Krizde ’mertlik’ bozulur, böyle dönemlerde biraz bütçe açığı iyi gelir
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
COCA-Cola’nın Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) işbirliğiyle Türkiye’ye getirdiği "Uluslararası Su Sergisi" için İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Maslak Kampusu’ndaki Doğa Tarihi ve Bilim Müzesi’ndeyiz.
The Coca-Cola Company CEO’su ve Başkanı Muhtar Kent’in de hazır bulunduğu sergi açılışı, Sanayi ve Ticaret Bakanı Zafer Çağlayan’ın katılımıyla gerçekleşiyor.
Açılış öncesi Çağlayan’la otomotiv, beyaz eşya ve elektronikteki ÖTV indirimlerini konuştuk:
ÆAtılan adımın piyasaya etkisi olumlu oldu değil mi?
- Elbette. Ben hep kriz dönemleri için ’mertlik bozulur’ benzetmesi yaparım. Sıkıntıda olan, olmayan herkes kendine göre kriz önlemi almaya çalışır. Parası olan bile ödemeleri aksatmaya başlar.
Çağlayan, biraz durup şu vurguyu yaptı:
ÆKriz döneminde örneğin işçilerin alışverişi kesmelerini, ürkek davranmalarını anlarım. Çünkü, fabrikalar kapanır, işçiler işlerini kaybedebilir. Ama aynı şey memurlar için geçerli değildir. Ancak, bakıyoruz memurlar da genel psikolojiden etkilenmiş, harcama yapmamaya özen gösteriyor. Bunu kırmamız gerekiyordu.
- Hükümetinizin açtığı son paketin maliyeti 5.5-6 milyar TL’yi buluyor...
ÆÖyle ama bunu yapmamız gerekiyordu. Biz ABD gibi dolar, Avrupa Birliği (AB) gibi Euro basacak durumda değiliz. Bu yüzden bütçe açığını artırma pahasına adım atmamız gerektiğini bir süredir söylüyordum.
-Peki bu paketi neden daha önce açmadınız?
ÆEpeydir çalışmalar sürüyordu, ancak bu noktaya getirebildik.
Çağlayan’la bunları konuştuktan iki gün sonra, yani cuma günü 2009’un ilk iki ayını içeren bütçe verileri açıklandı. İlk iki ayda ortaya çıkan bütçe açığı 10 milyar 359 milyon lirayı buldu. Böylece 10 milyar 398 milyon liralık yıllık bütçe açığı hedefine iki ayda ulaşıldı...
Yani, kriz "mertliği" bozdu, ekonomi neredeyse durdu, Türkiye’nin bütçesi de iki ayda açık rekoru kırdı...
Bakalım piyasayı canlandırmaya katkısı olan ÖTV indirimleri bütçeye nasıl yansıyacak?
Krizin dip noktasını bankalardan anlarız
İSTANBUL Teknik Üniversitesi (İTÜ) Maslak Kampusu’ndaki "Su Sergisi"nin açılışında The Coca-Cola Company CEO’su ve Başkanı Muhtar Kent’e sordum:
ÆKrizle ilgili öngörünüz nedir?
- 2009’un sonunda durum netleşmeye başlar.
ÆBaşlangıçta, ’2010 başından itibaren krizden çıkmaya başlarız’ diyenler şimdi zamanlamayı 2010 ikinci yarısına kaydırdı.
- Önemli olan krizin dip noktasını görmek. Henüz görmüş değiliz. Bunu en iyi bankalardan anlayacağız. Özellikle ABD’de gayrimenkul iyice dip yapacak, bankaların bilançolarına da krizin etkisi tümüyle yansıyacak. O resmi gördükten sonra, "Tamam, artık çıkışa geçiyoruz" diyebileceğiz.
Æ Kriz sizi nasıl etkiliyor?
- Kimse, "Krizden etkilenmiyoruz" diyecek noktada değil. Bu kriz herkesi bir şekilde etkiliyor. Şunu da bilmek gerekiyor ki, krizden çıkış ABD’den başlayacak...
İSTANBUL Kuruçeşme’deki Les Ottoman Oteli’nin patroniçesi Ahu Aysal, geçen hafta içinde Beşiktaş Belediye Başkanı İsmail Ünal’a destek amacıyla bir gece düzenledi.
Geceye gazeteciler ve Ahu Aysal’ın "dostlarım" diye nitelediği konuklar katıldı. Aysal, benzeri bir geceyi Şişli Belediye Başkanı Mustafa Sarıgül için de düzenlemiş: "Mustafa Başkanımı da, İsmail Başkanımı da çok seviyorum. İşlerini çok iyi yapıyorlar. Onların 29 Mart’tan sonra da hizmete devam etmelerini istiyorum."
İsmail Ünal, geceye eşi Şefika Ünal’la birlikte katıldı. Şefika Ünal’la sohbet ederken, konu Beşiktaş’taki "yeşil alan" sıkıntısına geldi:
"Ayfer Atay’ın (şimdi DSP’den yeniden başkanlık için aday) Belediye Başkanlığı döneminde kızım küçüktü. Onu Beşiktaş’ta küçük bir yeşil alana, parka götürmenin özlemini çok çektim. İsmail Beşiktaş Belediye Başkanı olunca ona, ’en küçük boş alan fırsatı çıktığında mutlaka parka dönüştür’ dedim. O da sağolsun elinden geleni yaptı."
İsmail Ünal’a baktım, yeniden seçilmeyi "çantada keklik" gibi görüyordu...
Beşiktaş’ta CHP’den İsmail Ünal, AKP’den Sibel Çarmıklı, DSP’den Ayfer Atay, MHP’den Cennet Süzer başta olmak üzere adaylar yarışacak...