İlk yerli koltuğu üretti THY’deki 15 dar gövdeli uçakta yolcuyu ağırlayacak

TÜRK Hava Yolları (THY) Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, söze artık 15 şirketi çatısı altında bulunduran bir grup olduklarından girdi:

Haberin Devamı

- Biz göreve geldiğimizde toplam ciro 1.6 milyar dolardı. Geçen 10-11 yılda hem şirket sayısı, hem de ciromuz arttı. Şu anda 11 milyar dolarlık toplam ciromuz var.

Ardından Türkiye için önemli bir yenilik olan konuya değindi:

- Kibar Holding’in Koreli ortağıyla araba koltuğu üreten bir şirketi vardı. Biz de THY olarak bu şirketle ortaklık kurduk. Şirket Hyundai fabrikası yakınındaki tesislerinde uçak koltuğu üretimine de girdi. İlk yerli uçak koltuğunu üretti. Şubat ayından itibaren vitrine çıkacak.

- Bugüne kadar hiç yerli uçak koltuğu üreten yok muydu?

- Yoktu. Çünkü, uçak koltuğu veya bir başka parçasında sertifikasyon çok önemli. Boeing ve Airbus’ın bu koltuklar için, “Evet, biz de alabiliriz” şeklinde sertifika vermesi gerekiyor. THY’nin o şirkete ortaklığı, bu sertifikayı daha rahat alabilmenin yolunu açtı. Çünkü, THY’ye artık dünyada güven duyuluyor.

- Uçak koltuklarının fiyatı ne kadar?

- Bir Mercedes otomobil fiyatına, 130-140 bi Euro’ya kadar çıkan business class koltukları var.

- Siz kendi şirketinizden koltuğu daha ucuza mı alacaksınız?

- İşin sadece fiyat yönüne odaklanmış değiliz. Bir kere uçak koltuğu için yurtdışına giden döviz önemli ölçüde kesilecek. Yani, cari açığın biraz olsun azalması etkisi yaratacak. Ayrıca başka havayolu şirketlerine de koltuk satışımız olacak.

- Üretilen koltuklarda yerlilik oranı nedir?

- Şimdilik yüzde 70 düzeyinde yerlilik oranı var. Hedefimiz oranı yüzde 100’e çıkarmak olacak.

Şirketin THY’nin 15 yeni dar gövdeli uçağının koltuk ihalesini kazandığını kaydetti:

- Öncelikle söz konusu 15 uçak yerli koltuklarla hizmete girecek. Sonra bunun arkası gelecek.

Bu noktada TAI’yle ortak kurdukları TCI şirketini anımsadı:

- Bu şirketimiz galley olarak adlandırılan kabin içi ekipmanları üretiyor. Yani, uçağın tuvalet kabinini, troleylerin konulduğu bölümü gibi alanlarını üretiyor. Bu şirketimiz de söz konusu parçalarda dışa tam bağımlılığımızı bitirdi. Bu parçalar Boeing’in testinden geçti. Sertifikasyon aşamasına geldi. 2013’ün son çeyreğinden itibaren yerli parçalar uçaklarımıza girecek.

Toplam ciroda büyük payı olan THY-Opet’e de işaret etti:

- THY-Opet’in uçak yakıtında ulaştığı ciro 2 milyar doları buldu. Başka havayolu şirketlerine de satış yapıyoruz. Ayrıca THY-Opet olarak kendi nakliye ihtiyacımızı karşılamak üzere 2 tanker satın aldık.

THY, geçmişte özelleştirme adımlarını iştiraklerinden başlatmıştı. Bugün ise, iştirakleriyle birlikte “havayolu holidng”e dönüşmüş görünüyor.

İlk yerli uçak koltuğu üretiminin gündeme gelmesi, THY’nin iştiraklerindeki başarısını ortaya koyuyor...

Haberin Devamı

/images/100/0x0/55ea1544f018fbb8f86a3ded

Haberin Devamı

5 uçakla Sabiha Gökçen’den düzenli seferler başlayacak

HAMDİ Topçu, Atatürk Havalimanı’nın bugünkü kapasitesinin 2014’ten sonra tümüyle yetersiz hale geleceğini vurguladı:

- Bir önlem olarak Sabiha Gökçen Havalimanı’-nın da yeni hub yapacağız. Önümüzdeki yaz aylarında 5 uçakla Sabiha Gökçen Havalima-nı’nda düzenli seferlerimiz başlayacak.

