Oluşturulma Tarihi: Ekim 02, 2009 00:00
Servislerde taşıtların yaşını düzenleme mahkemelik oluyor. Makine Mühendisleri Odası, “trafik kazası” görünümünde cinayetlere karşı yargıya gidileceğini açıkladı.
TMMOB Makine Mühendisleri Odası’ndan yapılan yazılı açıklamada, Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde yapılan değişikliklerin, bilimsel-teknik gerekliliklerin çok gerisinde kaldığı gerekçesiyle dava açılacağı bildirildi. Oda’dan yapılan açıklamada, şöyle denildi: “
Trafik kazası görünümündeki cinayetlere yol açılmaması için yönetmelik hemen değiştirilerek araç yaşı üst sınırı 10 olmalı, rehber personel ve sürücüler teknik eğitimden geçirilmeli ve psikoteknik yeterliliğe haiz olmaları sağlanmalıdır.”
“Teknolojideki gelişmeler yolcu taşımasında kullanılan taşıtlara da yansımakta ve her geçen gün sürüş, fren, viraj güvenliği daha iyi, daha konforlu, daha az yakıt tüketen araçlar üretilmektedir” denilen açıklamada, Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde yapılan değişikliklerin bu açıdan oldukça sorunlu ve yanlış olduğu vurgulandı.
Teknik açıdan geri bir adım
Okul servisi olarak kullanılacak bir aracın trafik güvenliği ve yolcu emniyeti açısından taşıması gereken özellikler belirlendiği anlatılan açıklama şöyle devam etti: “20 yaş üst sınırındaki araçlar, “Kararlılık, Devrilme ve Dayanım Deneyleri”ne teknik anlamda uygunluk sağlayabilecek durumda değildir. AB standartlarına gönderme yapan AİTM Yönetmeliğinde belirtilen bu şartları 20 yaş üst sınırındaki araçların sağlayamayacağı açıktır. Büyükşehir Belediyesi Yönetmelikleri ile şehir içi yolcu taşımacılığında kullanılan minibüs ve otobüsler için dahi 5 ve 15 gibi yaş şartları getirilirken okul servisleri için 20 yaş uygulamasına geçilmesi teknik açıdan çok geri bir adım anlamına gelmektedir.
ABS olmayan araçlar
“Çocuklarımızı taşıma izni verilebilecek 20 yaşa kadar eski servis araçlarının çoğunun frenlerinde ABS (Anti-Blokaj Sistemi) bulunmuyor. Oysa ABS’nin trafik güvenliği açısından yararlarının ne olduğu bilinmektedir ve bu nedenle 2004 Temmuz ayından itibaren ithal veya imal edilen okul servislerinin dahil olduğu M2 sınıfı minibüs ve M3 sınıfı midibüs/otobüs araçlarında zorunlu tutulmuştur. AB mevzuatlarında ABS’den sonra ESP’nin (Elektronik Stabilite Programı) zorunlu olması tartışılmakta ve insan taşımacılığında yönelim ESP’li araçlara doğru kaymaktadır. Direksiyon sisteminde de benzer teknolojik yenilikler ile yüksek sürüş, viraj güvenliği ve konforu araçlarda aranırken ülkemizde teknik olarak daha geri ve güvenlik donanımları zayıf olan araçlara okul servisi izninin verilmesi çok geri bir adımdır.”