‘Fatih’in Rönesansı’

Bizim çocukluğumuzda 6 Ekim’de (bugün) “İstanbul’un düşman işgalinden kurtuluşu” kutlanırdı... Çokpartili rejimden sonra, kafalarda Osmanlı mantığı ağır basınca, İstanbul’un fethini kutlamaya başladık... Bu konuda Cumhuriyet’in saygın yazarı rahmetli İlhan Selçuk epey yazdı:

Haberin Devamı

Bir devlet en büyük kentini fethettiği için bayram yapıp cümle âleme “Burası bizim değildi, ama işgal ettik” der mi?.. Kafayı sanırım o günlerde yemeye başlamıştık...

‘Tarih Baba’ diyor ki: “Türkler Anadolu’ya bin yıl önce Orta Asya’dan göçle geldiler... Malazgirt Meydan Savaşı...”

Peki, biz geldiğimiz zaman Anadolu boş muydu?

Daha önceki tarihsel öyküleri bir yana bırakalım ama 1. Dünya Savaşı’nda ve sonrasında Anadolu’yu paylaşmak için nasıl biz bize boğuştuk?

Türkler Anadolu’yu Hıristiyan emperyalizmine ikram mı edecekti?

Hesaplaşma kanlı oldu...

İstanbul’un düşman işgalinden kurtuluşunu değil fethini kutlayan kafa, işi buralara kadar sürükledi...

İşte o zaman emperyalizme karşı savaşla kurulmuş laik ve bağımsız Atatürk Cumhuriyeti olur...

Gazi Mustafa Kemal, İstanbul’u düşmandan kurtarmasaydı şimdi ‘fetih bayramı’ yapılabilir miydi?

Haberin Devamı

BELLİNİ’NİN TABLOSU

Evet, Fatih’in Venedikli ressam Gentile Bellini’nin atölyesinde resmedilmiş olan orijinal portresi dün gazete yöneticileri ve yazarlarla buluştu, resmi açılış ise bugün yapılacak.

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, Saraçhane’deki belediye binasında müzeye dönüştürülen salonda konukları gazete yöneticileri ve yazarlara dün özetle şu bilgileri verdi:

540 yıllık Fatih Sultan Mehmed tablosu Bellini’nin atölyesinde resmedildi. Fatih’in bu orijinal portresi Londra’daki Christie’s salonunda düzenlenen müzayedede satın alındı. Tablo, 26 Ağustos 2020 tarihinde gümrük işlemleri tamamlanarak İBB koleksiyonuna katıldı. Eserin dinlendirilmesi için Saraçhane binasında özel olarak hazırlanan tam güvenlikli ve iklimlendirmeli bir depo alanı oluşturuldu. Özel gazlı yangın söndürme sistemi oluşturularak eserin tam güvenliği sağlandı. İBB, eserin görüleceği alanı ziyarete uygun hale getirmek için düzenlemeler yaptı. Mimar Nevzat Erol tarafından sergi salonu olarak tasarlanıp 1953 yılında inşa edilen fakat günümüzde farklı bir biçimde işlev gören alan ilk haline dönüştürülerek eserin sergilenmesi için hazırlandı. Oluşturulan yeni sergi yüzeyleriyle izleyicinin eserle buluşurken yaşayacağı deneyimin zenginleştirilmesi amaçlandı.

Haberin Devamı

Sergi içeriği ve teması, ‘Fatih’in Rönesansı’ olarak belirlendi.

Tablonun sergilenmesine yönelik çalışmalar Prof. Dr. Nurhan Atasoy küratörlüğünde yürütüldü.

Sergide tabloyla birlikte döneme ait üç ayrı sikke de yer alacak. Fatih Sultan Mehmed’in İstanbul’da 1476 yılında darp ettirdiği ilk altın para, Cem Sultan’ın 22 günlük kısa taht sürecinde bastırdığı sikke ve Osmanlı ‘sahh’ damgalı Venedik sikkesi de ziyarete açık olacak.

540 yıllık Rönesans portresi bugünden itibaren pazartesi dışında haftanın her günü 10.00-16.30 saatleri arasında Saraçhane Belediye Sarayı Sergi Salonu’nda halkla buluşturuluyor. Eser iki ay boyunca bu salonda ziyaret edilebilecek.

