Paylaş
KALE Grubu Teknik Grup Başkanı Osman Okyay, havacılık ve savunma sektöründeki adımlarını anlatırken 1989 yılını anımsadı:
- Sektöre 1989 yılında Stinger füzelerinin parçalarının üretimi ile girmiştik. Bugün savunma ve havacılık grubumuzun ana iş kollarından biri oldu.
Ardından sektördeki şirketlerini sıraladı:
- Kale Havacılık, uçak parçaları, Kale Baykar insansız hava araçları, Kale Pratt & Whitney uçak motoru parçaları üretecek, Kale Kalı da füze rampaları üretip, milli tüfeğin geliştirilmesinde rol alıyor. Ayrıca Roketsan’da da ortaklığımız bulunuyor.
Lockheed Martin’e ilk parça verdikleri günlere döndü:
- Lokheed Martin’den 8 kişilik bir ekip 2 ay boyunca incelemeler yapmış sonunda 50 bin dolarlık sipariş vermişlerdi. Bugün Lokheed’le üretimimiz 17 milyon doları buldu.
KÜÇÜK ADIMLA BAŞLADIK
Sonra sektöre yaptıkları yatırımı aktardı:
- Kale Havacılık’ı 75 milyon dolarlık yatırımla İstanbul Endüstri ve Teknoloji Serbest Bölgesi’nde devreye almıştık. 240 personelle 1 milyon saati aşkın mühendislik çalışmasına ulaştık. Kale Pratt & Whitney’le uçak motoru parçaları için İzmir’de 60 milyon dolarlık yatırımla kolları sıvamıştık. Kale Kalıp’a da 15 milyon dolar yatırdık. Toplam 150 milyon dolarlık yatırım yapmış olduk.
Üretimde ulaştıkları noktadan örnekler verdi:
- F35’e verdiğimiz parça sayısı 350’ye, Boeing’e verdiğimiz parça sayısı da 430’a ulaştı. Kale Pratt & Whitney’le uçak parçası üretiminde varız. Airbus 319-320-321’e de yakıt tankı parçası üretiyoruz.
- Savunma ve havacılık cironuz ne kadar?
- 100 milyon lira (55 milyon dolar) düzeyinde bulunuyor.
- Teknolojide ulaştığınız düzeyi, uçaklara verdiğiniz parçaları dikkate aldığınızda bu ciro düşük değil mi?
- Havacılıkta öncelikle sertifikasyon ve ana üreticilerin güvenini kazanmak çok önemlidir. O güveni kazansanız bile işe küçük adımlarla başlarsınız. Biz de henüz o aşamalardayız. 2017’de bugünkü ciromuzu 4’e katlayacağımızı öngörüyoruz.
YILDA 250 UÇAK HEDEFİ
Boeing’in dünya genelindeki tedarikçi sayısına dikkat çekti:
- Boeing, dünyada 23 bin tedarikçi ile çalışıyor. Boeing’e ürettiğimiz parça sayısının önümüzdeki dönemde 800’e kadar çıkmasını bekliyoruz.
Havacılıkta bir model geliştirilirken başlangıçta düşük hızlı üretim yılları yaşandığına işaret etti:
- Türkiye dahil 9 ülkenin ortak projesi olan F35’de de aynı durum yaşanıyor. Şu anda yıllık 25-30 uçak üretilmesi söz konusu. Bizim parça verme hızımız da buna göre yürüyor. Zamanla yıllık üretim 250 uçağa çıkacak.
55 MİLYON DOLAR CİRO
Savunma ve havacılık sektöründe yaşanan gelişmelerde Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın rolünün büyük olduğunu kaydetti:
- Savunma sanayi ve havacılıkta ulaştığımız noktayı 1990’larda hayal bile edemezdik. Özellikle son 10 yılda Savunma Sanayi Müsteşarlığı çok önemli adımlar attı. Savunma sanayiinde yerlilik oranı yüzde 50’lere kadar çıktı. Sektörün toplam büyüklüğü 4.7 milyar dolara ulaştı.
Seramik sektöründe ön sıralarda yer alan Kale Grubu’nun yıllık cirosu 1 milyar dolar düzeyinde bulunuyor.
Savunma ve havacılık şirketleri, 55 milyon dolarlık ciroyla şimdilik ikinci planda kalıyor.
Oluşan teknolojik altyapı, Kale Grubu’nu savunma ve havacılıkta da yukarılara taşıyacak gibi görünüyor.
Yerli turbo jet motoru geliştiriyor
KALE Grubu Teknik Grup Başkanı Osman Okyay, Kale Havacılık’ın üzerinde çalıştığı önemli projeye dikkat çekti:
- Kale Havacılık, Turbo Jet Motor Geliştirme Projesi’ni üstlenmiş bulunuyor. Türkiye’nin ilk kez kendi tasarladığı, kendi gelitirdiği jet motoru bu proje sonunda ortaya çıkacak.
Projenin önemini şu sözle özetledi:
- Jet motoru, mekanik sektörünün ulaşabileceği en zor, en hassas üretim seviyesidir.
F135 motorlarının parçalarını üretecek
OSMAN Okyay, Pratt & Whitney’le Ege Serbest Bölgesi’nde başlattıkları yatırımın 2014 başında devreye gireceğini belirtti:
- Bu tesiste dünyanın en gelişmiş savaş uçağı F35’in motoru olan F135’e parça üretimi gerçekleştirilecek. Pratt & Whitney’in Kale Grubu’nu partner seçmesi, ulaştığımız seviyeyi, havacılıkta yarattığımız güveni ortaya koyuyor.
Yerli uçak mümkün ama kolay da değil
OSMAN Okyay’a yerli uçak üretimi konusundaki yorumunu sorduk:
- Yerli uçak yapmak mümkün. Ancak, üretimi de, pazarlaması da o kadar kolay değil. Ürettiğiniz uçağın sertifikasyonu, yani dünyada kabul görmesi önemli. Bununla birlikte kime satılabileceğine de iyi bakmak gerekiyor.
Büyük boy insansız hava aracı yapacak
OSMAN Okyay, Kale Baykar’ın Türk Silahlı Kuvvetleri’nin envanterine giren milli insansız hava araçlarının değişik tip ve boyutlarda üretimini yaptığını vurguladı:
- 1.5 metre kanat açıklığı olan mini sınıf insansız hava araçları üretip teslim ediyoruz. Geçen yıl başladığımız büyük boy insansız hava aracı üzerinde çalışmalarımız sürüyor.
Paylaş