bakımı yapılmayan araçta performansın düştüğünü, yakıt sarfiyatının arttığını belirterek, bakımsız aracın sahibine çıkardığı masrafın bununla sınırla kalmadığını ifade ediyorlar.
Uzmanlara göre, kışlık bakım yapılmaması halinde araç sabahları geç çalışıyor ya da çalışmayabiliyor. Örneğin aracın motor suyuna antifriz konulmaması sonucu soğuk havalarda motor suyu donabiliyor. Bu da motorda en az 4-5 bin liraya mal olabilecek arızalar çıkarabiliyor. Bir başka deyişle sürücüler 200-300 lira masraftan kaçayım derken, 4-5 bin liralık faturalarla karşılaşmak zorunda kalabiliyorlar.
En önemlisi lastik
Araçlarda en önemli aksamlardan birini lastiklerin oluşturduğunu hatırlatan uzmanlar, kış şartlarında kışlık lastik kullanılmasının hayati önem taşıdığını ifade ediyorlar. Kış şartlarına uygun lastik kullanılmaması durumunda aracın yol tutuşunun azalacağını, buna bağlı olarak aracın hafif virajlarda bile savrulabileceğini, fren mesafesinin uzayacağını belirten uzmanlar, bunun da maddi hasarlı, yaralanmalı ve hatta can kaybına yol açan kazalara yol açabileceğini vurguluyorlar.
Sürücülerin bir çoğunda “kışlık lastiklerin kar ve buz şartlarında gerekli olduğu” gibi yanlış bir algının bulunduğunu belirten uzmanlar, hava
sıcaklıkları 7 derecenin altına düştüğünde mutlaka kışlık lastiklerin takılmış olması gerektiğini ifade ediyor. Uzmanlara göre, yazlık lastikler 7 derecenin altındaki hava sıcaklıklarında özeliklerini kaybederek sertleşiyorlar ve sertleşen lastiğin yol tutuş özelliği azalıyor, fren mesafesi uzuyor. Kışlık lastikler ise soğuk havaya ve ıslak zemine uygun malzemeden üretiliyorlar ve soğuk havalarda güvenli bir sürüşe imkan sağlıyor.
Uzmanlar, Türkiye şartlarında mevsim normallerine göre en geç Kasım ayının başında kışlık lastiklerin takılmış olmasını, Nisan başında da yazlık lastiklere geçilmesini tavsiye ediyor.