Paylaş
- Falanca markanızın bir başka sektördeki marka ile aynı adı taşıdığını belirledik. Artık o markayı alkollü içkide kullanamazsınız.
TAPDK, bu kararını 4250 sayılı İspirtolu İçkiler İnhisarı Kanunu’nun 6’ncı maddesinin 9’uncu fıkrasına dayandırdı:
- Alkollü içkilerin marka, tanıtıcı ve ayırt edici hiçbir işareti, alkolsüz içki ve sair ürünlerde; alkolsüz içki ve sair ürünlerin marka, tanıtıcı ve ayırt edici hiçbir işareti de alkollü içkilerde kullanılamaz.
Sektör önce TAPDK’yı ikna etmeyi denedi:
- Markalarımız mevzuata uygun alınmış. Yıllardır kullanıyoruz. Bunları değiştirmek bizi zorlar.
TAPDK’dan iknaya dönük işaretler alınmayınca sektörün dernekleri itiraz davaları açtı. Davalar sürerken sektörün önde gelen isimlerinden biri TAPDK’nın kapısını aşındırmayı sürdürdü:
- Vazgeçmemizi istediğiniz markalar alkolsüz içeceklerle çakışsa, kararı anlayacağız. Söylenen benzerlikler bambaşka sektör ve ürünleri kapsıyor. Örneğin, metal sektöründeki bir markanın alkollü içkiyle çakışmasının ne zararı var? Farklı sektörlerde aynı isimlerin kullanılmasında mevzuat açısından bugüne kadar sorun yoktu.
TAPDK yönetimi kararlıydı:
- Apayrı sektörler de olsa alkollü içkilerle başka markalarını örtüşmesini uygun bulmuyoruz.
Sektör temsilcisi çıkar yolu markayı uzun yıllardır kullanmalarında aradı:
- “Adını değiştirin” dediğiniz markayı yıllardır kullanıyoruz.
Yanıtta ısrar vardı:
- Sizin alkollü içkiyle aynı adı taşıyan diğer sektördeki marka, tescilini sizden aylar önce yaptırmış. O marka, diğer şirketin hakkı.
- Önereceğiniz çözüm var mı?
- Gidin o markayı satın alın.
- İlgi alanımızda olmayan bir şirket ve markayı satın alıp ne yapacağız?
Sonunda şu formül üzerinde duruldu:
- Alkollü içki üreticisi olarak markanızın önüne veya arkasına görünür şekilde örneğin şirketinizin adını eklerseniz sıkıntı ortadan kalkabilir.
Sektör temsilcisi “müktesep hak”kı gündeme getirdi:
- Bize en azından şu esnekliği gösterin. Örneğin, alkollü içki üreticisi bir markayı daha önce almışsa ve ortaya başka sektörlerdeki ürünlerle çakışma, benzerlik çıkarsa, “müktesep hak” işlesin. Yani, önce alan alkollü içki de olsa markasını kullanmayı sürdürsün. Diğer sektördeki şirket marka adında değişikliğe gitsin.
TAPDK, bu itirazı yerinde buldu. Ancak, bugüne kadarki örneklerde diğer sektörlerde saptanan aynı adlı markaların önemli bölümü çok yaygın değildi. Son dönemlerde “aynı marka” sorunu otomotivde bir örnekle gündeme geldi.
TAPDK, bir otomobil markasının, alkollü içki sektöründeki bir ürünle örtüştüğünü saptadı. Üstelik, alkollü içki sektöründeki ürün için o isim, otomobilden önce alınmıştı.
Bu durumda söz konusu otomobil için marka değişikliği mi gündeme gelecek?
Yoksa, o otomobili üreten şirket, alkollü içki üreticisinden markasını satın almayı mı deneyecek?
Ya da, çakışmaya konu alkollü içkinin markasının önüne şirket adının görünür şekilde yerleştirilmesi sorunu çözecek mi?
Türkmen gazını Hindistan’a götürecek projede Çalık ve Rönesans imzası da var
CUMHURBAŞKANI Recep Tayyip Erdoğan, Aşkabat ziyaretinin son saatlerinde Oğuzkent Oteli’nde Pakistan Başbakanı Navaz Şerif ve İran Cumhurbaşkanı Birinci Yardımcısı Ishak Cihangiri ile görüşürken Çalık Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Çalık’la sohbet ettik:
- İstanbul’a dönüş ne zaman?
- Türkmenistan gazını Hindistan’a taşıyacak boru hattı töreni için bir gün daha buradayız. Türkmenistan Devlet Başkanı Gurbanguli Berdimuhamedov, Afganistan Cumhurbaşkanı Eşref Gani, Pakistan Başbakanı Navaz Şerif ve Hindistan Cumhurbaşkanı Yardımcısı Hamid Ansari’nin temelini atacağı projede Çalık Enerji ve Rönesans İnşaat da görev alıyor.
Sonra Rönesans Holding Yönetim Kurulu Başkanı Erman Ilıcak’ın yanına gittim:
- Boru hattının hangi aşamasında varsınız?
- Mari kentinde gazı boru hattına aktarmaya hazır hale getirecek işlemin gerçekleştirileceği fabrikayı yapacağız.
- Çalık’la ilk kez mi aynı projede bir araya geldiniz?
- Evet, iki Malatyalı aynı projede buluştuk.
Kısacası, Berdimuhamedov’un “Asrın projesi” dediği projede iki Türk şirketinin de imzası yer alacak.
Paylaş