Paylaş
- THY Anonim Ortaklığı’nın 16 iştiraki var. Turkish Technic’le HABOM bir ay sonra birleşince şirket sayımız şimdilik 15’e inecek. THY A.O., bu yılı 11.4 milyar dolar ciroyla kapatacak. Grup ciromuz da 17.5 milyar doları bulacak. Holdingler sıralamasında 2’nci sıraya yerleştik. Önümüzde bir tek Koç Grubu var.
Sonra bazı veriler üzerinde durdu:
- İştiraklerimizle birlikte personel sayımız 45 bini buluyor. Sadece THY A.O.’da 18 bin 914 kişi çalışıyor. Bunlar arasında 602’si pilot, 1993 yabancı personel var. 52 farklı ülke uyruklu pilot THY’de görev yapıyor. THY A.O., Türkiye’nin en fazla SGK primi ödeyen şirketi.
2003’ten buyana toplam yolcuda 5 kat, transitte 15 kat, filoda 3 kat büyüme yaşadıklarını belirtti:
- Toplam yolcu sayısı bu yıl 59.5 milyon olacak. Bunun 14.1 milyonunu transit yolcu oluşturacak. Filomuzdaki uçak sayısı da 55’i geniş gövde, 264’e çıkacak. 6.9 olan ortalama filo yaşı 7 tane A340’ı elden çıkarınca daha da aşağı inecek.
2014-2021 dönemindeki kesinleşmiş uçak siparişlerine değindi:
- Bu dönemde 30’u geniş gövde, 247 uçak daha filomuza katılacak. Son yıllarda teslim edilenlerle birlikte 2021’e kadar uzanan uçak siparişi sayısı 287’ydi. Bunların liste fiyatı 35.5 milyar dolardı.
THY’nin 108 ülkede 264 noktaya uçtuğuna dikkat çekti:
- 2003’ten beri açtığımız hiçbir hattı kapatmadık. 2003’ten bugüne hiçbir yılı zararla kapatmadık. Uçaklarımızın hiçbirinde Hazine garantisi istemedik. Geçmişte uçaklar Hazine garantili alınırdı. Uçak alımları dahil tüm yatırımlar özkaynakla yapılıyor. THY, 80 yıllık tarihinin en güçlü nakitine sahip olduğu dönemi yaşıyor.
2023’te ulaşmayı hedefledikleri noktayı anlattı:
- 2023’te uçak sayımızın 450’yi aşmasını, 120 milyon yolcuya ulaşmayı, iştiraklerle birlikte 34 milyar dolarlık ciroyu, global uçuş pazarından yüzde 2, bakım-onarım pazarından yüzde 2.5 pay alan konumu hedefliyoruz.
Ardından 57.7 milyar dolarlık uçak bakım-onarım pazarına işaret etti:
- 35 futbol sahası büyüklüğünde kapalı alana sahip HABOM’a 550 milyon dolar yatırdık. Aynı anda 30 dar gövdeli, 10 da geniş gövdeli uçağın bakımını yapabilecek düzeye ulaştık. 2003’te Turkish Technic’in 180 milyon dolar cirosu vardı. Şimdi HABOM’la birlikte 600 milyon dolar ciroya, 5 bin personele ulaşıldı. 5 yıl sonra uçak bakım-onarım ciromuz 1.5 milyar dolara çıkacak.
Turkish Technic CEO’su Ahmet Karaman, bakım için 34 ülkeden Türkiye’ye uçak geldiğini vurguladı, Topçu sürdürdü:
- HABOM’un geniş gövde ve başka şirketlerin uçaklarına bakım izinleri yeni tamamlandı. Ekim ayı ile birlikte başlayan uçak bakım sezonu için tüm slotlarımız doldu.
Topçu’nun “Uçak bakım-onarım köyü” dediği HABOM, kısa süre sonra Turkish Technic’le birleşiyor.
1.5 milyar dolarlık ciro, çok da uzak olasılık gibi görünmüyor.
Erdoğan’ın uçağı 2 günde boyandı
THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu ve Turkish Tecnic CEO’su Ahmet Karaman’ın önderliğindeki ekiple HABOM turu yaparken iddialı oldukları boya bölümüne girdik. Bölüm sorumlusu Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan’ın Köşk’e çıkmasıyla birlikte kullanmaya başladığı yeni uçağı anımsattı:
- Cumhurbaşkanımızın uçağı geldiğinde beyazdı. Kırmızı boyasını iki günde yaptık.
Galley (uçak mutfağı) üretim bölümüne geçtik:
- Cumhurbaşkanımızın uçağındaki 5 galley burada üretildi. Burada üretilen galleyler, ithale oranla yüzde 30 daha ucuz. Şu anda 10 THY uçağında bizim ürettiğimiz galleyler var. Sayı giderek artacak, ihracat da yapacağız.
Topçu, bakım-onarım bölümündeki koltuklara işaret etti:
- Bu koltukları bizim de ortak olduğumuz şirket İzmit’te üretiyor. Koltuk üretimini de buraya taşıyacağız.
Paylaş