Paylaş
Güngör ve Altun’la fuarı dolaşırken MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş. CEO’su Tuncay Bekiroğlu’yla karşılaştım:
- Yollar yine kamyon ve TIR’dan geçilmez oldu. Trafikten anladığım kadarıyla satışlarınızda ciddi bir canlanma var.
- Kamyon ve otobüs pazarı 2008 yılını geride bıraktı.
- Birçok sektör 2010’da 2008’in rakamlarını yakalama hayali kuruyordu, sizin geçmiş olmanız ilginç...
- Türkiye’de 2005-2006 yıllarında 12 tonun üzerinde 35 biner kamyon satışı gerçekleşti. 2007’de 27 bine, 2008’de 21 bine, 2009’da ise 12 bine geriledi.
- 2010 nasıl?
- 23 bine gidiyoruz.
Yeri gelmişken MAN Türkiye’nin pazardaki durumunun altını çizdi:
- Biz de pazar payımızı ikiye katladık.
- Kamyon satışlarında Suriye ve Irak gibi komşularla ticaretin artırılmasının payı var değil mi?
- Çok işe yaradı...
- Otobüste durum nasıl?
- Şehiriçi otobüs daha çok belediye ihalelerine bağlı gelişiyor. Yeni ihalelere bakıyoruz.
- Ya şehirlerarası otobüs?
- Geçen yıl şehirlerarası otobüs satışımız 600’e inmişti. Bu yıl 1000’e ulaşıyoruz.
- Daha önce nasıldı?
- En iyi yıllarımız 2005-2006’da 1500 otobüsü bulmuştuk.
- Pazar payınızda değişiklik var mı?
- İlk kez yüzde 25’lik pazar
payına ulaştık.
Bekiroğlu, şu noktanın altını çizdi:
- Sözün kısası, 2010’a dönük planlarımız olumlu yönde şaştı. Biz 2008 rakamlarını yeniden tutturmayı hayal ederken, üzerine çıktık.
MAN Türkiye’ye danışmanlık yapan GTC’nin patronu Müge Sevil araya girdi:
- MAN Türkiye, gösterdiği performansla dünyada örnek oldu.
- Ne yönüyle?
Bekiroğlu, anlattı:
- Eskiden arada bir çağırıp, bizim pazarlama-satış modellerimizi anlattırırlardı. Şimdi daha çok çağırıyorlar, bizim modeli örnek gösteriyorlar.
- Bir nevi satış-pazarlama dersi mi veriyorsunuz?
- Yaptığımız işleri anlatıyoruz. Dünyanın önemli noktalarındaki MAN ekibine Türkiye’deki modelimizi gösteriyoruz.
Ercan Holding’le Türkiye’ye giren Alman MAN Grubu, şirketin birara İş Bankası yönetimine geçmesinin ardından doğrudan kendisi yola devam etme kararı aldı...
İş Bankası döneminde işin başına geçen Tunç Koman, MAN Türkiye’ye epey yol aldırdı... Almanya’daki merkez, uzun dönem “en tepeye” Alman yönetici oturttu.
2009 yılı eylül ayında yönetimi iki
Türk’e emanet etme yolunu seçti... MAN Türkiye A.Ş.’nin CEO’luğuna Münür Yavuz, Man Kamyon ve Otobüs
Ticaret A.Ş. CEO’luğuna da Tuncay Bekiroğlu’nu atadı...
2010 yılında alınan sonuç, MAN Türkiye’ye bu modelin daha çok uyduğunu ortaya koydu...
Ortaya çıkan başalıra Almanlar bile
şapka çıkardı...
Ankara Belediyesi’ne 170 milyon Euro’luk doğalgazlı otobüs sattı
MAN Kamyon ve Otobüs Ticaret A.Ş. CEO’su Tuncay Bekiroğlu’na Ankara Büyükşehir Belediyesi’ne doğalgazlı otobüs satışlarını anımsattım:
- İki parti halinde toplam 1115 otobüs satmış olduk...
- Ne kadarlık bir satış oldu?
- İlk başta her biri 138 bin Euro’dan 515 otobüs verdik. Sonraki 600 otobüs başta
klima olmak üzere bazı ek aksamlar eklenmesiyle 166 bin Euro’ya çıktı.
- Yani 170 milyon Euro’yu buldu değil mi?
- Sanırım öyle...
- Doğalgazlı otobüs üretmek için yanılmıyorsam birkaç milyon Euro’luk yatırım yapılmıştı.
- Aslında yatırım bedeli MAN Türkiye için çok ciddi bir bedel değildi.
- O yatırım size şehiriçi otobüste 170 milyon Euro’luk bir iş hacmi yaratmış oldu...
- Evet...
Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Melih Gökçek hem fiyatta, hem de Ankara’da üretim için bastırdı, doğalgazlı otobüs filosunu büyüttü...
Buna karşın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Metrobüs modelini ithalata bağladı...
Topbaş’ın kendine göre haklı gerekçeleri olsa da Türkiye, Avrupa’nın otobüs üretim merkeziyken ithalata dayalı ulaşım sistemi kurmak pek yakışık almadı...
Kamyon ve otobüs satışı yatırım iştahını gösterir
TUNCAY Bekiroğlu, şu noktaya dikkat çekti:
- Bizim sektör Türk ekonomisinin nabzını tutar.
- Birçok sektör aynı şeyi savunur...
- Bizim sattığımız araçlar, yani kamyon ve otobüs aynı zamanda birer yatırım malıdır.
- Yani?
- Eğer otobüs ve kamyon satışında artış varsa bu, Türkiye’de yatırım iştahının açıldığını gösterir...
Hindistan’da mağaza sayısı 5’e yükseldi
CAPİTAL CEO Club’ın Vodafone Türkiye ve Koç Sistem’in desteğiyle düzenlediği buluşmada Akın Öngör’ün yönettiği oturumu izliyoruz.
Konuşmacılar Koç Holding CEO’su Turgay Durak, Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, Borusan Holding CEO’su Agah Uğur ve Eczacıbaşı Holding CEO’su Erdal Karamercan’dan oluşuyor.
Dört CEO da ana ihracat pazarımız Avrupa’daki yaşlanmaya dikkat çekip, başta Afrika ülkeleri olmak üzere yeni bölgelere dikkat çekince Damat-Tween markasıyla öne çıkan Orka Group’un Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, kulağıma eğildi:
- Biz şimdiden Hindistan’da 5 mağazaya ulaştık.
- İhracatınızın çoğu yurtdışındaki kendi mağazalarınıza yönelik değil mi?
- Öyle sayılır...
- Bu durumda diğer ihracatçılara göre fiyat tutturmada biraz daha rahatsınız...
- Mevcut kurlarla kimse rahat değil ama yine de fiyat konusunda bizim durum daha farklı...
Orakçıoğlu, ardından Giresun’daki fabrikalarından söz açtı:
- Bize yetmemeye başladı.
- Ufukta yeni yatırım var mı?
- Yer ve bölge araştırması yapıyoruz.
Paylaş