Kolektif suç

BU kazaları hazırlayan uzun bir geçmiş var. Bu lokomotifler 1989’da Bosna Hersek’ten alındı... Lokomotiflerde ATS fren sistemi yok.

Gerek raylarda gerek travers bağlantılarında gizli, görünmeyen çatlak ve oynaklar var. Yağmurda veya kötü hava şartlarında sinyalizasyon sistemi arızalanıyor. TCDD’ye 10 yıldan beri personel alınmıyor, personel iyileştirmesi yapılmıyor. Bazı bölümlerde uzman gerekirken geçici işçi çalıştırılıyor. Üç kişinin yapabileceği işi bir kişi yapıyor. Geçmişte 40 bin olan personel sayısı bugün 15 bine düşmüş durumda; 1940’lardan beri çivi çakılmayan bir kurum TCDD; facianın acı bilançosu ortada.Bunları söyleyen 17 yıllık makinist Mithat Ercan; konuşturan da Habertürk’ten Taki Doğan... Bu açıklamalara şaşırıyor. Taki Doğan ‘Kimliğini gösterir misin?’ diyor. Ercan kimliğini gösteriyor. ‘Gebze’de oturuyorum, yarın sabah (bu sabah) yola çıkacağım’ diyor.

Pamukova’daki kazanın makinistinin 22 günde bir gün izin yapabildiğini, kazadan bir gün sonra meslektaşının kayınpederinin öldüğünü anlatırken yaşadığı koşulların ne kadar güç olduğu görülüyor.

Taki Doğan soruyor:

- Bu kaza neden oldu?

-
40 yıldır yatırım yapılmayan, altyapısı yetersiz kalan, personeli dışlanan bir kurumda iktidar birtakım şeyler yapmak istedi ve sistemi zorladı... ANAP, DYP, MHP döneminde de böyleydi. Faciaların nedeni yatırımsızlık ve ilgisizliktir.

- Çarpıcı açıklamalar yapıyorsunuz, nasıl cesaret ediyorsunuz?

-
Biz sendikacıyız (Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası). Manzara ortada iken neden konuşmayalım. Yorgunuz, moralimiz yok. Evden vedalaşıp çıkıyor, kelle koltukta gidiyoruz. AKP, teknolojik yenilemeye gitmedi, bakım ve işletme sorunlarını çözemedi; sadece makyaj yaptı, yüzüne gözüne bulaştırdı.

Ömrü veren de alan da Allah

TAVŞANCIL kazasından iki gün önce Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım tepkili konuşuyor: ‘Tren seferleri başladı, bir haftadır biletler yok satıyor. Hani tren emniyetsizdi, tehlikeliydi? Bir aksaklık çıktı. Daha nedeni de belli değil. Kıyamet kopartılıyor.

Sayın Bakan’a bu kaçıncı nazar!

TCDD’den açıklamalar

Demiryolları’na AB hangi katkıları yapıyor

- ‘TCDD, AB’nin 4 milyon Euro’sunu ne yaptı?’
başlıklı yazınızda sözü edilen Demiryolu Taşımacılığı Sektörünün Yeniden Yapılandırılması ve Güçlendirilmesi Projesi, AB komisyonu fonlarından desteklenen bir proje olup Ulaştırma Bakanlığı ve TCDD Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmektedir.

AB Mali İşbirliği çerçevesinde, AB Komisyonu tarafından finanse edilen söz konusu projenin toplam maliyeti 4.7 milyon Euro’dur. AB Komisyonu payı 4.2 milyon Euro, TCDD katkısı ise 477 bin Euro’dur. Bu miktar (AB Komisyonu katkısı) TCDD’nin kasasına doğrudan girecek bir para değildir. Bu para TCDD’nin alacağı malzeme ve hizmetlerin karşılığı olan AB’nin onayladığı şartnameye göre ve AB’nin yetkilendirdiği Merkezi İhale ve Finans Birimi tarafından yapılacak ihale sonucunda kazanan firmaya yaptığı işler karşılığı ödenecek paradır. Bu harcamalar AB Sayıştayı’nın denetimine tabidir. Bu sebeple bu paraların amacı dışında kullanılması mümkün değildir.

Projenin üç bileşeni mevcut olup, her bir bileşeni şartnamesinin AB Türkiye Delegasyonu tarafından onaylanması zorunluluğu ile Merkezi İhale ve Finans Birimi ihalesinin yapılması gerekmektedir. Projenin birinci bileşeni olan ‘Demiryolu Sektörünün Organizasyonu-Eşleştirme Projesi’nin ihalesi yapılmış olup, kazanan ülke ile sözleşme imza aşamasına gelinmiştir. Projenin ikinci birleşeni olan ‘Mali Bilgi Yönetimi’ (FMIS) şartnamesini Nisan 2004 tarihinde, üçüncü bileşeni olan (Yeni TCDD Organizasyonu ve Hükümetle Mali İlişkiler) şartnamesi ise Haziran 2004 tarihinde hazırlanarak AB Türkiye Delegasyonu’na gönderilmiş olup onay beklenilmektedir.

