Pompada 600 bin tasarruflu ampul dağıtacak, 6 yılda 60 milyon YTL kurtulacak

ENERJİ Piyasası Düzenleme ve Denetleme Kurumu (EPDK), sayıları 50 dolayında olan akaryakıt dağıtım şirketlerini uyarıyor: "Eskiden gazetelerin tencere, tava promosyonu yarışına benzer yarışı şimdi siz yapıyorsunuz. Promosyona para harcamak yerine fiyatlarınızda iyileştirme yapmaya çalışın."

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler de bu uyarıya katılıyor: "Promosyon yerine fiyatları biraz aşağıda tutmayı deneseniz, enflasyona da olumlu katkınız olur."

Akaryakıt şirketlerinin yanıtı hep aynı oluyor: "Çamaşır, bulaşık, deterjanı, tıraş köpüğü, telefon, fotoğraf makinesi gibi promosyonları durdurabilmek için ortak karar veya yasal fren gerekiyor."

EPDK, hükümet ve akaryakıt dağıtım şirketleri arasındaki promosyon tartışması böyle sürüp giderken, Enerji Bakanı Hilmi Güler’den bir öneri gelmiş: "Madem öyle daha anlamlı ürünler verin. Örneğin, tasarruflu ampul dağıtın. Elektrik tasarrufuna katkıda bulunun."

Hilmi Güler’in bu önerisi, Total Türkiye Genel Müdürü Muammer Ekim’in ilgisini çekti. Hemen araştırma yaptırdı. Tasarruflu ampul dağıtmak maliyetli iş gibi görünüyordu. Çünkü, ampullerin perakende fiyatı 6-6.5 YTL’ydi.

Total Türkiye, işin içine biraz da "sosyal sorumluluk" havası katıp, tasarruflu ampul promosyonuna başlama kararı aldı, Osram’la bu konuda anlaştı. Plana göre, 8 Eylül’den itibaren 2 ay boyunca Total’den her 100 YTL’lik akaryakıt alana yüzde 80 tasarruf sağlayan bir ampul hediye edilecek.

Muammer Ekim’in hesaplarına göre, iki ay boyunca akaryakıtını sürekli Total’den alan bir müşteri, evindeki, işyerindeki 6 ampulü tasarruflusuyla değiştirme fırsatı yakalayacak. 6 ampulün tasarrufluya dönüşmesi, o müşteriye yılda 90 YTL’lik elektrik tasarrufu yaptıracak.

Total Türkiye, iki ayda toplam 600 bin tasarruflu ampulü bedava dağıtacak. Ekim’in hesabına göre, 600 bin ampul, yılda 10 milyon YTL’lik elektrik tasarrufu sağlayacak. Ampullerin ömrünün 6 yıl olduğu dikkate alınınca, tasarrufunun parasal boyutu 6 yılda 60 milyon YTL’ye ulaşacak. Kullanılan her tasarruflu ampul, karbon emisyon oranını azaltmaya da katkı yapacak

Perakende fiyatlar dikkate alınınca, tanesi 6 YTL’den 600 bin tasarruflu ampul dağıtmak, 3.6 milyon YTL’lik bir promosyon gibi görünüyor. Total Türkiye’nin ampulleri indirimli aldığı anlaşılıyor.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, geçenlerde genelge yayınladı. Kamu binalarındaki kor ampullerin yerini tasarruflu olanlar alacak.

Akaryakıt dağıtım sektörü, promosyon yarışını bu yöne çevirirse, konutlardaki ampullerin tasarrufluya dönüşüne büyük katkı yapar. 50 şirket 100 biner tasarruflu ampul dağıtsa, bir-iki ayda evlerdeki 5 milyon kor ampul değişir. Yılda 75 milyon YTL’lik elektrik tasarrufuna fırsat doğar.

Total’in hesabına göre, Türkiye’de her evde 3 ampulün değişmesi, yılda 4 bin 400 GWh’lik elektrik tasarrufu sağlıyor. Bu da Seyhan Barajı’nın 16 aylık elektrik üretimine denk geliyor.

Bu yarışa sıcak bakan olur mu?

Otomobilde açık cam yüzde 10 fazla yakıt harcatıyor

TOTAL Türkiye, 8 Eylül’de başlatacağı "tasarruflu ampul" promosyonunun yanısıra sürücüleri bilinçlendirecek önerilerde bulunacak:

Aracınızdan tüm gereksiz yükleri indirin. Fazla yük, akaryakıt tüketimini artırıyor.

Yüksek hızda camları kapalı tutun. Yüksek hızda açık cam, akaryakıt tüketimini yüzde 10’a varan düzeyde artırabiliyor. Klima açmak ise yakıt tüketimini yüzde 5 artırır.

Portbagajınız varsa kullanmadığınız dönemlerde kaldırın. Çünkü aracın rüzgara direncini artırır, yakıt tüketimini yükseltir.

Motoru bilinçli kullanın. Aracı çalıştırır çalıştırmaz ilerleyin, durunca hemen stop ettirin.

Aracı en doğru hızda kullanın. Her hızlanıp, ani fren yapmak, daha fazla akaryakıt tüketir.

Vites değiştirirken dikkat edin. Yüksek vites, düşük devir, yakıt tüketimini düşürür.

Otomobil üreticisinin bakım tavsiyesine uyun. Bu, yüzde 2 yakıt tasarrufu sağlar.

Lastik hava basıncını doğru seviyede tutun. Lastikte doğru hava, yüzde 1 yakıt tasarrufu sağlar.

Erivan’a vardık Malatya’yı gördük

BİR-İKİ yıl kadar önce Malatyalı İşadamları Derneği (MİAD) Başkanı, Crispino erkek giyim markasının sahibi Yunus Akdaş, kendi adını taşıyan giyim markasının sahibi Sabri Özel ve tiyatro sanatçısı Kenan Işık Erivan’a gitti.

Akdaş, bir yandan ikinci Crispino mağazasının açılışını gerçekleştirecek, diğer taraftan Sabri Özel’le birlikte Erivan’da yeni fırsatlara bakacaktı. Crispino’nun Erivan temsilcisi onları havaalanında karşıladı, doğrudan yemeğe götürdü. Restoranın bulunduğu semtin adı dikkatlerini çekti: Arapgir.

Kenan Işık, Crispino temsilcisine, "Arapgir, Malatya’nın ilçesidir. Burada özel anlamı var mı?" diye sordu. Aldığı yanıt, onu heyecanlandırdı: "Biraz ilerdeki büyük semtin adı Malatya’dır. Arapgir adı da sizin ilçeden geliyor zaten."

Akdaş, Özel ve Işık, Erivan’da yemekten konuk ağırlama geleneğine kadar birebir Malatya’dan izleri gördükçe duygulandı. Ancak, Crispino’nun Erivan’daki iki mağazasının işleri pek verimli gitmedi, buna Fransa’nın sözde Ermeni soykırımı konusundaki tavrı da eklenince, Akdaş mağazaları kapattı.

Cumhurbaşkanı Abdullah Gül, çok doğru bir kararla yarın Erivan’a gidecek. Bu ziyaret, Anadolu’dan edindiği kültürü, geleneği yaşatan Ermenistan’la Türkiye arasında yepyeni bir sayfa açacak...
Yazarın Tüm Yazıları