İmtiyazlı ortaklık hikâyesi

Ülkemizin AB’ye üyelik konusunda imtiyazlı ortaklık görüşü, çok eskilerde, Helmut Kohl’un başbakanlık döneminde başlar. 1989’da AB Karma Parlamento Komisyon Eşbaşkanlığı’nı yürüttüğüm dönemde bu konu ilk defa Hıristiyan Demokrat Partili bir milletvekili (Merkel’in partisi) tarafından dile getirilmişti.

Haberin Devamı

Merkel, başbakan olarak 2000’li yılların başında Türkiye’ye ilk geldiğinde yaptığı toplantıda imtiyazı ortaklık önerisini tekrarlamıştı. “İmtiyazlı ortaklığın ne olduğunu anlamamız için elinizde bize sunabileceğiniz bir rapor var mı?” soruma, yardımcısına danışarak “Şu anda elimizde değil ama 2 hafta içerisinde size ulaştırırız” cevabını verdi.

Bir ay sonra, o toplantıda da bulunmuş olan Ankara’daki Alman büyükelçisine bir yazıyla Şansölyeden herhangi bir cevap almadığımı belirttim. Kısaca “Talebiniz Bonn’a iletildi” dendi. Daha sonra başbakanlığa gönderdiğim mektuplar cevapsız kaldı. İşin özeti şudur: Almanya başta olmak üzere Türkiye’ye tam üyelik dışında ne sunabilecekleri hususunda AB’nin kendisinde ve diğer hiçbir AB ülkesinde veya bir AB kurumunda, üniversitesinde taslak halinde dahi bir rapora veya ön çalışmaya rastlamadım. Varsa da erişemedim.

Haberin Devamı

Sayın Merkel’in imtiyazlı ortaklık teklifinin iyi niyete dayandığına kesinlikle inanıyorum. Ama ne yazık ki altı boş bir öneri. 5 yıldır 4 milyon Suriyeliye en insani koşul ve olanakları sağlayan Türkiye’nin kıymetini bilmeyen, Birleşmiş Milletler’in 4 ayrı kararına imza atarak Karabağ’ın Azerbaycan toprağı olduğunu kabul eden ülkelerin “Türkler Ermenistan topraklarını işgal ediyor” diye çığlık attıkları, 25 yıllık Gümrük Birliği’nin yenilenmesini dahi gündeme almayan bir AB’de basit bir raporu dahi olmayan imtiyazlı ortaklık önerisi havanda su dövmekten öteye gitmez.

Bülent AKARCALI-Eski milletvekili ve bakan

OTOYOL ÜCRETLERİ VE MÜCBİR SEBEP

BİRÇOK kamu tesisi, özel şirketlere yaptırılıyor ve bunlara para kazanma garantisi veriliyor.

Otoyol köprüler ve tünellerde ‘araç geçiş’, havalimanı gibi ulaşım yerlerinde ‘yolcu garantisi’, hastanelerde ‘hasta’ garantisi gibi... Geçsen de geçmesen de hasta olsan da olmasan da bu paraları ödüyorsun. Üstelik bu yerlerin ücretleri çok yüksek. Örneğin İstanbul’dan Osmangazi Köprüsü’nden İzmir otoyol geçişi 367 lira, uçakla gitsen daha ucuz. Bir diğer şaşırtıcı gerçek: Garantili kazanç sağlayan bu yerlerin yapım ücreti, uzay yolculuğundan bile daha pahalı. Mars’a gidişin maliyeti 2.8 milyar dolar iken, İzmir Otoyolu’nun maliyeti 11 milyar dolar. Yani özel şirketlere İzmir’e otoyol yaptırana kadar, Mars’a 4 kere gidip gelebilirsin.

Haberin Devamı

Yetmedi, mücbir sebep, yani beklenmeyen, olağanüstü hal durumlarında bu ücretlerde hiçbir ayarlama yapılmıyor. Salgın hastalık çıksa, geçiş ve kullanım yasakları gelse, bu hizmetler kullanılmasa bile yüksek ödemeleri yapıyorsun.

Bütün dünyayı saran salgın hastalık döneminde, işçilerin ücretlerinde bile ayarlama ve düşüş yapılırken, bu yerlerde hiçbir ayarlama yapılmıyor. Sokağa çıkma yasağı, ulaşım yasakları konmasına rağmen otoyollardan, köprülerden geçmeyen araç ve yolcu ücretlerinin tamamı ödeniyor. Oysa hukuk ve yasalara göre ‘mücbir sebep’ denilen, beklenmeyen ve olağanüstü durumlarda bu ayarlamanın yapılması zorunludur. Yasalara aykırı şekilde, haksız ve fazladan ödenen bu miktarlar için bu ödemeleri alanlar kadar, ödemeleri yapanlar da sorumludur. Ödenen paralar, ödemeleri yapan ve alanlardan müşterek ve müteselsil olarak tahsil edilmeli, geri alınmalıdır.

