Bizimkilerin artık gireceğini sanmıyorum

RMK Marine, Proteksan Turquoise ve D-Marin’in ana sponsorları arasında bulunduğu Boat International Media’nın “Süper Yat Ödülleri” töreni için Çırağan Sarayı’na girdiğimde Cerrahgil Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Eşref Cerrahoğlu’yla karşılaştım:

Haberin Devamı

- Arkadaşlarla İstanbul’a 3. havalimanı ihalesini konuşuyorduk. Ne ihaleydi. Milyar Euro’lar havada uçuştu. KDV’si dahil 26 milyar Euro’yu aşan 25 yıllık kira bedeli ve 10 milyar Euro’luk yatırım tutarı sadece Türkiye’de değil, dünyanın her tarafında çok büyük rakamlar.
Ardından Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koç’un yanına gittim. Akkök Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Dinçkök’le sohbetleri aynı konudaydı:
- 3. havalimanı ihalesinde ortaya çıkan rakamlar müthiş değil mi?
- Evet Rahmi Bey, nasıl altından kalkacaklar merak ediyorum.
- İhalede birinci olan konsorsiyumda kaç şirket vardı Ömer Bey?
- 5 şirket bir arada. Limak, Cengiz, Kolin, Mapa, Kalyon Ortak Girişim Grubu. Yüzde 20, yani 2 milyar Euro özsermaye kullanmaları gerekiyor.
- Şirket başına 400 milyon Euro düşüyor. O bile az bir rakam değil. Hepsine Allah kolaylık versin. İnşallah başarıyla işin üstesinden gelirler.
Araya girdim:
- Koç Holding 3. havalimanı ihalesiyle ilgilenmeyi düşünmedi mi?
- Bizimkiler malum ihaleden sonra bu işlerden uzak durur sanıyorum.
- Ülker ve Malezyalılar’la ortak girdiğiniz ve Özelleştirme Yüksek Kurulu’nun onaylamadığı otoyollar ile köprülerin işletmesine dönük ihaleyi mi kastediyorsunuz?
- Evet, bizimkilerin bundan sonra özelleştirme ihalelerine gireceğini pek sanmıyorum.
Rahmi Koç
ve Ömer Dinçkök’ün sohbetinden bir gece önceye, Eczacıbaşı Holding’in kurucusu Nejat Eczacıbaşı anısına gerçekleşen New York Flarmoni Orkestrası’nın konserine döndüm. Konser öncesi Sabancı Holding’ten bir yönetici şu bilgiyi aktardı:
- Bizimkiler Enka İnşaat’la birlikte 3. havalimanı ihalesine girmek için ön hazırlık yaptı. Ancak, Enka İnşaat gündeme gelen rakamları önceden tahmin etti. Bunun üzerine ihaleye girmekten vazgeçtiler.
Kısacası Türkiye’den Proteksan Turquoise’ın iki teknesiyle ödül aldığı geceye katılan Türk işadamlarının ana sohbet konusunu 3. havalimanı ihalesi oluşturdu.
Konsorsiyumun sözcülüğünü yapan Limak Holding Yöentim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, “Finansman paketimiz hazır” dese de Türkiye’nin önde gelen tüm grupları, ihalede 36 milyar Euro’yu aşan rakamın ortaya çıkmasına epey şaşırmış görünüyor.

Haberin Devamı

Türkbükü’ndeki Maça Kızı’na ortak oldum

Haberin Devamı

NEW York Filarmoni Orkestrası’nın Nejat Eczacıbaşı anısına gerçekleşen konseri öncesi Bodrum Türkbükü’ndeki Maça Kızı Oteli’nin patronu Sahir Erozan’ın yakın arkadaşlarından birinden duydum:
- Doğuş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ferit Şahenk, Maça Kızı’na ortak oldu. Ferit Bey, Maça Kızı’nı çok seviyordu. Bir süredir ortaklığı görüşüyorlardı. İşin başında yine Sahir Erozan olacak.
Boat International Media’nın “Dünya Süper Yat Ödülleri” töreninde Ferit Şahenk’i görünce sordum:
- Bir otel daha almışsınız, hayırlı olsun.
- Hangisini?
- Maça Kızı’nı.
- Almadık, ortak olduk.
Doğuş Holding’in ortaklığı, Sahir Erozan’a güç katacak, Bodrum’daki iddiasını daha da yukarı taşıyabilecek.

Haberin Devamı

RMK Marine’nin gözü helikopter gemisinde

BOAT International Media’nın “Dünya Süper Yat Ödülleri” töreninde Koç Holding Savunma Sanayi, Diğer Otomotiv ve Bilgi Grubu Başkanı Kudret Önen’le RMK Marine’nin gündemindeki projeleri konuştuk:
- 2004’te sahil güvenlik botu ihalesini almamızdan sonra, bu alana ve askeri gemiler konusunda uzmanlaştık. Nitekim bu yıl açılan Milli Gemi (Milgem) ihalesinde birinci olduk. İhale, 6 geminin yapımını içeriyor. Bunlar, ciddi savaş gemileri. Teknoloji ve savunma bölümlerinde Aselsan ile Havelsan’ın katkısı olacak. Şu anda bu gemileri için sözleşme görüşmeleri yürüyor.
Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın askeri gemi yapımını Türk özel sektörüne açmasının büyük yararını gördüklerini vurguladı:
- Türkiye’de askeri gemi yapımı konusunda önemli bir deneyim ortaya çıkıyor. Bu, bizim gibi şirketleri adım adım ihracata da taşıyor.
- RMK Marine’deki işlerinizin ne kadarı askeri gemiler?
- 3 yıl öncesine kadar yüzde 50-50 düzeyindeydi. Son 3-4 yıldır sivil gemi, yat işi tüm dünyada neredeyse durmuş durumda. Biz şu anda Tüpraş’a vereceğimiz 2 tankerin inşasıyla şanslı tersaneler arasındayız.
Önlerindeki en önemli ihalelerden birinin helikopter gemisi olduğunu kaydetti:
- Tasarım çalışmalarımızı tamamladık, ihalenin açılmasını bekliyoruz. Söz konusu gemi, 6 helikopter ve 1000 asker kapasiteli olacak. Bir yandan Otokar’da milli tank Altay’ı geliştirmenin gururunu yaşıyoruz, diğer taraftan milli gemide rol almanın gururu var. Bunların yanına helikopter gemisinin de eklenmesini çok istiyoruz.
- RMK Marine’nin iş hacminin parasal boyutu ne düzeyde?
- Aslında mevcut yapımızla 200-300 milyon Euro’luk bir şirket olmamız gerekiyor. Ancak, sivil gemi ve yat işindeki durgunluk nedeniyle bu düzeyin altındayız. Milgem’le birlikte o düzeye çıkmayı bekliyoruz.
Milli tank, milli gemi derken, bir de helikopter gemisi ufukta görünüyor. Tüm bunlar, Türk sanayiinin ulaştığı düzeyi gösteriyor.


 

Yazarın Tüm Yazıları