Türkiye’de ‘Gayri Safi Mutluluk’ hedefledi, Libya’daki araçlarına Kaddafi’ye bağlı güçler el koydu

TÜRKİYE’den birçok turizm markası ve kentin önde gelen katılımcıları arasına girdiği ITB Berlin Turizm Borsası Fuarı’na giderken TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener’le konuşuyoruz.

Haberin Devamı

- Tunus, Mısır ve Libya’daki olaylar sizi nasıl etkiledi?
- Mısır ve Libya’da TAV İnşaat olarak vardık. Mısır’da işimizi bitirmiştik. Libya’da işimiz devam edecekti, durdurduk. Bir miktar hakedişimiz kaldı. Ancak, toplamda baktığımızda Libya’da ekside değiliz.
- Tunus’ta durum nasıl? Normale döndü mü?
- Tunus’ta iki havalimanında toplam 550 milyon Euro’luk yatırımımız var ve işletmeciyiz. Orada işler normale döndü gibi.
Yeri gelmişken ITB Berlin Fuarı’nda bu yılki hedeflerini ortaya koydu:
- Fuarda hem işlettiğimiz havalimanlarını, hem de bulunduğumuz şehir ve ülkeleri tanıtıyoruz. İstanbul zaten bir marka durumunda. Bu yıl öncelikle Tunus ve Alanya Gazipaşa’yı tanıtmaya yükleniyoruz.
O an aklına Libya’daki son gelişme geldi:
- Libya’daki 250 Türk personelimizi ülkemize getirmiştik. Oradaki TAV İnşaat şantiyemizi Libyalı personele emanet etmiştik. Bir-iki gün önce bilgi verdiler. Kamyon, minibüs gibi araçlarımıza Muammer Kaddafi’ye bağlı güçler el koymuşlar.
- Neden?
- “Bu araçlar bize lazım” demişler. Anlaşılan iç savaşta kullanıyorlar.
- Araçların parasal değeri ne kadar?
- 768 bin Euro...
Sani Şener, bölge için öngörüsünü paylaştı:
- Halk ayaklanmalarının gündeme geldiği ülkelerde yönetime kim gelirse gelsin, genel refahı yükseltmekten başka çareleri yok. Bu da yeni yatırımların gündeme gelmesi demek. Söz konusu ülkeler sakinleşmeye başladığında Türk müteahhitlerine yine çok iş çıkacak.
Oradan Türkiye’ye döndü:
- TAV Havalimanları Holding gibi 10 yılı yeni geride bırakmış, gencecik bir marka olarak geçen yıl devlete kira, vergi ve SGK primi toplamında 550 milyon lira dolayında ödedik. Yani, GSMH’ye (Gayrı Safi Milli Hasıla) kendi çapımızda katkımız var.
GSMH’dan yola çıkıp bir başka iddiasının altını çizdi:
- Bizim GSMM’ye de katkımız var.
- GSMM nedir?
- Gayrı safi milli mutluluk demek. İstanbul’da, İzmir’de, Ankara’da, Gazipaşa’da yarattığımız güzel ortam, vermeye çalıştığımız iyi hizmetin müşterilerimizi, yani yolcuları mutlu ettiğini düşünüyoruz.
- Müşteri mutluluğu oranı nedir?
- Yüzde 86-87 dolayında. Mutlu edemediğimiz müşterilerimizin şikayetleri, işimizi daha iyi yapabilmek açısından bize rehber oluyor.
TAV Havalimanları’nın müşterilerine “Gayrı safi milli mutluluk” penceresinden bakması, farklı yaklaşım sergiliyor.
Yolumuz İstanbul Atatürk, Ankara Esenboğa, İzmir Adnan Menderes ve Alanya Gazipaşa’ya düştükçe artık GSMM’den ne kadar pay alabildiğimizi ölçmeye çalışalım...
TAV’ın GSMM’ye gerçekten katkısı var mı anlayalım...

