Güncelleme Tarihi:
İNŞAAT Mühendisleri Odası (İMO) Adana Şube Başkanı H.Çağdaş Kaya, yükselen ve büyüyen Adana'da ulaşım sorununun da olabildiğince arttığına dikkat çekti.
Yaşar Kemal Kültür Merkezi'nde düzenlenen '12'nci Ulaştırma Kongresi' kapsamında 'Adana Kent içi Ulaşım Sorunları' konulu sunum gerçekleştiren Kaya, sorunların çözümü için insan odaklı ulaşım politikalarının yürütülmesi ve geliştirilmesi gerektiğini vurguladı.
Ülkemizde ulaşım, özel araç kullanımını özendiren politikalarla yürütüldüğünü kaydeden Kaya, Adana'da her yıl trafiğe katılan araç sayısının katlanarak arttığını söyledi. 2006'da Adana'da trafiğe katılan otomobil sayısının 8 bin 844 olduğunu ancak 2016 yılında bu sayının 15 bin 579'a yükseldiğini dile getirdi. Adana'da trafiğe katılan otomobil oranının 10 yılda yüzde 76 arttığını belirten Kaya, Türkiye İstatistik Kurumu'nun Ocak 2017 verilerine göre kentte toplam motorlu araç sayısının 613 bin 373'e ulaştığını kaydetti.
Kaya, 319 belediye otobüsü, 419 özel halk otobüsü ve bin 87 minibüsün bulunduğu Adana'da çok sayıda küçük işletmeci, entegre olamayan toplu taşıma, işlevsiz hafif raylı taşıma sistemi, yerel yönetimlerin etkinliğinin yetersizliği, yağmurda daha da kötüleşen altyapı çalışmaları ile sıklıkla yeniden kazılan yolların yarattığı sıkıntılardan oluşan bir yığın sorun bulunduğunu vurguladı.
SORUNLU BİR TRAFİK OLGUSUYLA KARŞI KARŞIYAYIZ
Hızlı ve çarpık kentleşmenin sonucu olarak, bugün Adana'da oldukça sorunlu hale gelen, 'ulaşım ve trafik' olgusuyla karşı karşıya olunduğunu belirten Kaya, "İhtiyacımız; toplumun yapısına ve yararına uygun olan ulaştırma politikaları ve bu anlayışın sonucu oluşturulacak ulaşım planlamasıdır. Maalesef, Adana'nın tek ulaşım plan çalışması, bundan 25 yıl önce 1992 yılında yapılan 'Adana Kent İçi ve Yakın Çevresi Ulaşım Etüt' çalışmasıdır. Bu, bir plan değil, etüt çalışmasıdır" dedi.
ULAŞIM PLANI ZORUNLU İHTİYAÇ
Adana'nın ulaşım planına ihtiyacı olduğunu ve bu planın zorunlu olduğunu ifade eden Kaya, şunları söyledi:
Elbette ki ulaşım planlaması, şehrin nazım imar planları ve diğer ilgili üst ölçekli planlarıyla eşgüdümlü ve uyumlu olmalıdır. Adana'da bu uyumun yaratılmasında ve sağlıklı bir ulaşım planı hazırlanmasında aşılması gereken engeller de vardır: merkezi yönetimin kentlerde resen plan ve uygulama yapması (örnek: Adliye, Şehir Hastaneleri, Stadyum); gerek alan gerekse bina bazındaki kentsel dönüşüm projelerinin yoğunluk artırıcı, bir bölgede yığılma yaratmaya yol açan sorunları; yerel yönetimler üzerindeki baskılar (örnek dolmuş, özel halk otobüsü (ÖHO) düzenlemeleri, AVM'lerin yerleri) bu engellerin başta gelenleridir."
İNSAN ÖNCELİKLİ BİR ULAŞIM PLANLAMASI YAPILMALIDIR
Adana'da ulaşımın iyileştirilebilmesine yönelik görüşlerini de paylaşan Kaya, şu ifadelere yer verdi:
"Motorlu taşıt trafiğini kent merkezlerine davet eden uygulamalardan kaçınmalıyız, Bugün Avrupa'nın birçok metropolünde kent merkezine yönelen yollardaki taşıt yoğunluğunu kontrol edebilmek için, var olan otopark alanları azaltılmakta ve kent merkezine artık katlı otopark ve katlı kavşak gibi göreceli çözümlerden vazgeçilmektedir. Çözüme yönelik sürdürülebilir ulaştırma politikaları yürütülmesi ve sağlıklı bir ulaşım ana planı hazırlanması gerekmektedir. Ulaşım ana planı çalışmasında; ulaşım planı, çevre düzeni planı, nazım imar planı, sakınım planı ve uygulama imar planları ile uyum, koordinasyon ve eşgüdüm içerisinde olmalıdır. Bu planlar; gelecekteki gelişmeler öngörülerek, mevcut ve gelecekteki ulaşım talebinin gerçekçi büyüklük ve nitelikleri belirlenerek hazırlanmalıdır. Adana'nın geleceğini düşünen, kent ve çevresinin mevcut koşullarını, karakteristik özelliklerini ve gereksinimlerini dikkate alan, araç öncelikli değil insan öncelikli bir ulaşım planlaması yapılmalıdır. Ayrıca uygulamalar ve sonuçları sürekli izlenerek, bu plana sürdürülebilir, dinamik bir karakter kazandırılmalıdır. Buna göre ulaşım ana planı 5 yıl aralıklarla revize edilmelidir."
ADANA, (DHA)
FOTOĞRAFLI