5 değil 150 kişilik ekip

Güncelleme Tarihi:

5 değil 150 kişilik ekip
Oluşturulma Tarihi: Ekim 24, 2006 00:00

Dünyanın en stresli üç mesleğinden birinde görev alan hava trafik kontrolü çalışanları, bu bayram da tatil yapmadan Esenboğa Havalimanı’ndaki görevlerinin başında olacaklar.

"KULE iniş izni istiyorum.." Filmlerden alışık olduğumuz bu bu diyaloğun aktörleri bayramda da izin yapmadan görevlerinin başında olacaklar. Hava trafik kontrolörleri, dünyanın en stresli üç mesleğinden birini icra ederken, hava trafik kontrolü deyince herkesin aklına yalnızca kule ve kule çalışanlarının gelmesinden dertliler.

Bayrama ilişkin tüm hazırlıkları yaptıklarını söyleyen Esenboğa Havalimanı Hava Trafik Müdürü Şefik Çulcu, "Hava trafik kontrolü dendiğinde herkesin aklına Meydan Kontrol Kulesi gelir. Halbuki, hava trafik kontrol hizmeti Yol Kontrol, Yaklaşma Kontrol ve Meydan Kontrol olmak üzere üç üniteden oluşuyor ve bu hizmetlerde toplam 150 kişi görev alıyor" dedi.

ACİL DURUMA HAZIRLIKLIYIZ

Esenboğa’ya günde ortalama 200 uçağın indiğini belirten Çulcu, bayramlarda bu sayının 250’yi bulduğunu söyledi. "Dolayısıyla iş yükümüz artıyor" diyen Çulcu, "Acil durumlar için takviye personel listemiz var. Onları standby durumunda tutuyoruz. Böylece acil bir durum yaşansa bile hizmette aksama olmuyor" bilgisini verdi. Hava trafik kontrolüyle ilgili bilgi veren Hava Trafik Başkontrolörü Ömer Faruk Koza da, şunları söyledi:

"Hava Trafik Kontrolörü, kendi sorumluluk sahasında uçmakta olan ya da bir havalimanı veya hava meydanındaki tüm hava trafiğinden sorumlu kişidir. Bir hava kontrolörü çalışırken, radar monitöründe ya da meydan kontrol kulesinde göz ile hava taşıtlarını takip ederken, algılama, dikkat ve konsantrasyon unsurlarını bir arada ve yüksek düzeyde tutmalıdır. Pilota verilen talimatta yapılabilecek en küçük hata, uçağın başka bir uçakla havada çarpışmasına ya da yakın geçmesine sebebiyet verebilir. Mesleki sorumluluğun en yüksek derecede olduğu Hava Trafik Kontrol Mesleği, ABD üniversitelerinde yapılan araştırmalar sonucunda en stresli üç meslek arasında yer almıştır.

Hava Trafik Kontrol Hizmeti; Yol Kontrol, Yaklaşma Kontrol ve Meydan Kontrol olmak üzere üç üniteden veriliyor. Hava trafik kontrol hizmetinde amaç, hava taşıtlarının birbirleri ya da her türlü mania ile çarpışmasını önlemek, hızlı ve güvenli hava trafik akışı sağlamak.

Ülkemizde yol kontrol hizmeti de, tamamı radar kaplama alanı dahilinde olan Ankara, İstanbul ve İzmir A. Menderes (İstanbul ACC adına) hava limanlarından veriliyor. Örnek olarak Singapur’dan kalkış yapıp İngiltere’ye uçmakta olan B747 tipindeki bir uçak, Türk hava sahasından geçerken Ankara ve İstanbul yol kontrol merkezlerinden yaklaşık bir saat 35 dakika radar kontrol hizmeti alıyor.

Askeri hava trafiği de bizde

Meydan kontrol hizmeti ise, Bir havalimanı-meydanında uçağın park yerinden çıkıp kalkışını tamamlayana kadar ya da inişinden park yerine gidinceye kadar olan süre içerisinde verilen hava trafik kontrol hizmetidir. Ülkemizde 14 adet yaklaşma kontrol ofisi ve 29 meydan kontrol kulesinde görev yapan 567 hava trafik kontrolörü, Türk hava sahasında uçuş düzenleyen sivil ve askeri hava trafiğine 24 saat her türlü meteorolojik koşulda, ICAO standartları doğrultusunda kontrol hizmeti sağlıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!