Güncelleme Tarihi:
Ankara’da, gabari 4.5 metre yükseklikte olan yaya üst geçitleri ile köprülü kavşaklara, aşırı yüklü kamyon ve TIR’lar çarparak zarar veriyor. Meydana gelen kazalar trafikte tehlikeye neden olurken, onarım çalışmalarına da ciddi bütçe ayrılıyor. Azami yükseklik sınırı olan 4.5 metre kuralına uyulmadığını belirten Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı ve Fen İşleri Daire Başkanı Vedat Üçpınar, sürücülerin daha dikkatli olması gerektiğini belirterek, şunları söyledi:
DİKKAT VE DENETİM EKSİKLİĞİ
“Karayolları yönetmeliğinde ‘4-4.5 metrenin üzerinde yüklema yapılamaz’ diyor. Yani üst geçit ve köprülerin yükseliği standart 4.5 metrenin üzerinde olmalı. Ankara’da 200’ün üzerinde yaya üst geçidi ve 300 civarı köprümüz var. Hepsi de 4.8 ve 5 metre üstü. Ama insanlar ya damperi açık unutuyor ya da fazla yükleme yapıyor. Gelip, üst geçitlere çarpıyor. Bu konuda muzdaribiz. Zarar gören üst geçitlerin onarımları hızlıca yapılıyor ama önüne geçemiyoruz. Gabari denetimi, trafikte araç durdurma yetkisi olan polis ve Karayolları’nda. Bu konuda sürücülerin daha dikkatli olması ve denetimlerin artırılması gerek.”
ÇARPTILAR TAKILDILAR YIKTILAR
Son olarak Hürriyet Ankara’nın 14 Şubat 2017 tarihinde ‘Sac levha düşebilir’ manşetiyle gündeme getirdiği Protokol Yolu’ndaki üst geçide, aşırı yük taşıyan kamyon ve TIR’ların zarar verdiği ortaya çıktı.
Hafızalarda kalan benzer kazalardan bazıları şunlar:
* Ağustos 2015: Etlik Caddesi’ndeki üst geçit, üzerinde iş makinesiyle ilerleyen ASKİ kamyonunun çarpması sonucu çökmüştü.
* Haziran 2016: Yenimahalle Bağdat Caddesi’nde seyreden prefabrik ahşap ev yüklü kamyon, yaya üst geçidinden geçerken kaza yaptı.
* Ekim 2016: İstanbul Yolu’nda damperi açılan hafriyat kamyonunun çarpması sonucu kullanılamaz hale gelen yaya üst geçidi Büyükşehir Belediyesi’nce onarıldı.
*Gabari: Motorlu veya motorsuz taşıtların köprülerin altından rahatça geçebilmeleri için en yüksek boyutları belirten ölçüler.