Coca-Cola İçecek Türkiye’de 1 milyar dolarlık alım yapıyor
Paylaş
LinkedinFlipboardLinki KopyalaYazı Tipi
ASLINDA 19-20 Aralık 2008’de, dönemin Valisi Muammer Muşmal’ın önderliğinde gerçekleşen toplantı nedeniyle Elazığ’a gittiğimde, Coca-Cola İçecek’in deneme üretimine geçen fabrikasına da uğramıştım.
Muammer Muşmal, Coca-Cola İçecek’in Elazığ’a yaptığı yatırımdan çok memnundu:
Üretimleri sadece Coca-Cola ve diğer gazlı içeceklerle kalmayacak. İçme suyu ve maden suyu şişelemesi için de hazırlıkları olduğunu biliyorum.
Elazığ’a yatırımla ilgili il bilgiyi de 2008 Ocak ayında Coca-Cola İçecek’in önde gelen hissedarı Anadolu Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan’dan almıştım:
Elazığ’a şişeleme fabrikası kuruyoruz. Yatırım tutarı muhtemelen 30 milyon dolar dolayında olacak.
Derken Coca-Cola İçecek (CCI) Kurumsal İlişkiler Direktörü Atilla Yerlikaya önayak oldu, CCI Türkiye Bölge Başkanı Hüseyin Akın ve CCI’ın CEO’su Michael A. O’Neill’le birlikte Elazığ’a gittik. O’Neill’in ilk Elazığ turunda şirketin Tedarik Zinciri Direktörü Ali Hüroğlu da bize eşlik edenler arasındaydı.
Hem günübirlik yolculuk boyunca, hem de fabrika turu sırasında konuştuk. Fabrika turuna şimdiki Elazığ Valisi Muammer Erol da katıldı.
Hüseyin Akın, söze Elazığ’a yatırım tutarıyla girdi:
Şu ana kadar 36 milyon dolarlık yatırım gerçekleşmesi oldu. Yatırımın önümüzdeki dönemde büyümeyle birlikte 50 milyon dolara çıkması söz konusu.
Michail O’Neill, Elazığ fabrikasının bir özelliğine dikkat çekti:
Bakın tren yolu hemen yanıbaşımızda. Yatırımımız genişledikçe, tren yoluna dayanacağız. Küçük bir bağlantıyla tren yolu fabrikamızın içine kadar girmiş olacak. Bu bizim için büyük avantaj. Rusya’da yaygın olan bu sistemi ilk kez Türkiye’de de kullanma fırsatı yakalayacağız.
Elazığ’daki fabrika, CCI’ın Türkiye’deki 7’nci üretim tesisi olma özelliği taşıyor. Fabrikada CCI’ın Türkiye’deki tüm "ünite kasa" bazında üretiminin yüzde 8’i gerçekleşecek. Buradan 32 ildeki 68 bayiye pet ürünler gönderilecek.
Michael O’Neill, CCI’ın Türkiye’deki istihdam potansiyeline vurgu yaptı:
CCI sisteminde doğrudan çalışan sayısı 30 bini buluyor.
Hüseyin Akın, sözü CCI’ın şişeleme fabrikalarının çevresinde yarattığı ticarete getirdi:
Sadece Çorlu’daki fabrikamızın çevresinde yarattığı ticaretin aylık büyüklüğü 10 milyon dolar dolayında.
O’Neill, Akın’a CCI’ın tüm Türkiye’de yarattığı ticaretin büyüklüğünü sorunca, çarpıcı veri ortaya çıktı:
Coca-Cola İçecek, Türkiye’de kendi cirosu dışında yaptığı ürün ve hizmet alımlarıyla yıllık 1 milyar dolar ticaret yaratıyor. Örneğin Elazığ fabrikamızın hemen yanıbaşında şeker fabrikası var. Burada şimdilik tek bantta üretim yapıyoruz. Şeker fabrikasındaki üretim, bizim ihtiyacımıza yetmeyecek düzeyde.
Vali Erol da görevi devraldığı Muşmal gibi CCI’ın Elazığ’a yatırımından memnun:
ÆElazığ’da hazır altyapı ve yatırım için olumlu hava var. İnsanlarımızı bu toprağa ancak böyle yatırımlarla bağlayabiliriz.
