Güncelleme Tarihi:
Bütçe görüşmelerinde ABB’nin üç yıllık bütçesinin toplamının 40 milyar TL olduğuna dikkat çekerek Başkan Mansur Yavaş’a “Bu para nereye gitti” diye soran AK Parti Grup Başkanvekili Murat Köse, özetle şunları kaydetti: “Sayın başkana çok basit bir soru sormak istiyorum; göreve geldiğiniz tarihten bugüne, bu kadar büyük bir bütçeyi yönettiğiniz, bu kadar parayı bize sormadan harcadığınız halde, neden ortada görünür bir eser yok. Bu kadar bütçeyi nereye harcadınız. Sosyal yardımlar 1 milyarı geçmemiştir. 1 milyarı çıkarsak geriye kalan 39 milyarı ne yaptınız. Bu para nereye gitti. Bütçeyi yatırımlara ayırdıysanız, yatırım olarak ortada tesis falan gözükmüyor. Hani Nasrettin Hoca’dan bir hikâye vardır ya, ciğer buradaysa kedi nerede, kedi buradaysa ciğer nerede. Ben soruyorum. Para harcandıysa tesis nerede. Tesis yoksa para nerede. Ankara halkı sizden bu sorumuza net olarak cevap istiyor.” Trafik çilesinin her gün arttığını ifade eden Köse, “Metro projeleri nerede sayın başkan, 58 kilometre metroya söz vermiştiniz. Ankara halkı sizin yapacağınız metroları bekliyor. Trafik krizini nasıl çözmeyi düşünüyorsunuz. Bir fobiye dönüştü trafik. Bir ulaşım master planı yapmak gerekmez miydi” eleştirisinde bulundu.
Kentte en büyük sıkıntının trafik olduğunu belirterek ABB’yi planlama hataları üzerinden eleştiren MHP Grup Başkanvekili Murat Ilıkan, özetle şunları söyledi: “Şehrin şu an en büyük problemi trafik çilesi. Her cadde, her alanda aynı anda trafik tıkanıyor. Ve bununla ilgili hiçbir ses çıkmıyor. Toplu taşıma pandemide de çile olmaya devam etti, bununla ilgili kayda değer adım atılmadı. Tasarruf sadece paradan değil, zamandan da yapılmalı. Maalesef bu belediye yönetimi, zamanı çok müsrifçe kullandı. Özellikle pandemi döneminin durağanlığında, sokağa çıkma yasağı döneminde altyapıya, metro bakımına, yol yapımlarına ayırması gereken zamanı ayırmadı ve her şey için geç kaldı. Bir tweet’te ‘bisiklet yolları yapımına pandemi nedeniyle ara verilmişti’ deniliyor. Tam zamanı değil mi pandemi dönemi bunun için. Yaklaşık 17 milyarlık bir bütçe var ortada. Personel giderinde bir şişkinlik var, yatırımlar bizce az. Mamak’a konulan metronun dışında yeni bir şey görmedik. Yaklaşık 17 milyar parayı kullanacağınız bütçede tramvayları, monorayları, metrobüse benzer ulaştırmaya konfor kazandıran projeleri görmek isterdik.” Sokak hayvanları konusuna da dikkat çeken Ilıkan, 2018’de Gölbaşı barınağının taşınma kararı olduğunu ancak halen yeni barınağın yapılamadığını da vurguladı.
Dolar kurundaki artış nedeniyle belediyeleri zor günlerin beklediğini vurgulayan CHP Grup Başkanvekili Yaşar Neslihanoğlu şöyle konuştu: “Murat Bey (Murat Köse) üç yıllık bütçede 40 milyarı nereye harcadınız diyor. Murat Bey de belediye başkanı. Büyükşehir’in harcamalarına kabaca baktım. Bunun yüzde 30’u personel giderleri, yüzde 30-35 arası yatırım gideri, yüzde 10’u sosyal yardımlar, yüzde 4’ü eski borçlar, yüzde 7’si EGO’ya aktarılan kısım. Yüzde 10 da genel giderler. Burada bütçelerin nereye nasıl harcandığını hepimiz biliyoruz, Denetim Komisyonu, Sayıştay denetçileri de ayrı ayrı değerlendiriyor. Belediyemiz iki yıldır zorlu pandemi şartlarında hizmet vermeye çalışıyor. Ülkemiz ağır bir ekonomik kriz yaşıyor. Böylesi bir ekonomik kriz ve kaosun yaşandığı ortamda bütçe belirlemek ve yönetmek de ayrı bir özen istiyor. 2022 bütçesini de böyle hazırladık. Büyükşehir bütçesinden bir örnek vereyim; dolar kuru bir hafta önce 10 lira. 10 milyar bütçe 1 milyar dolar yapıyor. Bugünkü rakam 778 milyon dolar. ABB’nin yedi günlük kaybı 222 milyon dolar. İlçe belediyeleri için de aynı durum geçerli.” Metro projelerinde yetkinin Ulaştırma Bakanlığı’nda olduğunu belirten Neslihanoğlu Murat Köse’ye, “Yetkiyi alın metroyu yapalım” dedi.
