Güncelleme Tarihi:
Ankara Ticaret Odası’na(ATO) kayıtlı umum servis aracı işletmecileri, ATO Meclis Salonu’nda düzenlenen ‘istişare toplantısı’nda bir araya geldi. Sektörel sorunların konuşulduğu toplantıya, ATO Yönetim Kurulu Başkanı Gürsel Baran, Ankara Toplu Taşımacılar Birliği Derneği(ANTAD) Başkanı Cemal Baltacı ve sektör temsilcileri katıldı. Toplantının divan başkanlığını Ankara Ticaret Odası 52. Meslek Komitesi Meclis Üyesi Ünsal Akkuş yaptı. ANTAD Başkanı Cemal Baltacı, toplantıda yaptığı konuşmada C plaka umum servis araçlarının yetersizliğine dikkat çekti.
ABB NEYİ BEKLİYOR?
Baltacı, C plaka sayısının artırılması konusunda Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne(ABB) defalarca başvuru yaptıklarını ancak bir sonuç alamadıklarını belirterek şunları söyledi: “Belediyenin elinde Ankara’da yaşanan servis aracı yetersizliğini belgelerle ortaya koyan iki adet rapor mevcuttur. Birincisi Rekabet Kurulu Raporu, ikincisi ise Gazi Üniversitesi raporu. Rekabet Kurumu sektör ile ilgili incelemeyi kendisi başlatmış ve 11 Haziran 2020 tarihli raporda, servis aracı sayısının mevcut hizmetleri karşılamakta önemli ölçüde yetersiz kaldığı belediyeye bildirilmiştir. Gazi Üniversitesi ise belediyenin isteği üzerine bir rapor hazırlamış ve raporunda yine servis aracı sayısının önemli ölçüde yetersiz olduğu bildirilmiş, ayrıca çözüm önerileri sunmuştur. Bu raporlara rağmen belediyenin niçin adım atmadığını ve neyi beklediğini anlamış değiliz.
TAKSİLERLE TAŞINIYOR
Ankara’da servis hizmeti veren umum servis araçlarından C plakalı araçların sayısı 7 bin 211’dir. Yine umum servis aracı olarak hizmet vermekte olan S plakalı araç sayısı ise yaklaşık bin 400’dür. Umum servis araçlarının bir kısmı, Ankara Servisçiler Odası ile birlikte ilçe şoförler odasına kayıtlı bulunmaktadır. Bizler gibi tacir konumunda işletmeci ve umum servis aracı sahibi olan işletmeler ise Ankara Ticaret Odası bünyesinde faaliyetlerine devam etmektedir. Yaklaşık 8 bin 500 umum servis aracı, Ankara Ticaret Odası’na kayıtlı olarak faaliyet gösteren bizlerin, idare ve okullar ile imzaladığı sözleşmeler kapsamında hizmetlerine devam etmektedir. Bu araçların tamamı bizler tarafından planlanan iş planına göre çalışmakta ve ücretlerini bizlerden almaktadır. Bilindiği gibi COVID 19 salgını esnasında gerek okulların kapalı olması, gerekse bazı iş yerlerinde evden çalışma modeli uygulanması nedeniyle, umum servis araçları, mevcut servis hizmetlerini karşılamakta yeterli idi ancak geçen yıl pandemi sonrası okulların açılması ile birlikte umum servis araçlarının sayısının mevcut servis hizmetlerini karşılamakta önemli derecede yetersiz olduğunu tespit etmiş bulunmaktayız. Okullardaki ulaşımın aksamaması için personel servislerinde kullandığımız C plakalı araçları okullara sevk edip çocuklarımızın ulaşımlarını sağlamaktayız. Resmi ve özel kurumlarda çalışan personellerin ulaşım ihtiyacını ise taksilerle karşılamak zorunda kalıyoruz.”
BASKI OLUŞUYOR SONUÇ ALINAMIYOR
Baltacı, birçok servis aracı işletmecisinin C plaka yetersizliği nedeniyle sözleşme gereği cezai müeyyidelere maruz kaldığını ifade ederek şöyle konuştu: “Bir kısmımızın sözleşmeleri fesih edildi, teminatlarına el konuldu. Bütün bunlar olurken düzenli ve güvenli servis yapılabilmesi için C plaka sayısının artırılması konusunda Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne defalarca yazılı başvurular yaptık. Yine belediye yetkilileri ile derneğimiz ve Ticaret Odası olarak defalarca toplantı gerçekleştirdik ancak bir sonuç alamadık. Meslektaşlarımızın uğradığı zararlar ve servislerin düzensizliği konusunda belediye maalesef duyarsız kaldı. Ayrıca bir kamu kuruluşu niteliğinde olan Servisçiler Odası ise, servis araçlarının yetersiz kaldığını bildiği halde, belediyenin plaka artırımı yapmasına karşı çıkmaktadır. Bizler Servisçiler Odası’nın üye sayısının fazla olduğu algısı oluşturarak, siyaseten belediyenin üzerinde baskı oluşturduğunu ve çözüm önerilerimizin bu sebeple sonuçsuz kaldığını düşünmekteyiz.”
ATILMASI GEREKEN ADIMLARI ATIYORUZ
Ankara Ticaret Odası Başkanı Gürsel Baran da servis taşımacılığının önemli olduğuna dikkat çekerek, “Servis araç sayısının yeterli olmadığı ve artırılması gerektiği konusunu takip ediyoruz. Yapılan toplantılarda sektördeki sıkıntılarla ilgili görüş ve öneriler dikkate alınıyor. Biz de bu noktada sorunların çözümüyle ilgili atılması gereken adımları atıyoruz” dedi.
FİYAT TARİFESİNİ BELEDİYE BELİRLEMELİ
Toplantıda servis aracı işletmecileri, güncel soru ve sorunlarını dile getirdi. Üyelerden gelen “Fiyat tarifesi yayınlacak mı?” sorusuna yanıt veren Ankara Ticaret Odası 52. Meslek Komitesi Meclis Üyesi Ünsal Akkuş, yetkinin Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne(ABB) bağlı Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nde olduğunu(UKOME) hatırlattı. Akkuş, “Ankara Umum Servis Aracı İşletmecileri Odası, fiyat tarifesi çıkarttı ancak bu tarife geçersiz. Fiyat tarifesini belediyenin çıkartması gerekiyor. Şu an bir fiyat tarifesi yok” dedi.