- Sadece iç hat mı, yoksa dış hat uçuşu da olacak mı?

- İkisi de olacak. Bizim THY olarak Sabiha Gökçen Havalimanı’na da ağırlık vermeye başlamamız, yabancı havayolu şirketlerini de oraya daha fazla çekmeye başlar.

Bazı dokunuşlar olursa Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi artar

HAMDİ Topçu’ya İstanbul’a 3’üncü havalimanı konusundaki takvim beklentisini sorduk:

- Sayın Başbakanımız, Ulaştırma Bakanımız ve Maliye Bakanımızla yaptığımız toplantılarda 3’üncü havalimanının ilk fazının 2016 yılında devreye gireceği konusu üzerinde duruldu. Ulaştırma Bakanı bunu kamuoyu önünde de duyurdu. Biz artık bu takvimi kendimize baz olarak alıyoruz.

- Atatürk Havalimanı şimdiden yetersiz kalmaya başladı. O zamana kadar ne yapacaksınız?

- Notam değişikliği Atatürk Havalimanı’nda rötarları epey azalttı. Bunun gibi hem kulede, hem park yeri için bazı dokunuşlarla Atatürk Havalimanı’nın kapasitesi bizi 2016’ya kadar idare edecek hale getirilebilir.

- Nasıl olacak bu dokunuşlar?

- Bir notam değişikliği mevcut şartlarda Atatürk Havalimanı’ndaki rötarları önemli ölçüde geride bırakmamızı sağladı. Kulede bazı iyileştirmeler, park alanlarının genişletilmesi, küçük de olsa ek bir terminal yapılması bizi 2016’ya kadar götürecek şartları yaratır.

- Park yeri ve ek terminal binasından söz etmeniz Askeri Havaalanı’nın DHMİ’ye devredildiği anlamına mı geliyor?

- Sanırım o konuda sona gelindi. Orada 25-30 uçaklık ek park alanı yaratılabilir. Ayrıca havalimanı içinde bulunan ve Teneke Mahallesi olarak bilinen bölümün de park alanına dönüşmesi Atatürk Havalimanı’nın kapasitesini yüzde 26 oranında yükseltir. Ayrıca mevcut pistlerin daha rantabl kullanımı da Atatürk Havalimanı’nı rahatlatır.

Haberin Devamı

Lufthansa’yı bölgedeki gücümüz çekiyor masaya eşit şartlarla otururuz

THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, Başbakan Tayyip Erdoğan’ın Almanya Başbakanı Merkel’le görüşmesinde gündeme gelen Lufthansa’yla işbirliği konusunda ilk adımı atıp, yönetim kurulu başkanını aradı:

- Daha önce izinle İstanbul’da görüşmüştük. Ocak 2014’te yeni işbirliklerini görüşmek üzere bu kez biz Franfurt’a gelelim.

Topçu, konuyu değerlendirirken bu bilgiyi verip ekledi:

- Lufthansa ile Sunexpress’te yüzde 50-50 ortağız. Bu şirketimiz Almanya’dan üçüncü ülkelere de uçabiliyor. Ayrıca Lufthansa, Star Alliance’ye girişimiz sırasında bize mentorluk yaptı. Şimdi Star Alliance’de veto hakkı da olan bir üyeyiz.

- Yeni işbirliği alanları neler olabilir?

- Her ayrıntıyı masaya koyup üzerinde konuşacağız. İşbirliğini sadece THY’nin havayolu bacağı olarak görmeyin. Diğer şirketlerimizin faaliyet alanları da işbirliği konuları arasına girebilir.

Lufthansa’nın THY ile daha fazla işbirliği istenesinin nedenine değindi:

- Lufthansa Türkiye’nin bölgedeki gücünü, ülkemizin büyümesini görüyor. Buradan daha fazla yararlanmak istiyor.

THY’nin işlerini azaltacak birlikteliği asla istemediklerini kaydetti:

- Lufthansa ile eşit koşullarda masaya oturacağız. Önemli olan iki tarafın da kazanacağı bir işbirliği geliştirmek. Bizim hedefimiz bu.

Yazarın Tüm Yazıları