Güncelleme Tarihi:
Yapay zeka kullanımı konusunda kapsamlı bir rehber sunan belge, Türkiye'de eğitimde teknolojik dönüşümün öncülüğünü de gerçekleştiriyor. Yapay Zeka Politikaları Derneği (AIPA) ailesi olarak 'önce eğitim' diyerek ilk politika belgemizi bu alanda açıklamanın gururunu yaşıyoruz diyen AIPA Kurucusu ve Başkanı Zafer Küçükşabanoğlu, özetle şunları kaydetti:
ARTIK GELECEĞE GEÇ KALMAMALIYIZ
"Ülkemizin neredeyse dörtte birini oluşturan eğitim camiamızın yapay zekayı gündemine almak demek, güçlü ekonomi demektir. Eğitim camiamızın yapay zekayı gündemine alması demek, yapay zekanın 2030 yılına kadar bu alanın oluşturacağı yaklaşık 16 trilyon dolarlık ekonomik pastadan payını alıp, ülkemizin ilk 10 ekonomiye girme hedefini yakalaması demektir. Artık geleceğe geç kalmamalıyız. Dijital çağda, teknolojiyi sadece tüketen değil, aynı zamanda üreten ve geliştiren bir nesil yetiştirmeliyiz. Bu hedefe ulaşmanın yolu, yapay zeka eğitimine verilen önemi artırmaktan geçer. Yapay Zeka Politikaları Derneği olarak, yaklaşık 3 yıldır yaptığımız yapay zeka algısı araştırmaları ve sektörün önde gelen teknoloji şirketleriyle temaslarımız sonrasında Türkiye'nin teknolojik dönüşümü ve küresel rekabet gücünün artırılmasının eğitim sistemimizin güncellenmesiyle olacağına inanıyoruz. Müfredat, günümüz dünyasının öğrenme dinamikleri göz önünde bulundurularak uzun vadeli olarak güncellenmelidir.
208 ÜNİVERSİTENİN SADECE 6’SINDA VAR
Eğitim sisteminin güncellenmesiyle birlikte özellikle de lisansüstü eğitim veren Cahit Arf Yapay Üniversitesi’nin kurulmasını talep ediyoruz. Bu çağrımızın altında yatan sebep; geleceğin teknolojilerini üreten ve bu teknolojilerden doğan gereksinimleri karşılayabilen gençlerin yetiştirilmesinin hayati önem taşımasıdır. Dünyadaki örneklere baktığımızda, bu konuda atılmış önemli adımları görmekteyiz. Türkiye’nin dünyadaki teknolojik gelişmeleri yakından takip etmesi ve dünya standartlarında bir eğitim sistemi kurması, yapay zeka alanında yetişmiş insan kaynağının artırılmasıyla mümkündür. Üzülerek belirtmek gerekir ki; bugün Türkiye’de bulunan 208 üniversitenin sadece 6’sında yapay zeka mühendisliği bölümü bulunmaktadır. Yapay zeka, birçok endüstride oyunun kurallarını yeniden belirlemekte olup, Yapay Zeka Üniversitesi’nin ve Yapay Zeka Liseleri’nin kurulması, bu alanda liderlik etmeyi hedefleyen Türkiye için büyük bir fırsat olacaktır. Türkiye, bu adımı atarak dünya’da Yapay Zeka Üniversitesi’ni kuran ülke olarak, teknolojideki iddiasının eğitimde de olduğu gösterebilir. Yapay Zeka Üniversitesi’nde eğitim alacak öğrencilerimizin mezuniyetleri sonrasında ülke ekonomisine çok büyük katkılar da sağlayacağını ön görüyoruz. Her teknolojik gelişmenin beraberinde getirdiği büyük sorumluluklar vardır."
YAPAY ZEKA ALANINDA İSTİHDAM DESTEKLENMELİ
AIPA Eğitim Komisyonu Başkanı Abdulkadir Özbek ise yapay zekanın öğretmen ve öğrenci arasındaki sosyal ve duygusal bağın daha da kuvvetlendirilmesine katkı sağlayacağını belirterek “ Bu belge, öğrencilere kişiselleştirilmiş bir öğrenme deneyimi sunmak, öğretmenlerin özelleştirilmiş materyaller ve müfredatlar oluşturmasını kolaylaştırmak ve öğrenci performans verilerinin analiziyle daha doğru ve hızlı karar alma imkanları sağlamak gibi eğitimde yapay zeka kullanımının faydalarını vurgulamakla birlikte, eğitimde yapay zeka kullanımına dair önemli öneriler ve stratejiler sunmaktadır. Öneriler arasında, öncelikle yüksek lisans seviyesinde araştırmalara odaklanan 'Cahit Arf Yapay Zeka Üniversitesi'nin ve 'Yapay Zeka Liseleri'nin kurulması, eğitimde yapay zeka seferberliği ilan edilerek tüm öğretmenlere yapay zeka eğitimi verilmesi, yapay zeka alanında istihdamın desteklenmesi, yapay zeka okuryazarlığının artırılması, eğitim müfredatının güncellenmesi ve eğitim teknolojilerine dair yapılacak yatırımların teşvik edilmesi gibi çok önemli başlıklar yer alıyor “ ifadelerini kullandı.