Peygamber değilim ama global dalgaya rağmen büyüme sinyali alıyorum
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ALMAN MAN’ın Ticari Araçlar Grubu’nun Münih’teki merkezinde yıllık bilanço toplantısı...
MAN Ticari Araçlar Grubu Başkanı Anton Weinmann’ın, "Daha önce hiç görmediğimiz bir güce ulaştık" ana fikrini içeren sunumundaki veriler ekranda.
Öncelikle MAN’ın uluslararası kamyon satışlarındaki büyümeyi gösteren tabloya bakalım:
Kuzey Amerika: % -3.1
Batı Avrupa: % 1
Doğu Avrupa: % 46.7
Bağımsız Devletler Topluluğu (BDT): % 21.5
Asya Pasifik: % 28.3
Ortadoğu: % 18.2
Kuzey Afrika: % 17.3
Latin Amerika: % 16.9
Dikkat ettik, Anton Weinmann, 2008 ve 2009’a dönük büyüme hedeflerini de ortaya koyarken, ABD’den başlayıp, dünyayı sallamayı sürdüren global dalgaya hiç değinmedi.
Almanya’dan Rusya’ya, İspanya’dan Polonya’ya kadar değişik ülkelerden 80-90 dolayındaki gazeteci, Weinmann ve ekibine çeşitli sorular yöneltti. Toplantının sonlarına doğru, Dünya Gazetesi’nden Hakan Güldağ bana döndü: "Weinmann, sunumunda hiç global dalgadan söz etmedi değil mi?"
Hakan Güldağ’ı onayladım, toplantıyı izleyen Türk gazeteciler adına sormasına karar verdik: "Dünyadaki birçok ekonomist, ABD kaynaklı global dalganın dünya ekonomisinde küçülmeye yol açacağını söylüyor. Siz onlardan farklı ne biliyorsunuz ki, 2008 ve 2009’da MAN Ticari Araçlar için büyüme öngörüyorsunuz."
Anton Weinmann, "Peygamber değilim ama" diye söze girdi, global dalgaya rağmen kendileri için aldığı "büyüme sinyalleri"ni sunumundaki tabloya dönerek aktardı: "Kuzey Amerika’da yavaşlama var. Zaten biz orada gerileme yaşadık. Batı Avrupa’da kendi açımızdan büyüme beklemiyoruz. Ama dünyanın diğer noktalarına bakın."
Weinmann’ın kastettiği yüzde 46.7 büyüme yaşadıkları Doğu Avrupa, yüzde 21.5 büyüdükleri BDT, yüzde 28.3 büyüdükleri Asya Pasifik ve yüzde 18.2 büyüdükleri Ortadoğu ülkeleriydi. Ona göre, global dalga bu pazarları öyle çok da fazla vurmayacaktı.
Weinmann’ın bakışının benzerini son birkaç ay içinde dünyanın önde gelen iki kurumunun CEO’sunda daha gözledim.
Frankfurt Motor Show’da görüştüğümüz Renault’un Başkanı Carlos Ghosn, global dalga daha bu kadar büyümemişken, "Çin, Rusya, Brezilya ve Hindistan, global dalgaya karşı sigorta görevi görecek" öngörüsünde bulundu.
Koç Holding’in Yapı Kredi’deki ortağı İtalyan UniCredit’in CEO’su Alessandro Profumo da, kısa süre önce Türkiye’ye geldiğinde bu konudaki soruma, "Global dalga örneğin Çin’in büyümesini yüzde 11’den yüzde 9’a çekse ne olur?" yanıtı verdi.
MAN, Renault ve UniCredit’in bu bakışı "global dalga korkumuzu" azaltmaya yeter mi?
Metaş’ta 850 çalışanı gördü, gözleri yaşardı
HİDAYET Nalçacı, Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’nun (TMSF) özellikle çimento ve demir-çelik gibi sektörlerde başvurduğu "joker yönetici"lerden biri...
Başta çimento fabrikaları olmak üzere, bir dönem TMSF’nin elinde bulunan Uzan Ailesi şirketlerinin bazılarının başında bulunan Hidayet Nalçacı, şimdi Göltaş Çimento’yu yönetiyor.
Nalçacı’nın yolu geçenlerde İzmir’e düşmüş. Bir dönem yönetim kurulu başkanlığı yaptığı Metaş tesislerini gezmiş. 850 işçi çalıştığını görünce duygulanmış, gözleri yaşarmış:
"Metaş’ı düzenlediğimiz ihalede Cer Metal satın aldı. Biz Metaş’ı onlara 20 kişiyle devrettik. Şirket 8-10 yıl kadar atıl kalmıştı. Uzan döneminde kapanmış gibiydi. Cer Metal, Metaş’ı öyle güzel canlandırmış ki, düşünsenize 830 kişiye daha iş kapısı olmuş."
CENEVRE Motor Show’dan dönüşte Toyotasa Genel Müdürü İbrahim Orhon’un, "5 bin Euro’luk vergi indirimi sağlansa, hibrit aracımız Prius’u Türkiye pazarına da sunmak isteriz" mesajını yansıtmıştım.
Hibrit araçlar hem elektrik, hem benzinle çalışıyor. Benzin tüketimi daha az olduğu için, çevreye de daha az karbondioksit salıyor. Orhon’un, "5 bin Euro’luk vergi indirimi" de "çevreye destek" bakışını içeriyor.
Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaaslan da, gönderdiği mesajla, İbrahim Orhon’la aynı görüşleri paylaştıklarına dikkat çekmiş: "Birçok ülkede hibrit araçlar için yüzde 50’ye varan vergi indirimleri var. Türkiye de bunu yapmalı."
Ümit Karaaslan, "vergi indirimi" sağlanmamasına karşın, Honda Civic Hibrit’i Kasım 2006’da Türkiye pazarına sunduklarını, 120 adet sattıklarını da vurgulamış. Bu yıl da 150 adet satmayı planlamışlar.
Ben de yazımda, "Vergi indirimi gerçekleşmeden hibrit aracı alan çıkmaz mı?" diye sormuştum...
120 kişi çıkıp almış, 150 de yeni potansiyel müşteri varmış... Yani, vergi inmese de alan oluyormuş...