Haberin Devamı

Tunuslu gazeteciler sordu:

Haberin Devamı

Devrik Bin Ali, TAV’ın ortaklarından mıydı
ITB Berlin Turizm Borsası Fuarı’nda Kültür ve Turizm Bakanı Ertuğrul Günay, TAV’ın da standına uğradıktan sonra CEO Sani Şener’in çevresini saran bir grup dikkatimi çekti.
TAV Havalimanları Kurumsal İlişkiler Direktörü Bengi Vargül’e sordum:
- Bu ekipte kimler var?
- Tunuslu gazeteciler...
Görüşme bitince Şener’e sordum:
- Size neler sordu Tunuslu meslektaşlarımız?
- Devrik Devlet Başkanı Bin Ali’nin bizimle ortaklığının olup olmadığını sordular. Ben de olmadığını söyledim.
- Neden böyle bir kanıya varmışlar?
- Havalimanının adı o dönemde Enfidha Zeynel Abidin Bin Ali’ydi. “Neden onun adını koydunuz o havalimanına” diye dordular.
- Ne yanıt verdiniz?
- O dönemki yönetim öyle istedi. Zaten Bin Ali ülkeyi terkedince, hemen adı bizim havalimanından da indi. Sadece kentin adı kaldı.

Haberin Devamı

İstanbul Atatürk’te körük geliri 24 otopark geliri 18 milyon Euro’yu buluyor

TAV Havalimanları Holding CEO’su Sani Şener’e Havaş’ın İstanbul Atatürk Havalimanı’ndaki otoparktan yıllık ne kadar gelir elde ettiğini sorduk:
- 18 milyon Euro’yu buluyor. TAV İstanbul cirosunun yüzde 5’ine denk geliyor.
- Uçaklara yanaşan körüklerden elde ettiğiniz gelir ne kadar?
- Körüklerin saati 150-300 Euro arasında. Yüzde 100 dolulukla çalışıyoruz. Yıllık ciro 24 milyon Euro’yu yakalıyor.
- Otopark ücretinin yüksekliği konusunda çok şikayet var.
- Müşterilerimiz VIP’e yakın olan açık otoparkı da kullanabilir. Orada ücretler kapalı otoparklara göre yüzde 30-38 daha düşük.
- Yolcu karşılamaya gitmek de büyük sorun oluyor. Yol kenarlarında uzun kuyruklar oluşuyor.
- Aslında trafikle konuştuk. Yolcu karşılayanların daha hesaplı olan açık otoparklarımızı kullanmaları gerekir. Oraya uçakların iniş çizelgesini gösteren pano da koyarız. Ayrıca otoparkla havalimanı arasında servis aracıyla da hizmet verebiliriz.
İstanbul Atatürk Havalimanı kapalı otoparkında 0-1 saatlik ücret 8.25 lira düzeyinde bulunuyor. Açık otoparkta rakam 6 liraya iniyor.
Havaş, açık otopark ücretini biraz daha aşağı çekse, yol kenarında yolcu karşılama kuyruğunun biraz olsun azalmasını sağlar değil mi?

Haberin Devamı

Gazipaşa’ya turist taşıyan ilk uçağa tesisler yolcu başına 15 Euro ödeyecek

SANİ Şener, Gazipaşa Havaalanı’nı anlatırken, Alanya Belediye Başkanı Hasan Sipahioğlu’nu da TAV standına davet etti. Sipahioğlu, önce Alanya’nın turizm verilerini sıraladı:
- Alanya, Türkiye’nin ilk turizm bölgesi. Geçen sezon 2.2 milyon turist ağırladık. 23 bin konutumuz satılmış durumda.
- Yabancılara mı?
- Biz onları yeni Alanyalı görüyoruz. Alanya’nın 69 kilometre sahil şeridi var. 150 bin yatağımız mevcut.
Başbakan Tayyip Erdoğan’ın Gazipaşa Havaalanı için söylediği, “Vatandaşlarımızı riske atamayız” sözlerini anımsattık. Sipahioğlu ve Şener aynı anda yanıtladı:
- Sayın Başbakanımız geçen pazartesi günü Gazipaşa’ya indi, oradan Anamur’daki temel atma törenine geçti. Şimdi pist 2 bin metreye çıkıyor. Zaten Sayın Başbakanımızın kastı, Boeing 777 ve Airbus A340 gibi büyük uçakların inemeyeceği şeklindeydi. Diğer uçaklar rahatlıkla inebilecek.
Şener, Alanya’daki turistik tesisilerin Gazipaşa’ya inecek uçakları dört gözle beklediğini belirtti:
- Tesisler Gazipaşa’ya turistle inecek ilk uçağa yolcu başına 15 Euro verecek sanırım.
- Gazipaşa, Antalya Havalimanı’na rakip olur mu?
- Gazipaşa’nın ilk yolcu hedefi yıllık 500 bin. Sonra bu rakam bir-iki yılda 1 milyona çıkabilir. Antalya’ya rakip olmaktan çok, Alanya’ya ulaşım sorununu çözmüş olacak.

Yazarın Tüm Yazıları