Haberin Devamı

Avukat A. Erdem AKYÜZ

GÜNÜN SÖZÜ

“KAPİTALİST ekonomi hepimizi tuzağa düşürdü.”

Dr. Agah AYDIN-Psikoterapist, psikiyatrist

MESAJ PANOSU
ÇYDD 32 yaşında!

1989’da Prof. Dr. Türkan Saylan ve bir grup aydın tarafından kurulan ve 92 binden fazla kız öğrenciye eğitim desteği sunan ÇYDD’nin, 32 yıllık mücadelesini anlatan Prof. Dr. Ayşe Yüksel, “‘Ben okumak istiyorum ama ekonomik koşullarım buna yetmiyor’ diyen kimse kalmayana kadar çocukların yanlarında yer almak istiyoruz” açıklamasını yaptı.

KADIN Oyunları Festivali; 1-5 Mart’ta Bandırma Barış Manço Kültür Merkezi’nde, 4-11 Mart’ta Ankara AST Bilkent Sahne’de, 23-27 Mart’ta Ayvalık Vural Sineması Nejat Uygur Sahnesi’nde seyircili olarak, dijital gösterimi Çanakkale Belediyesi sosyal medya hesaplarından 8-17 Mart tarihleri arasında tüm Türkiye’den izlenebilecek. Ramize Erer’in karikatür sergisinin yer alacağı festival gelirinin bir bölümü, ‘Kadın Cinayetlerini Durduracağız Platformu’na aktarılacak.

Haberin Devamı

SÜT YERİNE BETON!

İstanbul Veteriner Hekimler Odası (İVHO) Başkanı Prof. Dr. Murat Arslan, ‘Kanal İstanbul’ güzergâhında bulunan Arnavutköy ilçesinde yapılacak bazı düzenlemelerin hayvancılık ve tarımsal üretim faaliyetlerine büyük darbe vuracağını belirterek, Arnavutköy İlçe Umumi Hıfzıssıhha Meclisi’nin aldığı bölgenin bazı mahallelerinde bulunan hayvan ahırlarının hazirana kadar boşaltılması kararına tepki göstererek “Kararla bölgede yaşayan ve başka bir geçim kaynağı bulunmayan üreticiler inşaat rantına feda edilmişlerdir” dedi.

‘YENİ ve En Yeni Müzik Festivali’ 26-28 Şubat tarihleri arasında paneller, film gösterimleri ve atölyelerle çevrimiçi ve ücretsiz olarak gerçekleştirilecek. (arter.org.tr)

BİLİYOR MUSUNUZ?

Haberin Devamı

CHP Ankara Milletvekili Levent Gök’ün, Sağlık Bakanı’ndan 2002–21 döneminde özelleştirilen hastane yemekhanelerinin sayısı ile ihale bedellerinin açıklanmasını istediğini; bu arada Diyarbakır Gazi Yaşargil Devlet Hastanesi’ndeki yemek skandalı ile ilgili ne gibi işlem yapıldığını sorduğunu; ayrıca aşılama hızının süreç başlamadan önce açıklanan değerlerin altında kalmasının sebeplerini açıklamasını istediğini...

İZMİR Büyükşehir Belediye Başkanı Tunç Soyer’in, UNESCO Dünya Mirası geçici listesindeki tarihi İzmir, Birgi, Gediz Deltası ile Foça, Çandarlı ve Çeşme kalelerinin daimi listeye alınması için hazırlıkları sürdürdüklerini söylediğini...

CHP Adana Milletvekili Dr. Müzeyyen Şevkin’in, işsizlikle anılan kent haline gelen Adana’nın tüm ilçelerinde 19 yıl boyunca bir fabrika bile açılmadığına dikkat çekerek Bakan Mustafa Varank’a “Adana için ne yaptınız? 19 yılda Adana’nın ilçelerine tek fabrika kurulmadı” diye sorduğunu...

CHP Adana Milletvekili Ayhan Barut’un, İcra ve İflas Harçları için yasa değişikliği yapılarak harç miktarının yüzde 1’e düşürülmesini istediklerini belirterek “Borçlunun yükünü daha fazla ağırlaştırmayın, borç batağındaki vatandaşlara kolaylık sağlayın” dediğini...

 

Yazarın Tüm Yazıları