Coca-Cola İçecek, Elazığ’da krize rağmen şimdiden büyüme planları yapıyor, bu durum hem kenti, hem de şirketi memnun ediyor...
Erbil’e yerleşti, şimdi Halep’te yatırım planlıyor
COCA-Cola İçecek (CCI), Türkiye’de Elazığ’la birlikte 7 fabrikada şişeleme yapmanın yanısıra, Orta Asya ve Ortadoğu’da da benzeri roller üstlenmiş bulunuyor. Anadolu Grubu, Coca-Cola Export Corporation ve Özgörkey Holding’in ortaklığının yanısıra halka da açık olan CCI’ın bölgedeki fabrikaları şöyle sıralanıyor:
Kazakistan (2)
Ürdün (1)
Pakistan (6)
Azerbaycan (1)
Türkmenistan (1)
Kırgızistan (1)
Irak (Erbil)
Coca-Cola İçecek CEO’su Michael O’Neill, Erbil’deki yatırımdan da memnun olduklarını dile getiriyor. CCI, henüz kesinleşmemekle birlikte Suriye’de (Halep) yatırım için de incelemelerini sürdürüyor.
Çalışanlar ’gülümseme’ farkı atıyor, Türkiye’ye inanıyoruz
COCA-Cola İçecek (CCI) CEO’su Michael O’Neill, İrlandalı... Ülkesinde "dış ticaret bürokrasisi"nde önemli görevler almış, bu konuda İrlanda’yı Rusya’da temsil de etmiş...
O’Neill, Coca-Cola’yı "Rusya’ya yerleştiren kişi" olarak da anılıyor. Çünkü, oradaki fabrikaların kurulmasına öncülük yapmış, hepsine emeği geçmiş. Bu yüzden de "çalışan farkı"nı iyi gözlüyor:
O’Neill, Elazığ Valisi Muammer Erol’la konuşurken, Coca-Cola’nın Türkiye’ye bakışını şöyle özetledi: "Türkiye’de iniş-çıkışlar yaşanıyor. Ancak, Coca-Cola, Türkiye’ye hep ’kalıcı’ gözle bakıyor. Göstergeler negatifken yatırım kararı almak kolay değildir. Biz Elazığ’a yatırım kararı alırken, ’iyimser’ düşündük. Hem kendimize güvendik, hem Türkiye’ye inandık. Yatırım kararını almak ne kadar önemli bir adımsa, onu gerçekleştirebilmek daha da önemlidir." Bu sözler üzerine Vali Erol, O’Neill’i "Elazığlı" ilan etti:
Artık siz de Elazığlıların hemşerisisiniz.
Hemşerilik, O’Neill’in hoşuna gitti:
Elazığ’ın kalkınmasına katkıda bulunmak için elimizden geleni yapacağız. Çevremize ’bolluk’ taşıyacağız. Ek yatırımlar için çaba harcayacağız.
O’Neill, "hemşeri sözü" verdi, Elazığlı onu yakından izleyecek...
Yağmuru da topluyor, şişe başına en az suyu tüketiyor
COCA-Cola İçecek (CCI) CEO’su Michael O’Neill, Elazığ fabrikasını gezerken teknolojisine dikkat çekti:
Şu anda, dünyadaki tüm Coca-Cola tesisleri arasında en ileri teknoloji Elazığ’da bulunuyor. Örneğin, şişeleri suyla değil, ’hava’yla yıkıyoruz burada.
O’Neill, çevreye verdikleri öneme de işaret etti:
Çevremizdeki suyu mümkün olduğunca az tüketmek amacıyla "yağmur suyu toplama sistemi" de kurduk. Ayrıca, Elazığ fabrikasında 1 litre Coca-Cola üretimi için kullanılan su miktarını 1.54 litreye kadar indirdik.
CCI Türkiye Bölge Başkanı Hüseyin Akın bilgi tamamlaması yaptı:
Dünyadaki birçok noktada 1 litre Coca-Cola üretimi için ortalama 2.5 litre su kullanılıyor. Türkiye’deki tesislerimizde en yüksek tüketim 2.2 litreyi geçmiyor. Elazığ’da olduğu gibi giderek su kullanımını azaltıyoruz.
Dünyada "su kıtlığı"nın giderek daha da fazla hissedileceği dikkate alınırsa, CCI’ın "tasarruf" çabasının tüm sektörlerde yaygınlaşması gerekiyor...