Haberin Devamı

ZİYARETE GELENLER/GELMEYENLER

Tablonun ön gösterimine, Osmanoğlu ailesi de davet edildi.

Şu üyeler katılım gösterdi:

Padişah Abdülmecid kolu-Arzu Enver Erdoğan ve eşi Ömer Bey.

Padişah Abdülmecid kolu-Cengiz Baransel ve eşi Şenay Hanım.

Padişah 5. Murad kolu-Osman Selahaddin Osmanoğlu ve eşi Candan Hanım.

Padişah 5. Murad kolu-Kenize Murad.

Padişah Reşad kolu-Rukiye Bâlâ Hodo.

Padişah Vahdettin kolu-Hanzade Özbaş, Mesude Emel Evliyazade.

Padişah Vahdettin kolu-Ali Suat Ürgüplü.

MUHALEFET GEZDİ Mİ?

İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, ilk tanıtımın siyasetçilere yapıldığını söyledi. “Davet edilenler arasında Sayın Cumhurbaşkanı dahil, bütün siyasi partilerin genel başkanları, bütün siyasi partilerin milletvekilleri, İstanbul milletvekilleri ve İstanbul’daki yine bir kısım siyasiler dahil davet edilmiştir. Yani biz, sadece Sayın Kılıçdaroğlu’nu değil, herkesi davet ettik. Bize mazeret bildiren, programı olduğunu bildiren bir kısım genel başkanlar oldu ama bir kısmıyla ilgili de bir dönüş almadık. Yani İstanbul Valisi de dahil, bütün bürokrasi de buraya davet edilmiştir.”

Haberin Devamı

İmamoğlu, sorular üzerine tabloda imza olarak ‘Bellini’nin atölyesinden’ yazısı bulunduğunu, nitekim bu yönde açıklama yaptıklarını, bedelini tek tek açıklayacaklarını, tabloyu Murat Ongun’un bir gazete haberinde okumasıyla “Hemen alalım” kararını verdiklerini, İstanbul’la ilgili başka tabloları almak için araştırmalarını sürdürdüklerini, bu konuda kendilerini vazifeli hissettiklerini söyledi. Açık arttırma sırasında katılımcı bir Türkün bulunduğu konusunda duyumları olduğunu da ancak katılımcıların kim olduğunu bilmediklerini söyledi.

Bu eserle ilgili olarak Avrupa’dan gelen ekspertiz raporlarında tartışma olduğu sorusuna karşılık İmamoğlu, “Tabii ekspertiz raporu var” yanıtını verdi. Tablonun geniş bir kitle tarafından gezilmesi için hazırlıklar yaptıklarını belirtirken idealinin geçici de olsa diğer iki tabloyla da yan yana getirip bütün dünyaya tanıtmak istediklerini anlattı.

Haberin Devamı

İmamoğlu, başka bir fetihle anılan Trabzon’un merkez mahallesinde doğduğunu söyleyerek “Buranın bir başka özelliği de Kanuni Sultan Süleyman’ın doğduğu mahalle olmasıdır. Hatta benim ilkokulumun adı da Kanuni Sultan Süleyman İlkokulu. Yani aslında Fetih’i, Osmanlı’yı, o ruhu yaşayarak büyüdüm ben de” diye ekledi.

GÜNÜN SÖZÜ

“KENT denilen beton ve teneke yığınının, iğneli fıçı gibi sağlıksız ortamından kurtulmak için uğraşın! Bir müzik konserini dinlemek için on binlerce kişi meydanları doldurduğu, görkemli biyoloji kitapları yayınladığımız zaman uygar olacağız. Bilim ve doğa sevgisi yaşama güven getirecek. Mutluluk onun çiçeklenmesinden başka bir şey değildir...”

Prof. Dr. Doğan KUBAN

MESAJ PANOSU

KAFKASYA’nın Rusya arka planında Çin kontrolüne verilmesi ve Karadeniz havzasına çıkmak isteyen Çin’in bölgede yeni bir aktör olması noktasında Türkiye, Kafkas birliği paktını acilen kurmalıdır. T.Ç.

 

Yazarın Tüm Yazıları