İlahiyatçı yok

TAVŞANCIL
kazasından önce yazdığımız yazılara TCDD Genel Müdürlüğü’nden gelen açıklamalar şöyle:

- ‘Bekri Mustafa Sultanahmet Camii’ne imam olursa’ (11.8.2004) yazınızda, eğitimine ve uzmanlık alanına bakılmadan üst düzey atamaların yapıldığını ve bir İlahiyatçının da Demiryolları’nda görevlendirildiği iddia edilmektedir. TCDD üst yönetiminde iddia edildiğinin aksine İlahiyatçı bulunmamaktadır.

Yöneticilerimizden; TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman İTÜ mezunu olup makine mühendisidir. Bunun yanı sıra genel müdür yardımcılarımızdan Tayyar Hindistan Ankara İTİA, Erol İnal Gazi Üniversitesi Mimarlık Mühendislik Fakültesi, Ali Kemal Ergüleç Ankara DMMA, Şinasi Kazancıoğlu ise Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans mezunudur.

Kompartımanda tüple çay pişiriliyor

9
Ağustos gece 2.30 sıralarında Yozgat-Yerköy istasyonundan Ankara’ya bilet istedim. Gişe memuru numaralı bilet olmadığını ama yer bulabileceğimi söyledi. Saat 3.30 sıralarında 4 Eylül Mavi Ekspresi geldi. Bayağı güzel bir tren, çağa uygun, ama içi öyle değil. Yolcular bindi. Trende hiç yer yoktu ve insanlar yerlerde yatıyordu. TCDD eğer çağdaş bir çizgi istiyorsa neden ‘Biletimiz kalmadı’ denmiyor? Personel insanlara farklı muamele ediyor, laubali konuşuyorlardı; ‘Bana ne kardeşim, burası yasak, ayakta duramazsın. Kafamızı bozma...’ gibi... Sigara içilmez denilen bölümde sigara içiyorlardı. En garibi tren şefi koridorda piknik tüpünü yakmış, çay pişiriyor. Bu bir tehlike değil mi? Ulaştırma Bakanı ve TCDD, çağdaş ulaşımdan söz ediyor, güvenliği sağladık diyor. Gülüp geçiniz.

Selim TÜRKER

Biliyor musunuz

1906’
da ilk kez Atina’da yapılan Olimpiyatlara katılan ilk Türk atletin Vahram Papazyan olduğunu... Olimpiyadlarda madalya kazanan ilk Türk bayan sporcumuzun Hülya Şenyurt (Judo-1992) olduğunu... Türkiye adına ilk altın madalyayı (Güreş-1936) Yaşar Erkan’ın, ilk gümüş madalyayı (Güreş-1948) Hamit Balamir’in, ilk bronz madalyayı (Güreş-1936)

Mersinli Ahmet’in kazandığını... Türkiye’nin bugüne kadar 33 altın, 16 gümüş ve 15 bronz madalya aldığını...

Biliyor musunuz?

MESAJ PANOSU

BAKIRKÖY
Devlet Hastanesi’nin, hastane girişindeki yeşil alandaki ağaçları keserek hastaneyi genişletmesini protesto etmek amacıyla Bakırköy Ruh ve Sinir Hastalıkları Hastanesi personeli saat 12.00’de Başhekimlik binası önünde toplanıyor.

FATİH Köprüsü’nde akşamları Avrupa yakasından Anadolu’ya geçişte sabahları da tersine ek şerit uygulaması yapılıyor. Fakat ek şeride geçmek isteyenler OGS gişelerinin önünde yığılıyorlar. Trafik, Ümraniye’ye kadar uzanıyor. Karayolları bunu hiç görmez mi?

Sezai İPEK

YEŞİLKÖY Polat ve Çınar Otellerinde düğünlerde ‘kaymakamlıktan izinli’ havai fişek gösterileri yapılıyor. Bu otellerin yakınında International Hospital var; yatan hastaların durumu hiç düşünülüyor mu? Demokratik haklar diğerlerini düşünmeden kullanılırsa, toplum dayanışma içerisinde yaşayabilir mi? Başhekim hastalarını hiç düşünmez mi?

Seher SAYDAM
Yazarın Tüm Yazıları