Güncelleme Tarihi:
AFYONKARAHİSAR (AA) - CANAN TÜKELAY - Afyon Kocatepe Üniversitesi (AKÜ) Teknoloji Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hüseyin Bayrakçeken, "Kış lastikleri, sürüş güvenliği bakımından kar, buz gibi durumlar beklenmeden hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğü her durumda kullanılması gerekiyor" dedi.
Prof. Dr. Bayrakçeken, AA muhabirine yaptığı açıklamada, dünyadaki iklim değişikliği, aşırı yağmur ve yoğun kar yağışları gibi meteorolojik etmenlerin taşıt sektörünü de etkileyerek lastik gibi parçalar üzerindeki çalışmaları artırdığını söyledi.
Nano-teknoloji, yeni materyaller, yeni hammaddeler gibi çalışmalarla lastik teknolojisinin hızla geliştiğini vurgulayan Prof. Dr. Bayrakçeken, şöyle konuştu:
"Her türlü yol şartlarında, sürekli, etkili ve konforlu sürüş önem kazanmıştır. Birçok Avrupa ülkesinde Avusturya, Almanya, Estonya, Finlandiya, Romanya, İtalya, İsveç ve Norveç'te trafik güvenliği bakımından kasım ve nisan ayları arasında kış lastiği kullanımı zorunlu hale getirilmiştir. Ülkemizde ise 2012 yılında yayımlanan yönetmelikle kış lastiği zorunluluğu getirilmiştir."
Prof. Dr. Bayrakçeken, hava sıcaklığının 7 derecenin altına düştüğü zamanlarda, yaz lastiklerinin malzemesinin sertleşmesi sonucunda yola tutunmasının azaldığını ifade ederek kış lastiklerinin özel profillerinin yanı sıra üretildikleri silica esaslı malzeme sayesinde, 7 derecenin altındaki soğuk hava şartlarında dahi, kuru asfalt, kar ve buzlu yol şartlarında yola tutunduklarını belirtti.
-Kar lastiğ yanlış algılanıyor
Halk arasında "kar lastiği" olarak ifade edilen lastiğin aslında kış lastiği olup, kar lastiği "kar yağdığında kullanılacak" gibi bir anlam çıkartılmasının yanlış sonuçlar ortaya koyduğunu dile getiren Prof. Dr. Bayrakçeken, "Kış lastikleri, sürüş güvenliği bakımından kar, buz gibi durumlar beklenmeden hava sıcaklığı 7 derecenin altına düştüğü her durumda kullanılması gerekiyor" diye konuştu.
Lastik boyutları, diş derinliği gibi faktörlere bağlı olarak karlı zeminde kış lastiği kullanıldığında fren mesafesinin düştüğünü anlatan Prof. Dr. Bayrakçeken, aracın 100 kilometre hızla giderken kaygan yolda durma mesafesinin, yaz lastiğine göre yaklaşık 25 metre daha kısa olduğunu aktardı.
-Dört tekerleğe de kış lastiği
Prof. Dr. Bayrakçeken, kış lastiklerinde yakıt tüketiminin en az C-E arasında, ıslak zeminde yolda tutunmanın ise C seviyesinde olması gerekli olduğunu vurguladı. Yasal zorunluluk olmamasına karşın binek taşıtlarda da kış lastiği kullanılmasının trafik güvenliği bakımından önemli olduğunu aktaran Prof. Dr. Bayrakçeken, piyasada 4 mevsim olarak ifade edilen lastiklerde kışın, kış lastikleri kadar yeterli performans sağlayamadıklarını savundu.
"Kış lastikleri sadece çekici tekerleklere değil 4 tekerleğe de takılmalıdır" tavsiyesinde bulunan Prof. Dr. Bayrakçeken, "Taşıtlar arkadan kaydıklarında spin atma riski nedeniyle tehlikeli durumlar ortaya çıkabilmektedir. Bu nedenle özellikle önden çekişli araçlarda sadece çekici tekerleklere kış lastiği takmak sakıncalıdır" dedi.
-Kış lastiği kazaları azaltır
Kış lastiği kullanımının yaygınlaşması ile trafik kazalarında sayısal olarak azalmanın yanı sıra can ve mal kayıpların da önemli ölçüde düşme sağlanacağına dikkati çeken Prof. Dr. Bayrakçeken, "Öndeki taşıtta kış lastiği varsa daha kısa mesafede duracağı için arkadaki taşıtta eğer kış lastiği yoksa kaza yapma ihtimali daha yüksektir" diye konuştu.
Prof. Dr. Bayrakçeken, kış ve yaz lastikleri için ayrı ayrı jant kullanılmasını tavsiye ederek, diğer şekilde lastiklerin değişimi esnasında jant lastik kenarlarına zarar verilebildiğini sözlerine ekledi.