Güncelleme Tarihi:
İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde yeni bir mücadele sahası olan sosyal medya platformu TikTok ile ilgili dikkat çeken bir araştırma yaptılar. Araştırmalarını rapor haline dönüştüren iki uzman isim, TikTok’un 2023 Cumhurbaşkanlığı seçimlerine katılan liderler ve ittifakların tümü için seçmenle bağ kurma ve güçlü bir lider imajı inşa edebilmede mücadele sahasına dönüştüğüne dikkat çekti. Liderlerin mitinglerinden kesitler paylaşarak ve seçmenleriyle kurdukları etkileşimi içeren videolar yayınlayarak yarışa dahil olduklarını belirten Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, dikkat çeken bulgular ortaya koydular.
Oğuz KUŞ
YERLİLİK VE MİLLİLİK VURGUSU
İki isim, “Cumhur İttifakı’nın en önemli TikTok hamlelerinden biri son yıllarda yüksek teknoloji alanında atılan adımların, yerlilik ve millilik vurgusu ile seçmene duygusal açıdan da hitap eden bir formatta aktarılabilmesi oldu” tespitinde bulundu. TikTok’taki içerik üretim sürecinde duygusal bağ kurmayı kolaylaştıran efekt ve müziklerin Cumhur İttifakı tarafından etkin bir şekilde kullanıldığının altını çizen uzmanlar, “Yerlilik ve millilik ile sanayi ve teknoloji alanında Cumhur İttifakı tarafından geliştirilen içeriğin Millet İttifakı tarafından üretilen içeriğe kıyasla daha dominant bir yönü var” dedi. Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, bu içeriklerin güçlü lider ve istikrar söylemleri ile desteklenerek seçmene birbirini tamamlayan, geçmişteki faaliyetleri gelecek için sağlam referans noktaları olarak konumlandıran, bütüncül mesajlar ilettiğini belirtti.
Derya Gül ÜNLÜ
GENÇ SEÇMENE ODAKLANDILAR
Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, “Kılıçdaroğlu’nun içerikleri yoğun şekilde gençleri ve kadınları ilgilendiren hususlara odaklandı. Bu durum ilk tur seçimine kadar olan içeriklerde yoğun şekilde hissedilmesine rağmen ikinci turda terör ve göçmen konularına odaklanan milli güvenlik söylemlere dönüldüğü TikTok videolarında da gözlemlendi” dedi. Uzmanlar, ikinci tur seçiminde Cumhur İttifakı’nın gençlere ve kadınlara yönelik içeriklerinin artmasıyla Millet İttifakı’nın başlangıçtaki vurgusunun yakalandığının altını çizdi.
YENİ PARTİLERİN TİKTOK KARNESİ
Doç. Dr. Oğuz Kuş ve Doç. Dr. Derya Gül Ünlü, her seçmen segmentine seslenebilmek ve kapsayıcı bir söylem geliştirebilmek için ittifaklardaki daha küçük oy oranına sahip partilere de TikTok içerik üretim sürecinde büyük rol düştüğünü işaret etti. İki uzman ittifaklardaki partilerle ilgili de şu bilgileri paylaştı: “Seçim süresince Yeniden Refah Partisi tek başına Cumhur İttifakı’na 158 video ile katkı sundu. DEVA, İYİ Parti ve Saadet Partisi’nin toplam ürettiği video sayısı ise 196 oldu.” Araştırmacılar, ittifaklarda en çok oy alan partilerin dışındaki partilerin katkısı göz önünde bulundurulduğunda Millet İttifakı bileşenleri arasında CHP dışındaki aktörlerin TikTok’taki katkısının sınırlı olduğunu belirtti.