Bolu Tüneli Roma’da!..

DEVREYE İtalya Başbakanı Berlusconi giriyor. AKP lideri Erdoğan da, sorunu çözeceğine söz veriyor. Hem Roma'da, hem Kopenhag'daki görüşmede. Ancak, bugüne kadar çözüm filan hak getire!..

Geçenlerde TÜSİAD Başkanı Tuncay Özilhan Ankara'daki bürokratik uygulamaların insanları nasıl bıktırdığını anlatırken, ''ben yabancı sermayenin yerinde olsam, Türkiye'ye gelmem'' diyor!.. İşte, bu sözün doğruluğunu kanıtlayan Bolu Tüneli ile ilgili uygulama, bugünlerde sadece ekonomik değil, aynı zamanda diplomatik sorun kaynağı.

Ankara-İstanbul arasındaki ekspres karayolunun bitmesi, yıllardır Bolu Tüneli'ne takılıyor. Bolu'da tünel açılacak, Ankara-İstanbul arası üç, dört saate inecek, ama ne mümkün!..

Bolu Tüneli'nin yapımı, 1990'da, (bir ay sonra tam onüç yıl olacak), İtalyan Astaldi firmasına ihale ediliyor. Proje, 1998'de Astaldi-Bayındır Ortak Girişimi'ne devrediliyor. Ancak, 2001 ortasında Bayındır A.Ş.'nin alacaklıları, bu ortaklıktan doğmuş ve doğacak kar payına haciz koyduruyor. Ortaklığın tasfiyesi için dava açılıyor.

Ankara 7. Asliye Ticaret Mahkemesi 18.10.2001 tarih ve E.2001/421, K.2001/665 sayı ile ortaklığın feshine karar veriyor. Yargıtay 13. Hukuk Dairesi 19.3.2002 tarih ve E.2002/101, K.2002/2799 sayı ile fesih kararını onaylıyor.

Bunun üzerine, Karayolları Genel Müdürlüğü ile Astaldi arasında 14.11.2002 tarihinde bir anlaşma imzalanarak, Astaldi tüneli tek başına tamamlamakla görevli kılınıyor.

İyi de, tünelin bitmesi için, İtalyan firmasına hak ettiği paranın ödenmesi gerekiyor. Ancak, para bir türlü ödenmiyor. Tünel yerinde sayıyor. Neden?.. Bu hükümet döneminde de, araya birileri mi giriyor?.. Kim engelliyor?.. Bilinen hastalıklar mı?.. Soru bu!..

Bundan rahatsız olan Berlusconi, Astaldi'nin 2001'den bu yana devletten hiç para alamadığını, yaptığı işler karşılığında, alacağı toplam paranın 80 milyon doları bulduğunu belirtiyor. Erdoğan'dan çözüm istiyor.

ERDOĞAN UYARIYOR

Erdoğan
, Ankara'da ilgili bakanlıkları uyarıyor. Bayındırlık Bakanlığı elindeki mahkeme kararlarına rağmen, yeniden hukuk yoluna başvuruyor. Yeniden sil baştan mı?.. Tüneli, dolayısıyla ödemeyi yokuşa sürmek için mi?.. Yoksa, birileri mi kovalıyor bu işi?.. Neden?..

Bayındırlık Bakanlığı Başbakanlığa bir yazı yazarak, görüş istiyor. Gerçekten Astaldi-Bayındır Ortak Girişimi sona erdi mi?.. İşin sahibi gerçekten Astaldi mi?.. Para ödenir mi?..

Başbakanlık, Danıştay'a soruyor!.. Danıştay Birinci Dairesi E.2002/167, K.2002/174 sayı ile geçenlerde görüşünü bildiriyor:

''Ortak Girişimin Ankara Asliye Ticaret ve Yargıtay 13. Hukuk Dairesinin ilamına göre sona erdiği açıktır.(...) Bolu Dağı geçişinin Astaldi tarafından yapılması zorunlu hale gelmiştir. (...) Ortak Girişim ortaklarının kendi iç çelişkisi olarak, tasfiyenin uzun zaman alacak olması, ülkemiz için büyük önem arzeden projenin kamu hizmetine sunulmasını ciddi şekilde etkileyecek olması dikkate alındığında, işin bir an önce bitirilmesini gerekli kılmaktadır.''

Daha önceki yargı kararlarına ek, şimdi Danıştay da tünel yolunu açıyor!.. Hálá, çıt yok!.. Erdoğan'ın verdiği söz havada kalıyor.

Bolu Dağı'na kar yağıyor. Kar, tüneli ve yabancı sermayeyi çoktan kapatıyor!.. Ne gam!..
Yazarın Tüm Yazıları