Paylaş
Türkiye pavyonu ziyaretçilerine 21 farklı tohumu sunan ellerden biri yerinde yoktu. Önce çevreye baktı. Bulamayınca yedek eli monte ettirip, eksikliği giderdi.
Ardından kamera kayıtlarını izledi. Pavyonun sakin olduğu bir anda 4 kişi “Tohum Sunan Eller”i yakından inceliyordu. Gruptaki sakallı erkek, ellerin sağlamlığını kontrol etti. Tam topluca oradan ayrılmaya karar vermişken, sakallı erkek geri döndü. Ellerden birini yerinden çıkarıp, kız arkadaşına hediye etti.
Kayar, kamera kaydını izledikten sonra konuyu Expo Milano 2015 yönetimi gündemine taşımama kararı aldı:
- 4 bin 170 metrekarelik Türkiye pavyonunun bahçesine diktiğimiz 50 nar ağacındaki meyvelerin koparılmasına alışmıştık. Neyse ki, eli alan ziyaretçi onu sevgilisine hediye etmiş. Bunu Expo Milano’dan bir anı sayalım.
Kayar, el olayını 31 Ekim’de kapanacak Expo Milano 2015’te Türkiye pavyonundaki son etkinlikler Ekonomi Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Expo Milano 2015 Türkiye Komiseri Tarık Sönmez, Yardımcısı Burak Yılmaz, Milano Başkonsolosumuz Hami Aksoy, Bakanlık Daire Başkanlarından Nilüfer Sandallı, Esra Ekmekçi, Dilara Koçak ve Tülin Şahin’le birlikte izlerken anlattı.
Sönmez, Türkiye pavyonunu 145 ülkeden ayıran önemli özelliklerden birinin altını çizdi:
- Biz burada “açık kapı” modelini benimsedik. Yani, tek ya da iki girişle sınırlamak yerine, çok girişli olsun istedik. Bununla Türk misafirperverliğini ortaya koymaya çalıştık. Ziyaretçileri kuyrukta bekletmek istemedik. Uluslararası Sergiler Bürosu (BIE) yönetimi, bu modeli diğer ülkelere de tavsiye etmeyi gündemine aldı.
Esra Ekmekçi, Türkiye pavyonunun bir başka özelliğine işaret etti:
- Expo Milano 2015’te en çok ikram yapılan pavyon bizimki oldu. 1.5 milyon mini paket lokum, 20 bin porsiyon baklava, 3 bin porsiyon balık ücretsiz olarak ziyaretçilere ikram edildi.
Sönmez, ikramları sektör tanıtım gruplarının üstlendiğini vurguladı:
- Fındık Tanıtım Grubu, Deri Tanıtım Grubu, Şeker Tanıtım Grubu, Un ve Unlu Mamuller Tanıtım Grubu başta olmak üzere tüm ihracatçı birlikleri, Türkiye İhracatçılar Meclisi, Expo Milano 2015’te hep Bakanlığımızın yanında oldu.
Yapımından işletmesine kadar Milano Expo 2015’teki Türkiye pavyonuna 9.5 milyon Euro harcandığını kaydetti:
- Ülkemizin burada iyi tanıtıldığını düşünüyoruz. Pavyonumuz 145 ülke arasında ev sahibi İtalya hariç boyut olarak ilk 5’e girdi. Expo Milano’yu 20 milyon kişi gezdi. Bunların 4’te biri bizim pavyonumuza uğradı, zaman geçirdi. 5 milyon kişi ülkemizle ilgili fikir edindi. Zamanla bunun ihracat ve turizme yansıması olacağını düşünüyorum.
Milano yolculuğunda karşılaştığım bir işadamı başarı kriterini aktarmıştı:
- Türkiye pavyonu 2 milyon ziyaretçiyi yakalamışsa, başarılı sayılır...
Ziyaretçi sayısı 5 milyon dolayında olduğuna göre, harcanan 9.5 milyon Euro’ya değmiş midir?
Kent: Güler, Türkiye pavyonunu görmelisin
THE Coca-Cola Company Başkan ve CEO’su Muhtar Kent, geçen mayıs ayında yakın arkadaşı Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı’yı aradı:
- Expo Milano’da Coca-Cola pavyonu açtık. Şimdi Türkiye pavyonunu geziyorum. Çok güzel olmuş, görmelisin.
Sabancı, hemen dDf’in ortağı Esra Ekmekçi’ye telefon etti:
- Sizi kutlarım. Muhtar, yaptığınız işi çok beğenmiş.
dDf ailesi, daha ilk günlerden aldıkları olumlu mesajla moral buldu.
Şanghay’da sergilenecek
PROF. Esra Ekmekçi, Expo Milano 2015 Türkiye Komiseri Tarık Sönmez’e bilgi verdi:
- Çin’in Şanghay kentinde büyük bir Expo Müzesi kuruluyor. Expo Milano 2015’deki Türkiye pavyonunun maketini orada sergilemek üzere istediler.
Sonra bana döndü:
- Pavyonun mimari konsepti dDf-Uras Studio’ya ait. Ortağım Arhan Kayar, mimar Emir Uras’la birlikte tasarladı.
Paylaş