Paylaş
Bakan Yıldırım’a Marmaray’ın elektrik-mekanik işlerini yapan Anel Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Rıdvan Çelikel, yönetim kurulu üyeleri Merve Şirin Çelikel, Bülent Batukan ve Cahit Düzel’le birlikte yaptığım turdan söz ettim:
- Marmaray Tüneli’ni geçenlerde gezdim.
- İşin asıl sahibi dururken alt yüklenicilerden biriyle gezdiğinin farkındayım. Bir kenara not ettik.
Sonra Marmaray’ın güvenliği konusunda gündeme getirilen bazı iddiaların kendisini üzdüğünü belirtti:
- Bir kere Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Araştırma Enstitüsü Müdürü Prof. Mustafa Erdik ve ekibinin verdiği rapor var. Marmaray Tüneli, olası Marmara depreminde “en güvenli yapı” olarak saptandı.
Tünelin Marmara’daki fay hattına göre konumuna dikkat çekti:
- Marmaray Tüneli, fay hattına paralel konumda bulunuyor ve yatay bir yapı. Dolayısıyla güçlü bir salınım olması söz konusu değil. Allah korusun hiç tahmin edilmeyen 9-10 şiddetinde bir deprem söz konusu olursa, o zaman denizin altındaki bölümde sızdırmazlık konusunda risk gündeme gelebilir. Bu tür bir felaket senaryosuna karşı da hazırlık var.
- Ne tür bir hazırlık söz konusu?
- Söz konusu risk durumunda tünelin iki tarafında kapatma kapıları devreye girecek. Kapıların devreye girdiği ana kadar ortama bir miktar su sızması halinde ise onun tahliyesi de anında gerçekleşecek.
Yıldırım’ın bu sözleri üzerine Anel Elektrik ekibinin Üsküdar’daki şantiyede yaptığı sunumu anımsadım:
- Kapaklardan biri giyotin şeklinde kapanacak. Diğeri yandan çıkıp kapı formatında devreye girecek. Bu kapının kapanma yönü de, suyla birlikte hareket edecek şekilde planlandı. Yani, sudan kaynaklanan güçlü baskıyla aynı yönde hareket edeceği için hemen kapanabilecek.
Bakan Yıldırım, Marmaray Projesinin Ayrılık Çeşmesi ve Kazlıçeşme İstasyonları arasındaki 13.6 kilometrelik kesimi kapsadığını kaydetti:
- 29 Ekim’de açılacak olan bölümün E&M sistemlerinin (sinyalizasyon, telekomünikasyon, SCADA, cer gücü temini, otomatik bilet sistemi gibi) tamamlanması, testlerin yapılması gerçekleşti. Hattın güvenliği konusunda TUV-SUD görevlendirildi. Sertifikalandırma çalışmaları açılış öncesi tamamlanacak.
Kontrolleri Asya Consult’ın yaptığını vurguladı:
- Marmaray’da CBTC (İletişim Temelinde Tren Kontrolü) diye adlandırılan sinyal sistemi kullanıldı. Sinyal sisteminde ATP (Otomatik Tren Koruması), ATC (Otomatik Tren Kumanda), ATO (Otomatik Tren İşletme) ve ATS (Otomatik Tren Dnetim) sistemleri tümüyle fonksiyonel ve testleri gerçekleşti.
Kumanda merkezinin Üsküdar İstasyon sahasında olduğunun altını çizdi:
- Tamamen bağımsız çalışacak kumanda merkezi gerekli güvenliğe sahip konumda bulunuyor. Ayrıca acil durum lokomotifleri de Kazlıçeşme ve Haydarpaşa tarafında ayrı ayrı hep bekletilecek. Acil durumda derhal erişim sağlanabilecek.
ANA uçağı hareket ederken sözünlerini şu çağrıyla noktaladı:
- Tam açılış öncesi vatandaşları Marmaray konusunda tedirgin etmeyin. Vatandaşın kafasını karıştırmayın.
Bakan Yıldırım ön taraftaki yerine geçerken Anel Grubu’nun teknik ekibinin tünelin en derin noktasında durduğumuzda verdiği mesaja döndüm:
- Olası Marmara depreminde en güvenli noktalardan birisi burası olacak.
Ne kadar güvenli olursa olsun, herhangi bir riski tam da Marmara’nın derinliklerinde yaşayıp, serinkanlı karşılamak mümkün müdür?
İnşallah Marmaray Tüneli için öngörülen tüm riskli durumlar sadece senaryoda kalır...
Personel servisleri iki yılda kalkmalı
ULAŞTIRMA, Haberleşme ve Denizcilik Bakanı Binali Yıldırım, İstanbul’da servis araçlarının yollarda olduğu saatlerde trafiğin daha fazla sıkıştığına dikkat çekti:
- Bir-iki yıl içinde servis aracı işini bitirmek lazım aslında.
- Çocuklar okullarına nasıl gidecek?
- Okul servislerini değil, personel servislerini kastediyorum. Marmaray’ın da devreye girmesiyle birlikte toplu ulaşımda önemli mesafe almış olacağız. Artık çalışanların giderek toplu taşıma araçlarına alışmasında yarar var.
Paylaş