Trafiğin pandemi sürecinde arttığını belirten İYİ Parti Grup Başkanvekili Adnan Beker, eleştirilerle ilgili, “Çalışanlar servise binmiyor herkes çocuğunu okula kendi götürüyor. Ankara’nın nüfusu artmamış. Nüfus arttı siz yol açmadınız deseniz bunu kabul ederdim. Bir sürü alt geçit yapıldı” dedi. Beker bütçe ile ilgili özetle şu değerlendirmeleri yaptı: “Bu bütçemiz yapılırken üç ay önce ABB’nin bütçesi 1 milyar 200 milyon dolardı, bugün bu bütçe 800 milyon dolara düşmüş. Mamak metrosunun 300 milyon dolar maliyeti var bu bütçeden 400 milyon dolar gitmiş. Bu yıl sonuna kadar belki bu bütçe 500 milyon dolara düşecek. Ülkemizin bugünkü durumu belediyemize de çok yansıyacak. Belediyeyi borçlandırmamışız, belediyenin borcunu ödemişiz. Etimesgut Belediye Başkanı’mız Enver Demirel meclis üyelerini Türk Tarih Müzesi’nde yemeğe davet etti, güzel bir hizmet yapmış teşekkür ediyorum. Hemen belediyemizin karşısına millet bahçesi yapıldı yapandan Allah razı olsun. Allah’tan korkun 2.5 senedir biz bir çivi çakmadık mı Ankara’ya. Bir tane işe teşekkür edilmez mi. Hiç mi Ankara’ya hizmet yapmadık. Mamak kentsel dönüşüm projesinde 50 tane kule vinç var son hızla gidiyor. Sayın Murat Köse buna teşekkür etmeni beklerdim. Kedi ciğer değil orada hizmet var.”
ABB Başkanı Mansur Yavaş, AK Parti ve MHP’nin eleştirilerine yanıt verirken yapılacak çalışmalara da değindi. Yavaş, özetle şunları kaydetti: “Trafik çilesiyle ilgili bir haftadır okullar tatildi. Okullar açıldı trafik sıkışıklığı başladı. Arabalara baktığınızda hep bir kişi var. Toplu taşımayla ilgili hiçbir şey yapmadınız diyorsunuz, toplu taşıma ile ilgili yapılacak ne varsa yaptık. Meclis’e ilk sunduğumuz şeylerden birisi otobüs almaktı. Otobüsler de yavaş yavaş geliyor. 377 tane otobüs kazandırıyoruz, bunu 600-700’e de çıkarırız. Havaalanı metro projemiz Gülveren-Siteler üzerinden geçiyordu. Ulaştırma Bakanlığı’na başvurduğumuz zaman, ‘hayır, projeyi biz yapıyoruz’ dediler. Mamak metrosu için 350 milyon Euro kredi bulduk. Şu anda 46 tane sondaj var, bugün yarın bu proje bitecek. Proje bittikten sonra Ulaştırma Bakanlığı’na gidecek. Bakanlık ‘uygun’ derse Sayın Cumhurbaşkanı tarafından yatırım programına alınacak. Yatırım programına alındıktan sonra izin verilirse borçlanma izni Meclis’e de gelecek. Sonra yine Cumhurbaşkanı onayına sunulacak. Böyle bir prosedür var. İstanbul o konuda şanslı, yarım kalan metroları hemen başlattı. Prosedür varken ‘daha bir metre metro yapmadın’ demenin ne anlamı var. Ankara halkının ilk defa duyacağı bir şey daha söyleyeyim. Dikmen metrosu için de şu anda anketler, çalışmalar yapılıyor. Dikmen metrosunun da proje ihalesine önümüzdeki yıl şubat-mart ayında çıkacağız. İnşallah ona da başlamak bize nasip olur. Ulaşım master planı hiç yapılmamış, bir tane yapılmış onu da Meclis onaylamamış. Bizden öncekileri niye yapmadı, o kadar kolay mı. Çünkü Ankara’da sürekli imar planları değişmiş.”
TEK TEK RAKAMLARIYLA GÖSTERECEĞİZ
Murat Köse’nin “39 milyarı ne yaptınız” sorusunu da yanıtlayan Yavaş, “Ne yaptın diye sorarken sanki bütün para belediyenin kasasına girmiş, personel gideri ödemiyorsun, normal borç ödemiyorsun, masrafları ödemiyorsun. Aynı soruyu size de sorarlar siz ne yaptınız, yatırıma ne kadar bütçe ayırdınız. Bu soru böyle sorulmaz ki yatırıma ne kadar bütçe ayırdın, ne kadarını nereye harcadın. Onu da faaliyet raporunda detaylarıyla göreceksiniz. Sizin yatırım saymadığınız birçok şey var bunları tek tek rakamlarıyla göstereceğiz. Alt alta topladığınızda az mı yapmışız çok mu yapmışız ortaya çıkar. Mesela bu seneki bütçenin yüzde 30’u personel. Yüzde 35’i yatırım. Geçen yıl bir milyarlık asfalt yaptık. 700 noktada asfalt çalışması yaptık” dedi. Karataş’taki hayvan barınağının yüzde 40 seviyesinde olduğu bilgisini veren Başkan Yavaş, yeni açılacak İstasyon Caddesi’nin paralel güzergâhında belli saatlerde otobüs ve dolmuşların geçeceği tahsisli bir yol düzenlemesi yapmayı planladıklarını da söyledi.
MECLİS’TEN NOTLAR
-Bütçeye ilişkin rakamları paylaşan ABB Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı Metin Akdemir, bütçenin temel prensiplere uyulmadan hazırlandığı eleştirisinde bulundu.
-ABB’nin 10 milyar, ASKİ’nin 4 milyar 222 milyon, EGO’nun 2 milyar 750 TL olmak üzere olmak üzere toplam 16 milyar 972 milyon liralık 2022 bütçesi oy çokluğuyla kabul edildi.
-Önceki gün saat 15.00’te başlayan Meclis toplantısı gece 01.30’da bitti.