Güncelleme Tarihi:
SANAYİ ve Ticaret Bakanı Nihat Ergün tarafından açıklanan Makina Sektörü Strateji Belgesi, tarım makinaları ve traktör üreticileri tarafından olumlu bulundu.
Erkunt Traktör Genel Müdürü Zeynep Erkunt Armağan, belgenin içinde rahat atılacak adımlar olduğu gibi, gerçekleşemeyecek ya da gerçekleşmesi esnasında başka düzenlemelere ihtiyaç doğuracak planlar da bulunduğuna dikkat çekti.
Bazı kararların yanlışlıklara neden olmasından endişe ettiğini belirten Armağan, şöyle konuştu:
Ürün çeşitliliği artmalı
“Yerli üretimi bulunan makinelerde ikinci el ithalat sınırlamasının, AB üyeliğine kadar devam etmesi planlanıyor. Bu plan, beraberinde çok doğru tanımları ve bilinçli uygulamaları da gerektiriyor. Makine sektöründe birbirinin yerine geçebilen çok makina var, ama hepsi gerçekten aynı verimle aynı işi yapıyor mu? Bu bir soru işareti. Bunun için önce yurtiçi makine sanayinin ürün çeşitliliğini dünya seviyesine çıkarması, sonra ithalata kısıt konulması doğru olacaktır. Ayrıca burada üretilen makinelerin fiyatlandırması da önemli. (Nasıl olsa ikinci el ithalatına sınır kondu) mantığı ile gerçek dışı fiyatlama yapılmamasına dikkat edilmeli. Bu planın bence doğru kısmı da cesurca verilmiş (AB üyeliğine kadar devam edecek) kararıdır.”
Çiftçiye çalışma şevki gelecek
Uygulamanın öncelikle tarım sektörünü olumlu etkileyeceğine dikkati çeken Zeynep Erkunt Armağan, traktörlerin yenilenmesiyle tarımda verimin artacağını, çevreye verilen zararın azalacağını, tarımsal üretimde işletme maliyetlerinin düşeceğini, çiftçiye bir çalışma şevkinin geleceğini söyledi.
Burada, projenin devamlılığı ve istismarlara kapalı olması açısından çok dikkatli adım atılması gerektiğini belirten Armağan, şöyle devam etti:
Denetim mekanizması iyi çalışmalı
“Türkiye’de 25 yaşın üzerinde 600 binin üzerinde traktör var. İstismara kapalı, kontrollü ve yıllara yaygın bir plan otomotiv sektörünün önemli bir parçası olan traktör sektörünün üretim eğrisini yıllar boyunca üst seviyelerde tutar. Mutlaka ki üretim artar, ancak ölçek ekonomisi kurallarına göre de maliyetin düşmesi beklenir. (Piyasa nasıl olsa çok iyi, fiyatlarımı artırıvereyim) türü ucuz bir düşünceye sahip imalatçılar kaybeder.
Denetim mekanizması iyi çalışmalı. Eski traktörlerin hurda olarak teslim edildiğinden emin olunmalı. Türkiye’ye 2010 yılında 24,5 milyon ton hurda ithal edildi. Bu proje kapsamında Türkiye, 2,8 milyon ton hurdasını kendisi üretebilir ve ithalatın yüzde 12’sinin önüne geçmiş olunur. Bu, demir çelik ve döküm sanayicilerini de rahatlatır.”
Uygulama tarihi ve detayları belli olmalı
Strateji belgesinde yer alan “‘25 yaş ve üzeri traktörlerin hurdaya ayrılması için hurda bedeli ödenmesi konusunda mekanizma oluşturulması” kararını da değerlendiren Armağan, bu konunun uygulama tarihi ve detaylarının belli olmadığını kaydetti.
Ama yıllardır hükümetler tarafından traktör için uygulanabileceği telaffuz dahi edilmeyen bu gerekliliğin Eylem Planı’na girmiş olmasının çok önemli bir adım olduğunu vurgulayan Armağan, “Önemli bir başlangıç. Tahmin ediyorum ki, uygulama detayları sektör katılımcıları ile beraber saptanacaktır” dedi.
Yol haritası belirlendi
TÜRK Tarım Alet ve Makinaları İmalatçıları Birliği (TARMAKBİR) Genel Sekreteri Selami İleri de şimdiye kadar makina sektörünün yol haritasının olmadığını ve ortaya güzel bir yol haritasının ortaya çıktığını söyledi. İleri, strateji belgesinin hazırlanmasında sektör kuruluşlarının destek verdiğini ve bakanlığın bu görüşleri dikkate aldığını belirterek, şöyle devam etti:
“Bu belge dinamik değil, statik bir belge. Gerektiğinde sektörün görüşü alınarak değişiklikler yapılabilecek. Taleplerimiz değerlendirildi ve bizim açımızdan belgede bir eksiklik yok. sektörün yol haritasının belirlenmesi ve özellikle 25 yaşından büyük traktörler için hurda teşviğinin devletin resmi belgesine girmesi çok önemli.
Ayrıca, sübvansiyonlu kredi ile makina satışlarında, sübvansiyonun oranın artırılması ve yeni kaynaklar bulunması söz konusu. Bunları çok olumlu buluyoruz ve seçimden sonra olumlu gelişmeler bekliyoruz. ”