Güncelleme Tarihi:
Ankara’da son bir ayda yolcu otobüslerinin karıştığı üç ayrı trafik kazasında 13 kişi hayatını kaybetti, 102 kişi de yaralandı.
Kazaların üçünün de sabah saatlerinde yaşanması ‘otobüs şoförlerinin uyumuş olması’ ihtimalini akıllara getirdi.
Hürriyet Ankara’ya konuşan bir otobüs şoförü, kanunlara göre mola vermeksizin 4 saatten fazla araç kullanılmasının yasak olmasına rağmen, bazı firmaların buna dikkat etmediğini öne sürdü. Yine iddialara göre personel eksikliği ya da sefer sıklıklarından dolayı şoförlerin, direksiyon başında 8 saatten fazla kaldığı için seyir halindeyken konsantrasyonlarının dağıldığı öğrenildi.
İhmâller, ağır bilançolu kazalara davetiye çıkarırken, Hürriyet Ankara otobüs şoförlerinin çalışma şartlarını ve sektörün sorunlarını yetkililere sordu.
GENELDE SON 60 KM’DE YAŞANIYOR
Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu (TŞOF) Başkanı Fevzi Apaydın şunları söyledi:
“Kaza yapanlar, bunu canlarıyla da ödüyorlar. İncelendiğinde kazalar genelde varış noktasına gelirken, son 60 kilometre içinde yapılıyor. Bu noktada şoför arkadaşlarımızın muhakkak yedekleri olmalı ve çalışma süreleri dolduğu zaman istirahat etmeliler. Ankara’da yaşanan son dönemdeki kazalar hep bitiş noktasına az bir yol kala oluyor. Özellikle günün aydınlandığı sabah saatlerine dikkat etmeliler. Bu problem bir kural ve zamanlama eksikliği. Şoför arkadaşların istirahat süresini iyi değerlendirmeleri ve uykusu geldiği anda görevi diğer arkadaşına vermeleri lazım.”
GÜNDE EN FAZLA 8 SAAT ÇALIŞABİLİR
Türkiye Otobüsçüler Federasyonu (TOFED) Genel Başkanı Birol Özcan ise, şu ifadeleri kullandı:
“Araçlarda bir şoförün bir senede ne kadar çalıştığını, kaç kilometre yol yaptığını gösteren takometre adı verilen CD’ler var. Polisler bunu kontrol edince verilere ulaşabilir. Otobüs şoförlerimiz 24 saatte 4 saat artı 4 saat çalışabilir. Yani 4 saat çalıştıktan sonra diğer şoför ile yer değiştirip, araçta ya da araçtan inip o şehirde uyumalı. Bu saat dilimleri takometrede kayıtlı olacağı için daha fazla çalışamazlar. Federasyon olarak bizi denetleyin teklifinde bulunuyoruz. Vatandaşın, otobüse bindiğinde firmanın ve şoförün belgelerini isteme, inceleme hakkı var. Yalnız otobüse bindikten sorna lütfen kemerlerini bağlasınlar. Bir de küçük çocukları kendi aralarına ya da kucaklarına alıyorlar. Para vermemek için yapıyorlar ama çok yanlış. Çocuklar koltuğa oturtulmalı, kucaklarda taşınmamalı.”
GÜNDE EN AZ 10 SAAT DİNLENMELİLER
‘Karayolu Taşımacılığında Çalışma Saatleri ve Dinlenme Süreleri’ne ilişkin kanuna göre ulusal ya da uluslararası karayolu ile yük veya yolcu taşıma işlerinde profesyonel olarak kullanılan motorlu araçlarıda ücretli olarak çalışan sürücüler, mola vermeksizin ve devamlı olarak 4 saatten fazla araç kullanamazlar. En fazla 4 saatte bir mola vermeleri gereken şoförlerin, asgari dinlenme süresi ise günlük 10 saat. Şoförlerin azami toplam araç kullanma süresi haftada 48 saati aşamaz.
BU SAATLERE DİKKAT!
Öte yandan önceki gün, İçişleri Bakanı Süleyman Soylu, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz ile Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın katılımıyla TOBB Konferans Salonu’nda düzenlenen Trafik Güvenliği ve Karayolu Yolcu Taşımacılığı Çalıştayı’nın açılış programında trafik kazalarının yaşandığı saat aralıklarıyla ilgili veriler paylaşıldı. Buna göre Türkiye’de, trafik kazaları genellikle ‘uyku saati’ olarak adlandırılan 02.00-08.00 ile öğle yemeği sonrasındaki 14.00-20.00 saatleri arasında yaşanıyor.
KÂBUS GİBİ 3 SABAH
Ankara’da 14 Ağustos-11 Eylül tarhileri arasında yaşanan yolcu otobüslerinin karıştığı üç ayrı trafik kazasında 13 kişi hayatını kaybederken, 102 kişi de yaralandı.
* 14 Ağustos’ta, Balıkesir-Hatay seferini yapan yolcu otobüsü, Ankara-Konya yolunun 3’uncu kilometresinde önüne çıkan ineğe çarparak, devrildi. Kazada 4 kişi öldü 20 kişi yaralandı.
* 24 Ağsutos’ta, İzmir-Ankara seferini yapan yolcu otobüsü, Ankara’ya 35 kilometre kala Eskişehir Yolu’nda kontrolden çıkarak köprü ayağına çarptı. Otobüsün ikiye bölündüğü feci kazada 6 kişi öldü, 36 kişi yaralandı.
* 11 Eylül’de, Şırnak-Yalova seferini yapan yolcu otobüsü, Gölbaşı Vilayetler Evi kavşağında kırmızı ışıkta bekleyen mısır yüklü TIR’a arkadan çarptı. Kazada 3 kişi öldü, 46 kişi yaralandı.